- Uznaliśmy, że temat jakości powietrza jest dla nas bardzo ważny. Walka ze smogiem, poza kwestiami zdrowotnymi, to batalia o wizerunek biznesowy Krakowa i Małopolski, o to, żeby tu zatrzymać najlepszych pracowników, największe talenty. Bo o wyborze miejsca pracy nie decydują tylko pieniądze, ale również komfort życia - tłumaczy Jakub Kurasz z firmy doradczej PwC, będącej inicjatorem projektu (w Krakowie jest obecna od 20 lat, ma tu ponad stu pracowników).
W ramach programu „Biznes kontra smog” w trakcie zimowych miesięcy, aż do marca 2019 r. zostaną przeprowadzone warsztaty na temat smogu dla ponad 5 tys. przedszkolaków i uczniów szkół z Małopolski. Zajęcia poprowadzą przeszkoleni przez Krakowski Alarm Smogowy (KAS) wolontariusze – 150 spośród pracowników firm zaangażowanych w projekt.
Spytaliśmy KAS, na co ma być kładziony nacisk na tych warsztatach. Oczywiście mowa będzie o paleniskach domowych, bo to główny problem. – Ale w Krakowie do zanieczyszczenia powietrza niewątpliwie mocno przyczyniają się samochody i o tym też wolontariusze będą mówić – podkreśliła Anna Dworakowska, współzałożycielka KAS. Wskazała, że w Krakowie w ramach walki ze smogiem bardzo dużo środków i wysiłku zostało włożone w wymianę kotłów węglowych, natomiast jeśli chodzi o smog komunikacyjny – działania są znacznie mniej zaawansowane. – To najwyższy czas, żeby zabrać się za niego – uważa.
Uczestnicy warsztatów dowiedzą się czym jest smog, dlaczego powstaje, jakie zagrożenia niesie dla zdrowia i życia ludzi oraz co można i należy robić, aby móc oddychać czystszym powietrzem. Wszystkie zajęcia są bezpłatne. Odbędzie się 250 warsztatów.
Do szkół m.in. w Brzesku i Myślenicach pojadą pracownicy firmy CanPack. – Generalnie nasi pracownicy mają świadomość problemu smogu. Ale mają też niestety poczucie pewnej bezsilności: wygląda na to, że wprawdzie miasto podejmuje inicjatywy w walce o lepsze powietrze, ale są one niewystarczające, jakość powietrza nie poprawia się wyraźnie – mówiła nam Małgorzata Podrecka, wiceprezes zarządu firmy CanPack.
Firmy zaangażowane w projekt podpisały deklarację o współpracy w działaniach „na rzecz podnoszenia świadomości ekologicznej Polaków”. Przedstawiciele biznesu podkreślali, że chcą zaistnieć w oddolnej walce ze smogiem. Liczą, że dzieci, które wezmą udział w warsztatach, zaniosą zdobytą wiedzę do swoich domów i tak będą edukować też rodziców.
– Naszym mottem jest: działaj lokalnie, wygrywaj globalnie. Podejmujemy wspólne działania lokalnie, gdzie mamy problem z zanieczyszczeniem powietrza, i przekazujemy wszystkim: w Krakowie walczymy o lepszy świat – stwierdził Andrew Hallam, sekretarz generalny Stowarzyszenia ASPIRE, które reprezentuje firmy z sektora IT i zaawansowanych usług biznesowych.
Do projektu przystąpiły głównie firmy z tych branż i producent opakowań. Zaangażowane przedsiębiorstwa to: Akamai, Amway, Aon, CanPack Group, Cisco, Hitachi Vantara, Herbalife Nutrition, Jacobs (Ch2M), Wilson HCG oraz Zurich.
- Systematyczna działalność edukacyjna w celu zwiększania świadomości ekologicznej Polaków jest jednym z kluczowych elementów skutecznej walki o poprawę jakości powietrza w Polsce. Program "Biznes kontra smog" to dobry przykład będący odpowiedzią na wyzwania w tym zakresie. Uczestniczące w projekcie firmy i organizacje pokazują, jak przejść od teorii do praktyki w kwestii rozwiązywania kluczowych problemów naszego społeczeństwa – stwierdza Bartosz Jasiołek, partner firmy PwC.
KONIECZNIE SPRAWDŹ:
WIDEO: Poważny program
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
