https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Będzie łatwiej na al. 29 Listopada? Kierowcy liczą na zmiany [WIDEO]

Marcin Karkosza
Sznur aut ustawionych na pasie do skrętu w prawo, w al. 29 Listopada, to codzienność na ul. Opolskiej
Sznur aut ustawionych na pasie do skrętu w prawo, w al. 29 Listopada, to codzienność na ul. Opolskiej Andrzej Banaś
Mieszkaniec: Możliwość przejazdu w prawo z dwóch pasów zmniejszyłaby korek. Sprawa zostanie poruszona na jutrzejszym spotkaniu ZIKiT dotyczącym ruchu.

Kierowcy mają dość wiecznych korków w obrębie skrzyżowania ul. Opolskiej i al. 29 Listopada. Często w tym miejscu kierującym najtrudniej jest przedostać się w stronę centrum miasta. Jeden z nich proponuje, aby usprawnić ruch w prosty sposób- umożliwić kierowcom skręt w prawo z dodatkowego pasa ruchu. Urzędnicy obiecują przeanalizować możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania.

Autor: Marcin Karkosza/Gazeta Krakowska
Sprawę zgłosił nam pan Wojciech, krakowski kierowca. Opisuje sytuację, gdy jadąc ul. Opolską w kierunku Nowej Huty, chcemy skręcić w prawo w al. 29 Listopada i kontynuować jazdę w kierunku Alej Trzech Wieszczów: - Nie ma dnia, aby w tym miejscu nie tworzył się korek, a sznur aut, które chcą skręcić w prawo, sięga niejednokrotnie wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Opolskiej - mówi mieszkaniec.

Obecnie, w tym miejscu, skręcenie w prawo w al. 29 Listopada możliwe jest jedynie ze skrajnego prawego pasa ruchu. Pas środkowy przeznaczony jest do jazdy na wprost oraz do skręcania w lewo, natomiast skrajny lewy pas dedykowany jest skręcającym w lewo.

- Środkowy pas wykorzystywany jest przez nielicznych kierowców, którzy przypadkowo nie wjechali na estakadę lub "cwaniaków", którzy chcą ominąć innych - tłumaczy pan Wojciech i proponuje rozwiązanie, które poprawiłoby sytuację kierujących: - Proponuję aby z ul. Opolskiej w al. 29 Listopada można było skręcać także ze środkowego pasa ruchu.

Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu tłumaczą, że obecna organizacja ruchu podyktowana jest obawą przed zablokowaniem skrzyżowania. - Jeśli zbyt wiele aut wjedzie z ul. Opolskiej w al. 29 Listopada na jednym "zielonym" to takiej możliwości nie będą mieli kierowcy jadący z innych kierunków - mówi Michał Pyclik, rzecznik ZIKiT.

Problemów jest więcej:- W tym miejscu występuje tzw. zielona strzałka, która dopuszcza skręcanie w prawo pomimo "czerwonego" - mówi Witold Norek, zastępca naczelnika krakowskiej drogówki. - Niestety, według przepisów, umożliwienie skręcania w prawo z dwóch pasów ruchu eliminuje możliwość jej stosowania. To dlatego obecne rozwiązanie wydaje się optymalne - dodaje policjant.

O opinię poprosiliśmy także Marka Dworaka, sekretarza Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Zaznacza on, że obecnie skręcając w prawo z Opolskiej w 29 Listopada można ukończyć manewr na obydwu pasach alei, natomiast jeśli ZIKiT dopuści skręt w prawo z dwóch pasów ruchu, nie będzie to możliwe. Dodaje jednak, że nad propozycją kierowców warto się zastanowić:

- Warto przeliczyć liczbę pojazdów wybierających w tym miejscu kierunek w prawo, w stosunku do liczby jadących w lewo i zobaczyć których jest więcej - mówi Marek Dworak. - Jutro odbędzie się posiedzenie zespołu doradczego przy ZIKiT, wprowadzę temat do porządku obrad zespołu - obiecuje Dworak.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 27

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
genderm
Nie ma w tym nic niepoprawnego; rzeczownik pan jest rzeczownikiem pospolitym. Tylko zwracając się pisemnie do kogoś, możemy pisać Pan/Pani dużą literą, bo to byłby zwrot grzecznościowy. Język polski jest trudny? To do nauki.
r
rob
już teraz nie da się przejść przez te zielone strzałki... kolejny pas?. Jasne- pieszych można olać..
Boże czy ktoś się obudzi i zrozumie, że kierowcy zieloną strzałkę traktują jak bezwględne pierwszeństwo.
K
Kierowca
bo wtedy będzie problem np. ze skrętem w lewo!!! Należy zrobić analizę natężenia ruchu i dopiero wtedy
zdecydować o jego organizacji! Być może jazda środkowym pasem na wprost, jest zbędna w tej sytuacji?
I
IQ75
Po drugie to że tam się tworzy zator to wina kierowców którzy nie umią się właczyć do ruchu i nie potrafia korzystać z zielonej strzałki prawoskrętu!!
I
IQ75
Ciekaw jestem ile razy skręcasz z Oploskie w 29 Listopada, weź się chłopie lepiej za rozkorkowanie 29-tej od strony Warszawy, to nie są korki!!!!
G
Gość
Zaproponowane rozwiązanie jest egoistycznym podejściem jednego użytkownika drogi, a rozwiązania nie ma jednoznacznego. 5 min stania w "korku" to nic innego jak zwykły ruch na drodze. Reporter, który usiłuje nagłośnić sprawę, powinien zająć się ważniejszymi sprawami.
Moja propozycja dla tego skrzyżowania jest taka: zlikwidować zieloną strzałkę by piesi mogli bezpiecznie przejść przez pasy. Zielona strzałka to przywilej dla kierowców, a niektórzy myślą, że działa jak zielone światło.
a
aaa
Zwiększenie liczby samochodów jadących z opisanej strony spowoduje większe korki na pozostałych dwóch wjazdach - od strony północy i od wschodu. To wszystko dlatego że po wjeździe w 29-go zatrzymują nas światła na Żmujdzkiej. Czemu są światła na Żmujdzkiej? Bo z Żabińca do niedawna były tylko 2 wyjazdy. Teraz są trzy. To może zamknąć lewoskręt z Żmujdzkiej i w Zmujdzką? To na pewno da więcej niż jakikolwiek dodatkowy pas.
g
gosc
Jak jeździsz na jednoprzejazdowych to się nie dziwię że wychodzi drożej. Jak pomyślisz o miesięcznym na wszystkie linie to koszt zmniejszy Ci się blisko o ponad 1/3, a jeżeli masz bezpośredni dojazd to możesz kupić mies na 1 linie, a w tedy wyjdzie to 3 razy taniej (48zł). A ile km autem przejedziesz za te pieniądze to sobie sam policz.

A skoro MPK jest takie drogie, powolne itp itd to je zlikwidujmy!!!
No tylko jak w tedy weźmiemy się za poszerzanie dróg, żeby zlikwidować korki, to nie wiem czy zostanie coś miejsca, na cokolwiek innego niż drogi...
A tak poważnie to może skończmy psioczyć na to mpk, tylko szukajmy rozwiązań jak je usprawnić, ot chociażby kosztem tego że nie poszerzymy jednej czy drugiej drogi.
E
Edi
Pomyślcie Wojciechu o pieszych. Też chodzą w tym miejscu.
g
gość
Ja mam 11km do pracy z Dębnik na ul. Christo Botewa. Samochodem jadę ok 20min w jedną stronę
i 20 min w drugą, koszt to 5 zł. Komunikacją nawet nie sprawdzałem, ale pewnie z 3 przesiadki, czekania z 15 min i 30 min na dojazd. Po to się ciężko pracuje, żeby mieć ten samochód.
A komunikacja miejska, powinna być tania i szybka. Zastąpić te wszystkie bilety, jednym biletem
dziennym i na pewno więcej ludzi z tego skorzysta. W NY jak byłem płaciło się za wejście do metra 1 dolara i można było dojechać w każdy zakątek miasta i może czasem 10 min spacerem na dojście i tam to działa, na ulicach praktycznie same Taxi, a wszyscy jeżdżą metrem 11 mln ludzi.
h
hehe
Odpowiadam autorowi filmu: TAK DA SIĘ COŚ ZROBIĆ, WSIĄŚĆ DO KOMUNIAKCJI / NA ROWER. Sami robicie korki swoimi samochodzikami i do siebie miejcie pretensję..
f
fighter
Pomijając opłacalność finansową korzystania z mpk, to pod względem czasu podróży jest jeszcze gorzej.
Jeździłem do pracy, z krowodrzy na bieżanów autem ok 20min. Z powrotem w godzinach szczytu, było trochę gorzej, ale max 30-35min.
Podróż mpk: sam przejazd tramwajem 40 min, + ok 15 na dojście do i z tramwaju. Koszty przy jeździe na lpg porównywalne, przy obecnych cenach, nawet na korzyść samochodu. Gdzie tu sens?
Komunikacja miejska, sprawdza się jako-tako, tylko w samym centrum miasta.
r
rob
już teraz nie da się przejść przez te zielone strzałki... kolejny pas?. Jasne- pieszych mozna olać..
Boże czy ktoś się obudzi i zrozumie, że kierowcy zieloną strzałkę traktują jak bezwqlędne pierwszeństwo.
m
mem
dzisiaj stałem strasznie długo, a nie jechałem autem tylko MPK - jeśli auta będą miały priorytet, a nie MPK to jak mamy liczyć na zmniejszenie korków??!!!

Trudno zrozumieć, że MPK musi mieć pierwszeństwo? Jeśli będą buspasy - MPK będzie jeździć regularnie - jak ktoś będzie chciał mieć pewność, że punktualnie dojedzie będzie używał MPK, jeśli wygoda będzie ważniejsza - pojedzie sobie autem... Przecież to oczywiste.

Druga sprawa to buspas w drugą stronę , po skręcie autobusu np. 503 w opolską po 1) zatoczka powinna być przedłużona do skrzyżowania - tak by autobus mógł wjechać na przystanek mimo aut korkujących się nawet na skręcie. Potem powinien być buspas = rozwiązanie analogiczne do tego na wyjeździe ze ślimaka od Pawiej pod wiaduktem na aleje (lewa jezdnia dla samochodów i oczekiwanie na możliwość wjazdu - buspas dla MPK
k
kk
Fiat 125p na talon Co to była za kasa - 1820 $ po czarnorynkowym kursie, wiecej ni za auto na Zchodzie.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska