Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej - ZDJĘCIA
- To są pieniądze na odszkodowania dla byłych właścicieli nieruchomości. Nie są to środki przeznaczone na roboty budowlane. Chodzi o nieruchomości, które na mocy ostatecznej decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID) stały się własnością miasta. Za nie poprzedni właściciele otrzymają odszkodowanie - wyjaśnia Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.
30 mln zł na odszkodowania trzeba więc doliczyć do kosztów budowy linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, które początkowo szacowano na 327 mln zł. Później urząd podawał, że przedsięwzięcie pochłonie ok. 350 mln zł, ale trzeba brać pod uwagę, że może być jeszcze drożej. Trwają negocjacje ZIM z wykonawcą w kwestii wyceny wszystkich prac. Wśród powodów zwiększenia kosztów wykonawca i urzędnicy wymieniają m.in. pandemię, inflację, drożejące materiały budowlane i zmniejszony do nich dostęp w związku z sankcjami związanymi z inwazją rosyjską na Ukrainę.
Wykonawca inwestycji zwracał też uwagę, że nie ma dostępu do wszystkich odcinków, na których mają być wykonywane prace. Chodzi o teren pod pętlę końcową na Górce Narodowej. Miasto nie mogło przekazać tego terenu wykonawcy ze względu na to, że nie posiadało ostatecznej decyzji ZRID dla całości przedsięwzięcia. Niedawno taką decyzję wydał Urząd Wojewódzki i problem ma zostać rozwiązany.
Pozyskanie ostatecznej decyzji ZRID spowodowało, że ZIM mógł złożyć wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska dotyczący zatwierdzenia planu remediacji terenu pętli końcowej. Wydanie decyzji przez RDOŚ ws. remediacji otworzy drogę na rozpoczęcie prac związanych z oczyszczeniem terenu, a następnie już docelowych robót związanych z budową pętli.
Zakończenie budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej planowano pod koniec tego roku. Już wiadomo, że termin ten nie zostanie dotrzymany. Urzędnicy i wykonawca zapewniają, że zrobią wszystko, aby tramwaje mogły jeździć nową trasą w 2023 r. Nie podają obecnie dokładnej daty zakończenia zadania, ale muszą sfinalizować prace do końca przyszłego roku, by można było rozliczyć unijną dotację w kwocie ok. 151 mln zł.
Linia tramwajowa Krowodrza Górka – Górka Narodowa ma mieć łącznie ok. 5,5 km długości. Ponad 60 proc. torowiska będzie zielona. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe, 3 parkingi park&ride (przy pętli Krowodrza Górka, przy ul. Pachońskiego, nad pętlą Górka Narodowa) i 7 obiektów inżynierskich (m.in. tunel samochodowy w ciągu ul. Opolskiej), które mają pozwolić na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta. Budowa nowej trasy Krakowskiego szybkiego Tramwaju to także 6,3 km ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych.
- Gdzie na szybki wypad z Krakowa? TOP 10 urokliwych miejsc z dala od zgiełku
- Wyjątkowe i bardzo tanie domy do remontu wystawione na sprzedaż w Małopolsce!
- Ogromne podwyżki płac w Krakowie i Małopolsce. Kto dostał najwięcej?
- Miss Małopolski 2022 wybrana! Koronę założyła Aleksandra Budnik z Nowego Sącza
- Wielkie wykopy. Totalna zmiana krajobrazu na północy Krakowa
FLESZ - Czym spowodowane są ciągłe podwyżki cen paliw i energii?
