- Pod względem akustyki wprowadzane są rozwiązania, jakich dotąd nie ma żaden obiekt w Polsce. W naszym kraju nie znajdziemy drugiej sali typu "winnica", o tak dużej pojemności, która byłaby przystosowana zarówno do koncertów jak i do kongresów - mówi krakowski architekt Krzysztof Ingarden, który wraz z Jackiem Ewy zaprojektował Centrum Kongresowe.
Konsultacje z Anglikami
Rozwiązania akustyczne w tym obiekcie opracowane zostały we współpracy z brytyjskimi specjalistami z firmy Arup Acoustic. Anglicy na bieżąco konsultują prace związane z akustyką w Centrum. Do Krakowa w trakcie budowy przyjeżdża w tej sprawie z Cambridge autor projektu akustycznego Raf Orlowski, aby kontrolować prace wykończeniowe elementów akustycznych we wnętrzach. Po wykonaniu wszystkich prac ma przeprowadzić pomiary w sali i jej strojenie akustyczne.
W 2008 r. przedstawiciele firmy Arup Acoustic wykonali pomiary tła akustycznego w miejscu przeznaczonym pod Centrum. Wyniki wykorzystano jako dane wyjściowe do zaprojektowania takiej konstrukcji, która nie przenosiłaby dźwięków i drgań z otoczenia do wnętrz sal.
Ekran i reflektor akustyczny
Obecnie prowadzone są już prace związane z montażem elementów odpowiadających za akustykę dużej sali audytoryjnej na 1800-1950 miejsc (w zależności od wielkości sceny) i mniejszej na 600 osób. Nowoczesne rozwiązania przede wszystkim mają zapewnić pełen komfort w słuchaniu koncertów symfonicznych z udziałem dużych orkiestr. W głównej sali podczas koncertów pogłos ma wynosić 2,0-2,2 sekundy. W czasie konferencji tak długi czas pogłosu byłby uciążliwy.
W niektórych sektorach sali na ścianach zostaną więc zamontowane ekrany akustyczne, które mogą być podnoszone i opuszczane. Ekrany, pochłaniając dźwięk, powodują skrócenie czasu pogłosu. Z ich pomocą będzie można go ograniczyć do ok. 1,5-1,8 sekundy.
Aby orkiestra dobrze się słyszała, w głównej sali zamontowany zostanie reflektor akustyczny - na wysokości ok. 10- 12 metrów nad sceną. - Duża sala audytoryjna ma wysokość około 20 metrów. Reflektor akustyczny odbija dźwięki tuż nad sceną i ukierunkowuje je w dół i częściowo w kierunku widowni. Dzięki temu wczesne odbicia dźwięków trafiają z powrotem do muzyków, by lepiej słyszeli się, a także do widowni z przodu sceny - tłumaczy Krzysztof Ingarden.
Testowanie foteli
Na koniec tego miesiąca planowane są testy akustyczne prototypów foteli, które zostały zaprojektowane do sali koncertowej Centrum Kongresowego przez biuro Ingarden& Ewy. Testy odbędą się w laboratorium akustycznym we Włoszech, pod kierunkiem autora projektu akustyki, Rafa Orlowskiego. Fotele zostały wykonane przez renomowaną włoską firmę Poltrona Frau, która wyposaża najznakomitsze sale na świecie, takie jak Oslo Opera czy Walt Disney Concert Hall.
- Chodzi o to, aby słuchaczowi stworzyć jak najlepsze warunki słuchania muzyki. Fotele muszą mieć perfekcyjną ergonomię, wytrzymałość i charakterystykę akustyczną, gdyż współtworzą akustykę sali.
Centrum za 355 mln zł
Centrum Kongresowe ma być otwarte w październiku tego roku. - Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Większość robót konstrukcyjnych została wykonana. Jesteśmy w początkowej fazie wykańczania obiektu - mówi Janina Pokrywa, szefowa Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta.
Inwestycja pochłonie ok. 355 mln zł. W Centrum będzie sala audytoryjna (1950 miejsc), teatralna (600 miejsc), kameralna (300 miejsc), kompleks sal konferencyjnych (300 miejsc), 32 pokoje spotkań (6-30 osób), 4,5 tys. mkw. powierzchni wystawienniczej i bankietowej.
Andrzej Gołaś, prof. Akademii Górniczo-Hutniczej, specjalista od wibroakustyki, prezydent Krakowa w latach 1998-2002:
Cieszę się, że Centrum Kongresowe będzie gotowe. Mam wątpliwości co do okrojenia części wystawienniczej Centrum. Obecnie wielkie kongresy połączone są z wystawami sprzętu. Nie wiem, jaka jest więc prognoza biznesowa wykorzystania Centrum ze względu na słabość jego części wystawienniczej.
Kraków ma silny ośrodek badań akustycznych, ale nic mi nie wiadomo, aby ktoś z jego przedstawicieli konsultował rozwiązania w Centrum. Nie znam tych rozwiązań. Trudno mi więc ocenić warunki akustyczne, jakie tam będą.
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
