Renowacji tramwaju dokonali pracownicy Stacji Obsługi i Remontów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. Prace trwały aż 16 miesięcy. Dzięki nim wygląda tak, jak w okresie powojennym.
Ring to wagon, który kursował w Gdańsku do lat 60. XX w. Do Krakowa trafił w latach 80. Miał być jednym z eksponatów dużego muzeum komunikacji, którego budowę zaplanowano w Krakowie. Ponieważ plany nie zostały zrealizowane, tramwaj przechowywano wraz z innymi zabytkowymi pojazdami na terenie zajezdni w Nowej Hucie. Prace przy renowacji Ringa nie były łatwe.
- Natrafiliśmy na wiele trudności. Nie było rysunków. Wszystko odbudowywaliśmy ze zdjęć - przyznaje Marian Skoczek, jeden z pracowników, który dokonywał renowacji Ringa. - Praktycznie wszystko wykonywaliśmy ręcznie. To była bardzo czasochłonna praca - dodał. - Takie tramwaje nigdy liniowo w Krakowie nie jeździły - powiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK. - Ring po raz pierwszy wyjechał na krakowskie torowiska i z pewnością nie po raz ostatni - dodał. Wczoraj odbyła się oficjalna prezentacja. Później tramwaj rozpoczął kurs wokół I Obwodnicy oraz ul. Dajwór, św. Wawrzyńca i ul. Starowiślną. Pracownicy MPK SA podczas jazdy rozdawali pasażerkom kwiaty z okazji Dnia Kobiet. Z pewnością Ringiem będzie można pojechać jeszce nie raz. Będzie kursował m.in. na krakowskiej linii muzealnej.
To pierwszy wagon w kolekcji zabytkowych pojazdów MPK w kolorze czerwonym. Jest także trzecim z kolei, który nie pochodzi z Krakowa. Od połowy lat 80. XX w. MPK posiada zabytkowy tramwaj z Wrocławia, a od grudnia 2016 r. w kolekcji Muzeum Inżynierii Miejskiej jest historyczny elektrowóz, również pochodzący z tego miasta.
Dawne autobusy w Krakowie [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]