- W związku z bieżącą sytuacją finansową miasta, w projekcie budżetu Krakowa na 2025 rok nie uwzględniono środków na budowę stadionu Klubu Sportowego Wieczysta. W najbliższym czasie planowane są rozmowy z właścicielem klubu, podczas których analizowane będą różne możliwości, takie jak realizacja inwestycji w etapach czy też odchudzenie samego projektu - informuje Michał Sobolewski z Zarządu Infrastruktury Sportowej w Krakowie.
Przed rokiem plany były takie, by powstał nowy stadion Wieczystej, który spełnia wymogi pierwszoligowe, z możliwością rozbudowy do gabarytów ekstraklasowych (pojemność 4500 miejsc).
W zeszłym roku rezerwowano 29 mln zł na tę inwestycję: milion w budżecie na rok 2024, po cztery miliony w dwóch kolejnych latach, po 10 milionów w latach 2027 i 2028. Takie były plany, ale intencją było, by kompleks oddano do użytku znacznie wcześniej niż w 2028 roku.
Zaplanowano stadion z podziemnym garażem
W połowie tego roku prezydent Krakowa wydał pozwolenie na budowę pierwszoligowego stadionu piłkarskiego, wraz z zagospodarowaniem terenów sportowo-rekreacyjnych, KS Wieczysta.
Decyzja obejmuje również pozwolenie na rozbiórkę istniejących obiektów przy ul. Chałupnika 16 (budynku klubowego, budynków garażowych i technicznych oraz kontenerów i kiosku kasowego), a także zatwierdzenie projektu architektoniczno-budowlanego, przygotowanego przez Autorską Pracownię Projektową Jerzego Wowczaka.
Opracowana w latach 2022–2023 dokumentacja projektowa i wykonawcza (koszt 590 400,00 zł brutto) stanowi rozwinięcie zaprezentowanej 4 sierpnia 2022 r. koncepcji zagospodarowania terenów sportowo-rekreacyjnych KS Wieczysta Kraków.
Zadanie inwestycyjne obejmuje budowę pierwszoligowego stadionu miejskiego KS Wieczysta, wraz z zagospodarowaniem terenu, oświetleniem i techniczną infrastrukturą towarzyszącą.
Podstawą założeń projektowych było racjonalne wykorzystanie potencjału terenów sportowo-rekreacyjnych. Utrzymano zasadę strefowania funkcji, która jest czytelna w obecnym zagospodarowaniu terenu: sytuowanie budynków od strony ulic Meissnera i Chałupnika, w oparciu o istniejący (przebudowywany) zjazd, a urządzeń sportowych od strony południowej i pozostawienie funkcji rekreacyjnej na terenach zielonych od strony południowo-zachodniej.
Budynek stadionu wyznaczono w części północno-wschodniej, od strony ul. Meissnera. Jako budowle towarzyszące zaprojektowano garaż podziemny otwarty z placem na powierzchni, stanowiącym strefę wejściową na stadion. Garaż ma mieć 61 stanowisk postojowych, w tym 5 dla osób z niepełnosprawnościami.
Budynek stadionu ma być obiektem o czterech kondygnacjach naziemnych, niepodpiwniczonym, usytuowanym jako północno-wschodnia trybuna. Zaprojektowano go na planie wydłużonego prostokąta i zawiera trybuny oraz zaplecze spełniającego wymogi I ligi piłkarskiej. Od strony terenu zielonego, sąsiadującego z ul. Meissnera, zaprojektowano kawiarnię. Stadion ma być dostępny z poziomu placu od strony północnej poprzez szereg ewakuacyjnych klatek schodowych. Na parterze budynku zaplanowano przejazd dla autokarów drużyn piłkarskich.
Trybuny na ponad 2 tysiące widzów
Zaprojektowano trybuny na około 2090 miejsc siedzących - wszystkie miejsca pod zadaszeniem. Podzielono je na sektory dla kibiców oraz sektory z miejscami indywidualnymi dla prasy i VIP oraz miejscami dla osób z niepełnosprawnościami.
Stadion ma być wyposażony w system sztucznego oświetlenia – zgodnie z wymogami podręcznika licencyjnego dla klubów I ligi.
Płytę boiska głównego (pole do gry 68 m x 105 m) zaprojektowano jako hybrydową, wyposażoną w system nawadniania i drenażu oraz podgrzewaną. Dodatkowo zaprojektowano dwa boiska treningowe (60 m x 100 m) – jedno z nawierzchnią ze sztucznej trawy i możliwością zadaszenia powłoką ciśnieniową, odporną na obciążenia od wiatru i śniegu, a drugie o nawierzchni hybrydowej. Oba boiska treningowe mają być ogrodzone, wyposażone w system nawadniania i drenaż, piłkochwyty i oświetlenie. Ponadto zaprojektowano dwa mniejsze boiska typu „Orlik” (26 m x 60 m) dla dzieci i młodzieży, pokryte nawierzchnią ze sztucznej trawy, wyposażone w drenaż, ogrodzenie, piłkochwyty i oświetlenie.
Stadion Wieczystej za 140 milionów złotych
Szacunkowy koszt całej inwestycji, na podstawie kosztorysu inwestorskiego, wyceniono na ok. 140 mln zł brutto.
Zadanie zostało ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa na lata 2025–2028 – z łączną kwotą 33 mln zł brutto, w rozbiciu na lata: 2025: 5 mln zł, 2026: 8 mln zł, 2027: 10 mln zł, 2028: 10 mln zł.
Miasto prowadziło rozmowy dotyczące możliwości finansowania inwestycji i czyni starania o pozyskanie dofinansowania ze źródeł zewnętrznych, w tym z budżetu państwa.
WF będzie fajniejszy?

- Tak wyglądał Kraków ponad 100 lat temu z lotu ptaka. Wielu z tych miejsc już nie ma!
- Najmodniejsze świąteczne wianki na drzwi z okazji Bożego Narodzenia 2024
- Tak świętowano andrzejki w PRL. Wróżby, wosk i śpiew. Zobacz archiwalne zdjęcia
- MOJE MIEJSCE W KRAKOWIE. Andrzej Sikorowski: Od lat bywam tu prawie codziennie