3 wskaźniki i 36 miast
"Przeanalizowaliśmy 36 europejskich miast, aby sprawdzić, jak radzą sobie z tworzeniem systemów transportowych, które stawiają potrzeby najmłodszych na pierwszym miejscu - czytamy w raporcie CleanCities
Miasta porównano na podstawie 3 wskaźników:
Szkolne ulice - strefy ograniczające ruch pojazdów przez cały dzień lub tylko w godzinach przyprowadzania i odbierania dzieci
Bezpieczne prędkości - Zakres stref ograniczenia prędkości do 30 hm/h i mniejszej dla całej sieci drogowej miasta
Oddzielona infrastruktura rowerowa - stosunek długości wydzielonej infrastruktury rowerowej do całkowitej długości sieci drogowej
Ranking miast. Niechlubny wynik Krakowa
Na podium zestawienia znalazły się kolejno Paryż, Amsterdam i Antwerpia. Gdzie w Paryżu znajdziemy 25 procent tzw. szkolnych ulic, 89 proc. stref ograniczenia prędkości do 30 km i gdzie 48 procent. stanowi wydzielona infrastruktura rowerowa. W Amsterdamie te wartości wynoszą kolejno: 7 proc., 80 proc. i 34 proc, a w Antwerpii 23 proc., 65 proc i 33 proc.
Na dalszych miejscach są takie miasta jak Oslo, Barcelona, Kopenhaga czy Wiedeń. A gdzie w tym rankingu znalazł się Kraków?
Zajmujemy niechlubne 33 miejsce na 36 możliwych. Za nami są tylko takie miasta jak: Bukareszt, Lizbona i Sofia.
W Krakowie nie funkcjonuje żadna szkolna ulica, a tylko 25 proc. sieci drogowej objęto strefą Tempo 30. Dla porównania – prawie połowa miast z rankingu ograniczyła prędkość na ponad połowie ulic. Jedynie 11 proc. krakowskich dróg rowerowych uznano za bezpieczne dla dzieci.
Warszawa i Wrocław wypadły znacznie lepiej – zajmując odpowiednio 22. i 20. miejsce.
Apel aktywistów do prezydenta
- Kraków zasadniczo nie ma się czym pochwalić. Te liczby to sygnał alarmowy: dzieci zasługują na to, by móc same iść lub jechać do szkoły bez obawy o zdrowie i życie – podkreśliła Joanna Malita-Król z Akcji Ratunkowej dla Krakowa.

Debata prezydencka Nawrocki - Trzaskowski
Akcja Ratunkowa dla Krakowa apeluje o pilne podjęcie poniższych działań:
Pilotaż 5 ulic szkolnych we wrześniu – tymczasowe wyłączenie ruchu samochodowego w godzinach uczęszczania uczniów do szkół, w ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności.
Regularny monitoring jakości powietrza przy szkołach, szczególnie w porannym szczycie, aby na podstawie twardych danych planować dalsze kroki edukacyjne i infrastrukturalne. Badania naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego (projekt Neurosmog) potwierdziły, że tlenki azotu negatywnie wpływają na zdolności poznawcze dzieci i ich zdrowie
Jak informują aktywiści, gdy spotkali się żeby złożyć apel, spontanicznie wyszła do nich wiceprezydent Krakowa Maria Klaman.
"Zapewniła, że bezpieczeństwo dzieci jest dla niej ważne i że już zabiega o zabezpieczenie funduszy na tworzenie szkolnych ulic. Kolejne, już bardziej oficjalne spotkanie z Marią Klaman wiceprezydentką ds. edukacji w tej sprawie już jest zaplanowane" - czytamy w komunikacie.