FLESZ - Polska gospodarka rośnie. Co z inflacją?

- W projekcie budżetu na 2022 rok jest mniej pieniędzy na remonty torowisk niż w bieżącym roku, a przecież wszyscy wiemy, że torowiska w Krakowie są w fatalnym stanie. Tramwaje jak jeżdżą to wydają nieciekawe dźwięki, często dochodzi do wykolejeń. Od dawna apelujemy, by zwiększać nakłady na remonty torów, tymczasem mamy propozycję ich zmniejszenia - mówi Łukasz Gibała, szef klubu radnych "Kraków dla Mieszkańców".
W budżecie na 2021 r. ujęto np. przebudowę torowiska tramwajowego w ciągu ul. Zwierzynieckiej i ul. Kościuszki. Efektem tegorocznych prac miało być uzyskanie pozwolenia na budowę. Z projektu budżetu na 2022 r. wypadło jednak to zadanie. A to bardzo wyczekiwana inwestycja, ponieważ tory na tym odcinku są w fatalnym stanie. Już nawet powstał licznik wybrzuszeń szyn na ul. Kościuszki.
- Remont ulicy Kościuszki był już planowany na Światowe Dni Młodzieży w Krakowie, które odbyły się w 2016 roku. Skoro do dziś nie udało się zrealizować tego zadania, to coś jest nie tak. Widać, że miasto nie radzi sobie z takimi inwestycjami, a co tu dopiero mówić o planach budowy podziemnej komunikacji tramwajowej pod centrum, którą nazwano premetrem. Nie może być tak, że na niektórych trasach szybciej można przejechać hulajnogą elektryczną niż tramwajem, a na modernizację torów trzeba czekać latami - komentuje Michał Drewnicki (PiS), wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa, który złożył poprawkę do projektu przyszłorocznego budżetu, by na remonty torowisk dodać 10 mln zł.
W urzędzie starają się znaleźć wytłumaczenie, dlaczego krakowianie znów mogą się nie doczekać naprawy torów na ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej. - W związku z przedłużającymi się uzgodnieniami z wojewódzkim konserwatorem zabytków dotyczącymi ul. Zwierzynieckiej (na prośbę i wniosek mieszkańców, którzy postulowali o zmianę kostki w ciągu tej ulicy) oraz trwającym postępowaniem w Wodach Polskich dotyczącymi dzierżawy działki w rejonie mostu nad Rudawą w ciągu ul. Kościuszki - nie było możliwe uzyskanie pozwolenia na budowę. W chwili obecnej w związku z ograniczonym budżetem Krakowa nie było też możliwe wpisanie dalszych planów. Realizacja robót budowlanych będzie możliwa po przyznaniu odpowiednich środków finansowych na rok 2022 i lata kolejne - informują w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa.[/cyt]
Kraków. Trasa Łagiewnicka: Pielgrzymi będą mieli lepszy dost...
Jak udało się nam jednak ustalić, władze Krakowa starają się, by przebudowę ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej umieścić na liście inwestycji proponowanych do sfinansowania przez rząd, a planowanych do realizacji w ramach przygotowań Krakowa do igrzysk europejskich w 2023 r.
W planach modernizacji torowisk na przyszły rok uwzględniono też m.in. przebudowę torowiska tramwajowego w al. Jana Pawła II i w ul. Ptaszyckiego. Tyle że ta inwestycja była już uwzględniona w tegorocznym budżecie, a jako planowany efekt zapisano: "wykonane roboty budowlane". W projekcie przyszłorocznego budżetu jest bardzo podobna adnotacja: "Zakończone roboty budowlane".
- W przypadku modernizacji torowiska w al. Jana Pawła II - w tym roku było wpisane zakończenie prac, ale bardzo długo trwała procedura przetargowa, było dużo pytań. Dodatkowo kluczowe dla rozpoczęcia prac wzdłuż al. Jana Pawła II i ul. Ptaszyckiego było zakończenie prac wzdłuż ul. Ujastek - zaznaczają w ZDMK.
Przypomnijmy, że prace na al. Jana Pawła II i ul. Ptaszyckiego rozpoczęły się 20 września. Koszt inwestycji to ponad 33 mln zł. Wykonawca ma 10 miesięcy na wykonanie zadania. Prace powinny się zakończyć do wakacji przyszłego roku.
Kolejna z planowanych inwestycji w 2022 r. to przebudowa torowiska tramwajowego w al. Solidarności (na odcinku od placu Centralnego do ul. Bulwarowej). W tym wypadku plan jest taki, by pozyskać ostateczne pozwolenie na budowę, w przetargu wyłonić wykonawcę i rozpocząć roboty. To więc nieco rozszerzony zakres, jaki zawarto w tegorocznym budżecie, który zakładał doprowadzenie inwestycji do pozyskania pozwolenia na budowę.
W ZDMK przyznają, że w przypadku tego zadania prace projektowe się opóźniły. - Aleja Solidarności znajduje się w obszarze objętym ochroną konserwatorską i Parku Kulturowego „Nowa Huta” przez co ulica musi zachować swój obecny kształt, proporcje i symetryczność. Przedstawiane rozwiązania projektowe nie uzyskały akceptacji rady dzielnicy i do chwili obecnej brak jest jej ostatecznego stanowiska - wyjaśniają w ZDMK. - Uwagi do prezentowanych rozwiązań projektowych związane były z wygospodarowaniem jak największej liczby miejsc postojowych oraz nową organizacją ruchu na al. Solidarności. W związku z powyższym rozpoczęcie i zakończenie robót zostało przesunięte na lata kolejne - dodają w ZDMK.
W planach budżetowych zapisano też opracowanie koncepcji przebudowy torowiska na ul. Starowiślnej. To niemal to samo, co miało już zostać zrealizowane w 2021 r. Co ciekawe w tym roku oprócz opracowania koncepcji zakładano także uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Plany na 2022 r. nie są już tak ambitne.
- W pierwszej kolejności były realizowane zadania, na które środki były już zaangażowane i były podpisane umowy jak np. przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Krakowskiej czy opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska w al. Solidarności - tłumaczą w ZDMK. - Priorytetem było również ogłoszenie zamówienia publicznego na roboty budowlane dla przebudowy torowiska tramwajowego w al. Jana Pawła II. Wobec powyższego podjęto decyzję o zmianie zakresu rzeczowego dla zadania na ul. Starowiślnej i uruchomieniu zamówienia publicznego na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej w 2022 roku - dodają.
W planach na 2022 r. pojawiły się natomiast nowe zadania, dotyczące ogłoszenia przetargów na opracowanie dokumentacji projektowej dla: budowy łącznicy torowiska tramwajowego z ul. Nowosądeckiej w ul. Wielicką (w kierunku pętli tramwajowej Nowy Bieżanów); przebudowy węzła rozjazdów „Bagatela” oraz układu drogowo – torowego na odcinku Teatr Bagatela – ul. Garbarska; przebudowy węzła rozjazdów na ul. Piłsudskiego.
W przypadku tych inwestycji podpisanie umów z wykonawcami i opracowanie dokumentacji projektowej planowane jest w 2023 r. Do realizacji tych zadań ma dojść w latach kolejnych.
Jaki jest powód przebudowy węzła rozjazdów "Bagatela" oraz torowiska wzdłuż ul. Karmelickiej (na odcinku Teatr Bagatela - ul. Garbarska), skoro w tym rejonie wykonywano już prace?
- Modernizacja torowiska obejmowała odcinek od Alej Trzech Wieszczów do ul. Garbarskiej. Odnośnie węzła Bagatela wymienione zostały jedynie szyny łukowe (bez zwrotnic, napędów i krzyżownic). Ponadto cały węzeł wymaga przebudowy z uwagi na kontrałuki powstałe w wyniku przebudowy torowiska w ciągu ul. Podwale i ul. Dunajewskiego, gdzie przesunięto torowiska bliżej Plant w związku z wprowadzenie ruchu jednokierunkowego - wyjaśniają w ZDMK.
- Nowy sklep w Chrzanowie. Wielkie centrum wyposażenia wnętrz już otwarte!
- Przepych i luksus! Najpiękniejsze i najdroższe mieszkania do kupienia w Krakowie
- Ponad pół tysiąca niechcianych aut na miejskim parkingu. Są perełki
- Gdzie w Krakowie można zrobić najtańsze zakupy? Od 258 do 380 zł za koszyk 50 towarów
- Wielkie otwarcie Ogrodu Świateł. Widowiskowe iluminacje przyciągnęły tłumy!
- Trzecia dawka szczepionki - objawy. Co się dzieje po trzeciej dawce? [LISTA]