
Burmistrzów nocnych (night mayors) ma już kilkadziesiąt miast na świecie. Wśród z nich są między innymi: Amsterdam, Tuluza, Praga, Nowy Jork, Paryż, Zurych, Londyn, Berlin.
W Tuluzie opracowano „Białą księgę gospodarki nocy” zawierającą opis stanu podaży usług nocnych oraz wyniki badań mieszkańców dotyczące oczekiwań w zakresie rozwoju usług kulturalnych, transportowych, zdrowotnych, bezpieczeństwa i innych. W Amsterdamie burmistrz nocny stoi na czele organizacji pozarządowej współfinansowanej przez przedsiębiorstwa oraz władze miasta, zatrudniającej 20 osób oraz posiadającej zarząd oraz radę doradczą. Podstawą funkcjonowania instytucji w Tuluzie jest także współdziałanie podmiotów tworzących gospodarkę nocy w ramach stowarzyszenia Toulouse Nocturne. Z jednej strony obaj nocni burmistrzowie są ambasadorami usługodawców, których działalność odbywa się w porach wieczornych i nocnych oraz promotorami nocnego życia miast, a z drugiej strony współpracują z władzami lokalnymi na rzecz możliwie harmonijnego i zrównoważonego życia nocnego. Ich zadaniem jest zarówno wsparcie gospodarki nocy, jak i łagodzenie jej negatywnych skutków.
Efektem działań burmistrza nocnego w Amsterdamie jest między innymi wprowadzenie instytucji nocnych wolontariuszy co dało efekt tych w postaci spadku o 25% wypadków agresji oraz spadku o 30% niedogodności zgłaszanych w nocy przez mieszkańców. Ustanowienie i funkcjonowanie instytucji burmistrza nocnego pozwala na identyfikację słabości dotychczasowej polityki miast w odniesieniu do gospodarki nocy, nastawionej najczęściej na
wprowadzanie ograniczeń i zakazów, nie patrząc na ich długotrwałe efekty. W Tuluzie rozpoczęto opracowywanie zintegrowanej polityki dotyczącej: nocnego transportu publicznego, wsparcia usług gastronomicznych, oświetlenia budynków.

"Harmonijne i zintegrowane zarządzanie gospodarką nocy to młoda koncepcja rozwoju miast. Idea funkcjonowania nocnych burmistrzów, oparta na współpracy wszystkich zainteresowanych na rzecz identyfikacji i minimalizacji kosztów społecznych oraz wskazywania dobrych stron życia miasta i tym samym zamieniania problemów w atuty, warta jest przeszczepienia na grunt turystyczny" - można m.in. przeczytać w projekcie uchwały o powołaniu burmistrza nocnego w Krakowie.
- Myślę, że w tym roku można byłoby ustalić wszelkie szczegóły dotyczące funkcjonowania burmistrza nocnego w naszym mieście, tak by zaczął pracę od kolejnego sezonu letniego - mówi radny Miszalski.

W rejonie kościoła św. Jana funkcjonowały już lokale: Irish Pub „Pod Papugami”, Baroque, Gold oraz Pijalnia Wódki i Piwa.
- Z tymi lokalami były problemy, ale po naszych interwencjach zmalały. Mniej więcej rok temu naprzeciw kościoła otwarto bar Bulldog i znów się zaczęła gehenna - mówi jeden z mieszkańców.
Przed klubem Bulldog jest ogródek kawiarniany z kilkoma stolikami. Klienci tego lokalu wychodzą też na zewnątrz na papierosa. Prezentki i mieszkańcy zwrócili uwagę, że przychodzi tam sporo turystów, w tym Brytyjczycy, którzy zachowują się bardzo głośno, szczególnie gdy są transmisje telewizyjne meczów piłkarskich albo karaoke.
- Nie zaprzeczam, że nieraz jest za głośno, ale nie jest prawdą, że nie reagujemy. Mamy w lokalu ochronę. Postaramy się, by jeszcze bardziej uspokajać klientów. Nie widzę problemu, by zamykać okna i drzwi, mamy w środku klimatyzację - mówiła przedstawicielka lokalu, która była na spotkaniu w Dzielnicy I.
Podczas niego omawiano też m.in. problem z ul. Krowoderskiej związany z funkcjonowaniem klubu Ciemnia. Okoliczne mieszkanki skarżyły się na hałas i zakłócanie porządku. Przedstawiciel klubu zapewniał, że tam także pracownicy reagują na wszelkie niestosowane zachowania. Wyjaśnił natomiast, że trudno by właściciele pubów i nocnych klubów odpowiadali za to, co robią ich klienci na ulicach już po opuszczeniu lokali.
Siostry prezentki i mieszkańcy wnioskowali o częstsze i bardziej zdecydowane interwencje policji i straży miejskiej. Byli zgodni, że potrzebna też jest reakcja władz miasta.

Radny Miszalski proponuje, by w skład komisji burmistrza nocnego powinni wchodzić przede wszystkim przedstawiciele następujących grup społecznych: mieszkańców dzielnic, w których koncentruje się życie nocne, właścicieli i pracowników: klubów, restauracji i barów, branży turystycznej, bazy noclegowej, taksówkarzy, przewodników miejskich, straży miejskiej, policji, pracowników naukowych zajmujących się tą tematyką, przedstawicieli NGO i aktywistów miejskich zajmujących się tą tematyką, radnych dzielnic z tych obszarów, radnych miasta, urzędników z Wydziałów Kultury, Promocji i Turystyki, Zarządu Transportu Publicznego.
Do kompetencji burmistrza nocnego oraz jego komisji należałoby:
- prowadzenie dialogu pomiędzy tymi grupami oraz wspólne wypracowywanie najlepszych rozwiązań, które następnie byłyby przedstawiane prezydentowi Krakowa i radzie miasta,
- czerpanie wzorców funkcjonowania miasta w nocy z miast, które rozwijają turystykę i mają w tym bogate doświadczenia.
Problemy i zagadnienia, na których skoncentrować miałby się burmistrz nocny i jego komisja:
- komunikacja nocna i poprawienie jej efektywności,
- hałas generowany przez osoby imprezujące i radzenie sobie z nim,
- oświetlenie miasta,
- bezpieczeństwo w nocy w miejscach, w których kumuluje się ruch,
- ustanowienia nocnego telefonu alarmowego,
- utrzymanie czystości w nocy i nad ranem,
- polityka parkingowa w nocy,
- dbanie o kompromis pomiędzy mieszkańcami a branżą turystyczną i gastronomiczną oraz rozstrzyganie sporów na linii mieszkańcy – biznes,
- wypracowanie regulacji wobec klubów i pubów, by z jednej strony umożliwić im funkcjonowanie i rozwój a z drugiej wspólnie podnosić komfort życia mieszkańców w obszarze kumulacji życia nocnego,
- udostępnianie toalet turystom w obszarze kumulacji życia nocnego,
- dbanie o warunki pracy pracowników klubów, barów i restauracji,
- regulacja sprzedaży alkoholu w nocy w obszarze kumulacji życia nocnego miasta,
- dbanie o rozwój gospodarczy miasta nocą,
- powołanie instytucji nocnych wolontariuszy,
- dostosowanie oferty kulturalnej miasta do funkcjonowania gospodarki nocy, w tym godziny funkcjonowania instytucji kultury w porze wieczornej i nocnej,
- uwzględnienie w kreowaniu nocnego życia miasta wieczornych imprez kulturalnych.