WIDEO: Krótki wywiad
- Dla odcinka przebiegającego częściowo przez Modlnicę i Zielonki wniosek o ZRID zostanie złożony do końca miesiąca, z uwagi na przedłużające się uzgodnienia z konserwatorem zabytków, w sprawie ochrony szańców fortu Pękowice. Ze względu na ochronę tego zabytku została obniżona droga względem terenu i przesunięto lokalizację obiektu inżynierskiego - informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Wyjaśnia przy tym, że prace związane z budową północnej obwodnicy mają się rozpocząć po uzyskaniu decyzji ZRiD dla tej inwestycji. - Chcielibyśmy rozpocząć je w połowie tego roku - informuje Iwona Mikrut.
Przypomnijmy, że 13 listopada 2018 r. podpisano umowę na projekt i budowę północnej obwodnicy Krakowa z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź. Koszt zadania wynosi 1 427 968 500 zł.
Wykonawca ma przygotować projekt, wybudować drogę i uzyskać pozwolenie na użytkowanie w ciągu 47 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca), natomiast w trakcie projektowania okresy zimowe były wliczane do terminu na realizację całości zadania. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.
Północna obwodnica ma odciążyć ulice Krakowa od ruchu tranzytowego. Dzięki temu połączeniu, a także nowej drodze ekspresowej S7, po-wstanie nowa trasa w kierunku Warszawy i przeniesie się na nią ruch z północnej, wewnętrznej obwodnicy Krakowa, m.in. z ul. Opolskiej.
Północna obwodnica ma być dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 12 km 327 m na odcinku: węzeł Modlnica (z rozbudową węzła) - węzeł Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. W ramach inwestycji mają powstać również: trzy tunele - pod rzeką Prądnik (o długości 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (653 m), pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa (98 m); 27 obiektów mostowych; 4 km murów oporowych; 20 km dróg zbiorczych dojazdowych.
Ciąg obwodnic Krakowa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie z miasta (A4, DK 79, DK 94, S7,) usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Obwodnica przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część Krakowa. Według prognoz na nowym odcinku już w 2025 r. ruch przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę.
