https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków czekają duże utrudnienia. Rozkopią skrzyżowanie ul. Piłsudskiego i Straszewskiego. Po remoncie wprowadzą jeden kierunek ruchu dla aut

Piotr Tymczak
W planie jest remont w rejonie skrzyżowania ul. Piłsudskiego i Straszewskiego.
W planie jest remont w rejonie skrzyżowania ul. Piłsudskiego i Straszewskiego. ANNA KACZMARZ
W rejonie skrzyżowania ulic Piłsudskiego i Straszewskiego tramwaje jeżdżą z minimalną prędkością, charakterystyczną dla linii historycznych. To się ma zmienić. Zarząd Dróg Miasta Krakowa otworzył oferty w przetargu na modernizację tego węzła. Po remoncie planowane są tam rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu samochodowego.

Przetarg dotyczy przebudowy ul. Straszewskiego na odcinku od ul. Smoleńsk do ul. Piłsudskiego oraz ul. Piłsudskiego na odcinku od ul. Straszewskiego do peronu "Uniwersytet Jagielloński" wraz z przebudową torowiska tramwajowego, sieci trakcyjnej, oświetlenia i odwodnienia ulicznego oraz przebudową kolidującej infrastruktury technicznej.

Wpłynęło pięć propozycji od firm zainteresowanych przeprowadzeniem robót:

  • Konsorcjum firm: Lider: SPAW-TOR (Kraków), PROGREG BUDOWNICTWO (Kraków) - 13 967 911,40 zł,

  • Balzola Polska (Warszawa) - 17 785 819,22 zł;

  • Strabag Infrastruktura Południe (Wrocław) - 17 648 145,42 zł;

  • Konsorcjum: Lider: ZUE (Kraków), partner: Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego „Energopol” (17 198 740, 40 zł)

  • Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych "TOR-KRAK" (Kraków) - 15 897 175,00 zł.

Inwestycja z unijnym wsparciem finansowym

W specyfikacja warunków zamówienia zapisano, że wartość szacunkowa nie przekracza równowartości kwoty 5 538 000 euro (ok. 23,7 mln zł).

- Oferty są zbliżone do założeń kosztorysu inwestorskiego, lecz jest jeszcze zbyt wcześnie, by wskazać najkorzystniejszą propozycję. Złożone oferty są teraz sprawdzane pod kątem poprawności, a dopiero na podstawie tego badania ZDMK wskaże najkorzystniejszą ofertę - informują w krakowskim magistracie.

Zadanie zaplanowano do sfinansowania częściowo ze środków budżetu gminy, ale większość środków pochodzić będzie z dotacji programu FENiKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko). ZDMK jest na końcowym etapie pozyskiwania tej dotacji. Łącznie na realizację zadanie Kraków będzie dysponował kwotą blisko 15 mln zł.

Celem jest usprawnienie ruchu w centrum Krakowa

Modernizacja węzła tramwajowego przy ul. Piłsudskiego ma na celu usprawnienie ruchu tramwajowego w centrum miasta. Zlikwidowane zostaną spowalniające ruch kontrałuki, które pozostały po remoncie ul. Podwale w 2015 roku, kiedy torowisko przesunięto bliżej Plant.

W związku z tym nastąpi zmiana organizacji ruchu: podobnie jak wcześniej na ul. Basztowej, Dunajewskiego i Podwale, na ul. Straszewskiego kierowcy będą mogli poruszać się tylko w jednym kierunku (od ul. Piłsudskiego do filharmonii), a w przeciwnym kierunku zostanie wyznaczony pas dla rowerów.

Tory przesuną bliżej Plant, powstanie peron wiedeński

Wykonawca będzie miał 290 dni na realizację prac, przy czym wyłączenie ruchu tramwajowego na ul. Straszewskiego, czyli wzdłuż I obwodnicy, nie może trwać dłużej niż sześć miesięcy.

Czas trwania inwestycji zaplanowano na okres od połowy czerwca do stycznia 2026 r., przy czym największe utrudnienia mają trwać od lipca do końca roku.

Modernizacja obejmie rozjazdy oraz układ drogowo-torowy:

  • na ul. Piłsudskiego – od przystanku „UJ–AST” do skrzyżowania z ul. Straszewskiego

  • na ul. Straszewskiego – od przejścia dla pieszych przy ul. Smoleńsk do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego.

W ramach modernizacji powstanie peron wiedeński, ułatwiający dostęp do tramwajów, zostaną przebudowane chodniki i zjazdy oraz wymienione torowisko tramwajowe na prefabrykowane płyty betonowe. Torowisko zostanie przesunięte bliżej Plant – na wzór wcześniej zmodernizowanych odcinków pierwszej obwodnicy.

Całość inwestycji będzie realizowana zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi, ponieważ obszar ten znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Po zakończeniu prac ruch drogowy na ul. Straszewskiego zostanie wprowadzony jako jednokierunkowy.

W trakcie realizacji inwestycji wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu:

  • Obszar robót będzie objęty zakazem ruchu kołowego, z zachowaniem możliwie ciągłego dostępu do posesji

  • Zachowane zostaną ciągi komunikacyjne dla pieszych, co pozwoli na bezpieczne przemieszczanie się w obrębie remontowanego odcinka

  • Objazdy zostaną poprowadzone przez ul. Retoryka i Zwierzyniecką.

Aby zminimalizować utrudnienia dla działających w okolicy firm i lokali usługowych, wdrożony zostanie "Pakt dla przedsiębiorców". Jego celem jest zapewnienie wsparcia w funkcjonowaniu przedsiębiorstw w trakcie trwania modernizacji – głownie poprzez prowadzone wspólnie z przedsiębiorcami działania informacyjne.

- Prace prowadzone będą tak, by nie nakładały się z innymi planowanymi w centrum miasta inwestycjami. Ekipy budowlane pojawią się na placu budowy po zakończeniu prac na ul. Franciszkańskiej, gdzie remont rozpoczął się 15 marca. Jednocześnie, do czasu zakończenia modernizacji węzła „Piłsudskiego – Straszewskiego”, nie rozpoczną się prace na kolejnym z przewidzianych do modernizacji węzłów, czyli przy Teatrze Bagatela - zaznaczają w urzędzie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Papież Leon XIV: „Pokój dla całego świata"

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska