Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej. Kiedy koniec? Są dane dotyczące zaawansowania prac

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Budowa nowej linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej
Budowa nowej linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej
Urzędnicy miejscy podali dane dotyczące zaawansowania budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej na koniec sierpnia tego roku. Inwestycja ma zostać zakończona...za rok, czyli zdecydowanie później niż pierwotnie zakładano (finisz prac miał nastąpić w 2022 roku). Roboty będą również kosztować zdecydowanie więcej niż początkowo zakłądano.

Największe zaawansowanie zanotowano w przypadku robót związanych z budową i przebudową infrastruktury podziemnej i naziemnej. W tym przypadku zrealizowano już 93 proc. przewidzianego zakresu.

- Duże zaawansowanie – 79 proc. – widać też w przypadku budowy obiektów inżynierskich. W 98 proc. wykonano przepust nad Bibiczanką, w 20 proc. zaangażowana jest budowa wiaduktu w linii kolejowej nr 95. W przypadku tego elementu infrastruktury roboty wystartowały w drugiej połowie czerwca br. Konieczna do tego było uzyskanie zgody na zamknięcie infrastruktury kolejowej. Na półmetku są roboty drogowe i torowe. W przypadku nowych jezdni wykonano ok. 61 proc. W całości rozebrano stare torowiska na odcinku od skrzyżowania ul. Bratysławskiej, Doktora Twardego i Wybickiego do pętli Krowodrza Górka. Z kolei budowa nowej infrastruktury torowej, a więc torowiska, elementów trakcji oraz podstacji trakcyjnych wykonana jest w ok. 25 proc. - relacjonują urzędnicy miejscy.

Jeśli chodzi o finansowe wykonanie zadania, na koniec sierpnia wyniosło ono 269,5 mln zł.

Aktualna wartość kontaktu z firmą Intercor na budowę linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej wynosi 402,6 mln zł. Niedawno ZIM podpisał aneksy zwiększające wynagrodzenie w związku z koniecznością przeprowadzenia robót dodatkowych.

Co złożyło się na zwiększenie pierwotnej kwoty kontraktu?

Oto pełne wyjaśnienia urzędników"

"To przede wszystkim koszt prac wynikających ze zmian w projekcie na etapie uzgodnień jednostek, zarządców mediów, a także powtórnej oceny środowiskowej. Choćby w wyniku tej ostatniej niemal dwukrotnie zwiększyła się liczba ekranów akustycznych, które wykonawca musi wybudować w ramach zadania. Z kolei na etapie uzgodnień pojawiła się konieczność wykonania dodatkowej podstacji trakcyjnej oraz kabli trakcyjnych. Wszystko po to, aby realizowana obecnie inwestycja dała możliwość zwiększania liczby tramwajów w przyszłości, zarówno do budowanej pętli na Górce Narodowej, jak i do planowanej linii na Azory. Mocniej rozbudowywana – względem pierwotnych założeń – jest też infrastruktura sieciowa, na przykład sieć teletechniczna. Wszystko po to, aby do infrastruktury można było podłączać kolejnych odbiorców rozbudowującej się północy miasta bez konieczności ingerencji w torowisko i układ drogowy realizowany w ramach inwestycji tramwajowej do Górki Narodowej.

Nowym elementem zadania jest łącznik drogowy pomiędzy ulicami Słomczyńskiego a Kuźnicy Kołłątajowskiej. Pierwotnie ta inwestycja drogowa miała zostać zrealizowana przez dewelopera w ramach ostatniego etapu dużej inwestycji mieszkaniowej powstającej w tej części Górki Narodowej. Ten etap osiedla jeszcze nie powstał, dlatego aby nie wstrzymywać robót przy budowie linii tramwajowej ustalono, że budową łącznika zajmie się wykonawca inwestycji tramwajowej. Nie bez znaczenia dla aktualną kwotę kontraktu miały też roboty dodatkowe wynikające z nadzoru archeologicznego.

Warto wiedzieć, że w Prokuratorii Generalnej toczy się postępowanie mediacyjne związane ze złożonym przez firmę Intercor roszczeniem finansowym na kwotę 100 mln zł. Roszczenie uzasadniane jest niezależnym od wykonawcy wzrostem kosztów wynikających z sytuacji ogólnej – rosnącej inflacji, wojny w Ukrainie i pandemii Covid–19. O wyniku postępowania dowiemy się za kilka tygodni.

ZIM prowadzi też negocjacje finansowe z wykonawcą dotyczące zwiększenia kwoty kontraktu z uwagi na konieczność remediacji terenu pod pętlę tramwajową na Górce Narodowej oraz przeprojektowania i budowy parkingu P+R nad planowaną pętlą. W tym przypadku rozmowy są zaawansowane.

Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej to obecnie największa samorządowa inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa. Trasa nowego tramwaju będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe, a do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie ok. 600 miejsc postojowych na trzech parkingach P&R.

W ramach zadania budowanych jest aż siedem obiektów inżynierskich, które pozwolą na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta. Krakowski Szybki Tramwaj na Górkę Narodową to szereg rozwiązań proekologicznych. Ponad 60 proc. torowiska będzie zielona. W ramach projektu powstaje też nowy układ drogowy o charakterze osiedlowym

Budowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju to także 6,3 km ścieżek rowerów i ciągów pieszo-rowerowych, ekrany akustyczne tam gdzie jest to konieczne dla zapewnienia komfortu mieszkańców.

Przypomnijmy, że podstawowym celem realizowanej przez miasto inwestycji jest zapewnienie dogodnego połączenia tramwajowego dla tysięcy mieszkańców północy Krakowa, pozbawionych dotychczas takiego szybkiego środka transportu. Dojazd tramwajem do śródmieścia potrwa nieco ponad 20 minut. Nowy układ drogowy, który powstaje w ramach zadania uporządkuje ruch samochodowy w tej części Krakowa. Nie bez znaczenia są też nowe trasy rowerowe, szczególnie umożliwienie osobom podróżującym po Krakowie jednośladami na sprawy przejazd pod linią kolejową nr 95 oraz ulicą Opolską.

Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, na podstawie podpisanego 22 maja 2017 roku kontraktu z konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „INTERCOR” Sp. z o. o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o. o.".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
będzie można napisać w ofercie najmu lub sprzedaży: blisko do tramwaju
P
Puknijcie się, ludzie
26 września, 15:22, Puknijcie się, ludzie:

Potrzebny wam ten tramwaj tam, na tej Górce… tacy napaleni na „tramwajowanie”, bo nie będziecie musieli jechać bliżej centrum, żeby do tramwaju wsiąść? To taka niby rozkosz?

26 września, 20:44, Gość:

a co, najlepiej, że każdy idzie swoim samochodem do centrum? Albo jaki masz opcje?

Autobus?

G
Gość
26 września, 15:22, Puknijcie się, ludzie:

Potrzebny wam ten tramwaj tam, na tej Górce… tacy napaleni na „tramwajowanie”, bo nie będziecie musieli jechać bliżej centrum, żeby do tramwaju wsiąść? To taka niby rozkosz?

a co, najlepiej, że każdy idzie swoim samochodem do centrum? Albo jaki masz opcje?

P
Puknijcie się, ludzie
Potrzebny wam ten tramwaj tam, na tej Górce… tacy napaleni na „tramwajowanie”, bo nie będziecie musieli jechać bliżej centrum, żeby do tramwaju wsiąść? To taka niby rozkosz?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie