Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej. Przeszliśmy przez cały plac budowy

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Wideo
od 16 lat
Kraków żyje protestami przeciwko budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic i związanej z nią wycinki drzew, a równocześnie postępuje budowa trasy dla tramwaju do Górki Narodowej od Krowodrzy Górki. Wybraliśmy się z aparatem na plac budowy aby uwiecznić postęp prac. Tramwaje mają pojechać tędy tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego po wakacjach. Prace będą trwały nadal.

Plan jest taki, by linia tramwajowa do Górki Narodowej została uruchomiona przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Ale czy się to uda? Najbardziej rozgrzebana jest budowa na pętli Górka Narodowa. Było tu sporo opóźnień z przygotowaniem gruntu i dokumentacji. A to tu też ma stanąć nowy terminal autobusowy i parking park&ride. Zatem Zarząd Inwestycji Miejskich stara się by tramwaje ruszyły na przełomie sierpnia i września, ale roboty nadal będą trwać i tak do końca roku. Jeśli nie dłużej.

Po nowym torowisku będą kursować linie tramwajowe numer 18, które będzie jeździć co 7,5 minuty do pętli Czerwone Maki P+R oraz linia numer 50, która będzie jeździć co 5 minut do pętli Kurdwanów P+R/Borek Fałęcki. Łącznie na trakcie tramwajowym z rejonu Górki Narodowej, co 3 minuty będzie wyjeżdżał tramwaj w kierunku Centrum Krakowa.

W związku z uruchomieniem komunikacji tramwajowej, planowane są zmiany w układzie linii autobusowych na obszarze Górki Narodowej i Prądnika Białego. W ramach zmian planuje się m.in. skrócenie trasy linii 164 z Piasków Nowych do Nowego Kleparza. W zamian, linia 137 będzie kursować na wydłużonej trasie Górka Narodowa Wschód – Nowy Kleparz. Linia 154 zostanie skierowana do pętli Tonie, co zapewni mieszkańcom rejonu ulicy Łokietka dodatkowe połączenie do centrum miasta. Linia 503 zostanie przedłużona do nowej pętli tramwajowo-autobusowej na Górce Narodowej. Trasy linii 144, 169/469 i 537 nie ulegną zmianie. Dzięki ujednoliceniu częstotliwości kursowania, autobusy na wspólnych odcinkach będą jeździć co 7,5 lub co 15 minut. Ponadto, po przebudowie układu drogowego na ulicy Kuźnicy Kołłątajowskiej, autobusy standardowe zostaną skierowane do obsługi linii 137 i 537.

Przypomnijmy, że budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej to obecnie największa samorządowa inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa. Trasa nowego tramwaju będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe, a do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie ok. 600 miejsc postojowych na trzech parkingach park&ride: przy pętli Krowodrza Górka, przy ul. Pachońskiego oraz przy powstającej pętli Górka Narodowa.

Czy technologie niszczą psychikę dzieci?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska