POBIERZ:
- arkusz testu matematyczno-przyrodniczego - przyroda (pdf)
- arkusz testu matematyczno-przyrodniczego - matematyka (pdf)
Egzamin gimnazjalny 2013: matematyka [ODPOWIEDZI DO TESTU, WYNIKI]
Egzamin gimnazjalny 2013. Test matematyczno - przyrodniczy 24 kwietnia 2013 roku ARKUSZE, ODPOWIEDZI
Egzamin gimnazjalny 2013: uczniowie z Krakowa pisali test [ZDJĘCIA]
Egzamin gimnazjalny 2013: test z języka polskiego [ODPOWIEDZI]
Egzamin gimnazjalny 2013: test z historii i WOS [ODPOWIEDZI]
Przedmioty przyrodnicze - ODPOWIEDZI
O godz. 9 uczniowie przystąpili do rozwiązywania godzinnego testu z części przyrodniczej obejmującej biologię, chemię, fizykę i geografię.
W tej części uczniowie musieli rozwiązać 24 zadania zamknięte (w których należało wybrać prawidłową odpowiedź).
W teście pojawiły się zadania dotyczące wielu zagadnień. Gimnazjaliści musieli m.in. rozwiązać problemy badawcze związane z wpływem ubarwienia futra gronostaja na jego przeżycie, zająć się zależnościami pokarmowymi zwierząt na polu kapusty, zapoznać się przykładową ulotką leku, zająć się ruchem wahadłowym kulki zawieszonej na nitce czy przeanalizować formy użytkowania ziemi w Australii.
O godz. 11 rozpoczął się trwający 90 minut sprawdzianem z matematyki. W tej części oprócz zadań zamkniętych pojawiły się także zadania otwarte. Uczniowie musieli wykazać się m.in. wyliczyć ilość farby potrzebną do przemalowania ściany, dokonać obliczeń średniej prędkości samochodu na trasie, czy wyliczyć pojemność akwarium. Konieczna była także m.in. znajomość zasad dotyczących figur przystających.
W zadaniach otwartych z matematyki należało m.in. obliczyć liczbę chłopców i dziewczynek w klasie oraz długość krawędzi w ostrosłupie.
Po wyjściu z egzaminu porozmawialiśmy z uczennicami Gimnazjum nr 7 im. Bartosza Głowackiego w Krakowie. Julia Konik, Karolina Nawieśniak i Kinga Szufnarowska (na zdjęciu od lewej) są zadowolone z tego jak poszły im dzisiejsze egzaminy. Zgodnie twierdzą, że egzamin nie był bardzo trudny choć podobnie jak wczoraj pierwsza część egzaminu (z przedmiotów przyrodniczych) była trudniejsza od drugiej.
- Niektóre zadania z chemii czy biologii sprawiały problem, za to sądzę, że będę miała maksymalną liczbę punktów z zadań otwartych z matematyki - mówi Karolina Nawieśniak, a jej koleżanka Kinga Szufnarowska dodaje: - matematyka rzeczywiście była dość łatwa a w zadaniach z biologii czy geografii pomagała obecność dużej liczby rysunków poglądowych.
Z egzaminu zadowolona jest też Julia Konik. - Chociaż zawsze wolałam przedmioty humanistyczne, to dziś poszło mi całkiem nieźle. Trudności miałam tylko w zadaniu, w którym trzeba było samodzielnie wyprowadzić wzór na pole figury - dodaje uczennica klasy 3 a.
- Większości uczniów zadania rzeczywiście nie powinny sprawić większych problemów, jednak niektóre z nich wymagały od uczniów umiejętności właściwej interpretacji danych, jak choćby zadanie, w którym należało wskazać medianę - mówi Przemysław Czuba, nauczyciel matematyki w jednym z krakowskich gimnazjów - Warto zwrócić także uwagę, że większość zadań w dzisiejszym teście odnosiło się do stosowania matematyki w życiu. Stąd zadanie z obliczaniem podatku VAT, ilością farby do malowania ściany itp. - dodaje Czuba.
Gimnazjaliści mają za sobą już większość egzaminów. Po wczorajszych testach z historii, wiedzy o społeczeństwie i języka polskiego oraz dzisiejszych sprawdzianach, czeka ich już tylko jutrzejszy egzamin z języka obcego.
Do egzaminu gimnazjalnego przystępują co roku wszyscy uczniowie trzecich klas gimnazjów. Jest on obowiązkowy, chociaż nie można go nie zdać. uzyskany przez uczniów wynik, brany jest pod uwagę przy rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych.
W tym roku w do egzaminu przystąpi blisko 400 tysięcy gimnazjalistów w całym kraju. W Małopolsce egzamin zdaje prawie 36 tys. uczniów z 731 gimnazjum.
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+