https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kolejny krok do budowy północnej obwodnicy miasta. Nowa droga ma powstać do 2023 roku

Piotr Tymczak
Północna obwodnica Krakowa - wizualizacje
Północna obwodnica Krakowa - wizualizacje GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek do wojewody małopolskiego o wydanie decyzji ZRID (zgody na realizację inwestycji drogowej) dla północnej obwodnicy Krakowa na odcinku przebiegającym przez Zielonki i Batowice.

WIDEO: Krótki wywiad

- Dla odcinka przebiegającego częściowo przez Modlnicę i Zielonki wniosek o ZRID zostanie złożony do końca miesiąca, z uwagi na przedłużające się uzgodnienia z konserwatorem zabytków, w sprawie ochrony szańców fortu Pękowice. Ze względu na ochronę tego zabytku została obniżona droga względem terenu i przesunięto lokalizację obiektu inżynierskiego - informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Wyjaśnia przy tym, że prace związane z budową północnej obwodnicy mają się rozpocząć po uzyskaniu decyzji ZRiD dla tej inwestycji. - Chcielibyśmy rozpocząć je w połowie tego roku - informuje Iwona Mikrut.

Przypomnijmy, że 13 listopada 2018 r. podpisano umowę na projekt i budowę północnej obwodnicy Krakowa z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź. Koszt zadania wynosi 1 427 968 500 zł.

Wykonawca ma przygotować projekt, wybudować drogę i uzyskać pozwolenie na użytkowanie w ciągu 47 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca), natomiast w trakcie projektowania okresy zimowe były wliczane do terminu na realizację całości zadania. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.

Północna obwodnica ma odciążyć ulice Krakowa od ruchu tranzytowego. Dzięki temu połączeniu, a także nowej drodze ekspresowej S7, po-wstanie nowa trasa w kierunku Warszawy i przeniesie się na nią ruch z północnej, wewnętrznej obwodnicy Krakowa, m.in. z ul. Opolskiej.

Północna obwodnica ma być dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 12 km 327 m na odcinku: węzeł Modlnica (z rozbudową węzła) - węzeł Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. W ramach inwestycji mają powstać również: trzy tunele - pod rzeką Prądnik (o długości 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (653 m), pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa (98 m); 27 obiektów mostowych; 4 km murów oporowych; 20 km dróg zbiorczych dojazdowych.

Ciąg obwodnic Krakowa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie z miasta (A4, DK 79, DK 94, S7,) usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Obwodnica przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część Krakowa. Według prognoz na nowym odcinku już w 2025 r. ruch przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 34

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ann
31 stycznia, 16:02, Iwona:

Znowu narzekanie... Naprawdę, kompletnie tego nie rozumiem. Nie budują – źle, budują – też źle. Sama mieszkam na Prądniku i świetnie rozumiem te frustracje związane z korkami, ale jak dla mnie sytuacja zaczyna zmierzać ku lepszemu... Ja osobiście wolę się cieszyć, bo to kolejny krok do rozładowania korków na północy, a nie – jak większość – tylko narzekać.

Dokładnie, sytuacja będzie się z czasem poprawiać. Wiadomo, teraz trzeba trochę przecierpieć, ale przecież nie będzie to trwało wiecznie... Moim zdaniem te nieustanne jęki są zupełnie niepotrzebne i niczego konkretnego nie wnoszą...

G
Gość

Ja chyba czegoś nie rozumiem. Budują – źle, nie budują – też źle. Ja rozumiem, że sytuacja komunikacyjna nie jest obecnie łatwa, wiąże się z wieloma komplikacjami, ale na litość... przestańmy tylko narzekać. Ja tam się cieszę, że budowa w końcu ruszy – może to rozładuje korki w okolicach Prądnika.

I
Iwona

Znowu narzekanie... Naprawdę, kompletnie tego nie rozumiem. Nie budują – źle, budują – też źle. Sama mieszkam na Prądniku i świetnie rozumiem te frustracje związane z korkami, ale jak dla mnie sytuacja zaczyna zmierzać ku lepszemu... Ja osobiście wolę się cieszyć, bo to kolejny krok do rozładowania korków na północy, a nie – jak większość – tylko narzekać.

G
Gość

Znajac zycie to beda wydawac zezwolenie tak dlugo jak wydaja zezwolenie na budowe tzw METRA w krakowie !!!!

E
Ekolog

Nic nie będą budować nie pozwolimy na niszczenie nor chomikow !!!

z
zorro

nie ma większej zarazy jak niekompetetni, skorumpowani urzędnicy, którzy za NIC nie ponoszą odpowiedzialności...!!! Czas z tym skończyć

k
krakus

Jeszcze jakby S7 z huty do Widomej w tym czasie zrobili to północ złapałaby oddech. Plus Kocmyrzowska i 29 listopada w mieście to chyba są priorytety. Realnie to 2030 te cztery inwestyje będą zrealizowane jeżeli w ogóle, bo przebąkują, że z 29 listopada może się nie udać.

G
Gość
8 stycznia, 23:40, Gość:

PRLbis: jeden urzędnik zwraca się do drugiego urzędnika, żeby kolejny urzędnik... zamiast dać papiery od razu jednemu, albo grupie, która ma pojęcie o budowie obwodnicy i dogadają wszystko przy jednym stole, a potem już tylko fizyczna budowa. Kiedy socjalizm zacznie chociaż się w Polsce kończyć?

9 stycznia, 8:35, Gość:

nie masz pojęcia o PRLu bo to właśnie za PRLu kacyki siadali sobie przy stole z flaszeczką i wszystko uzgadniali.

Dlatego to nie ma jeden kacyk z województwa przekazywać czterem z gminy i pięciu z zarządu dróg po sześć razy tam i z powrotem, tylko ma to zrobić ktoś nie związany z żadną partią (obojętne, czy z PZPR, czy z POPiSu), a znający się na budowie dróg. Jeszcze lepiej jak przy jednym stole będą niepowiązani ze sobą, różni fachowcy. A potem stworzone dokumenty muszą być jawne, żeby każdy obywatel, mógł skarżyć partacza jeżeli tamten podpisze się pod bublem. Teraz masz dokładnie tyle do powiedzenia po 10 latach przesyłania papierów przez partyjniaków, co przedtem przez kacyków i traci się na tym tyle samo czasu i pieniędzy w obecnej socjaldemokracji, co wcześniej za komuny.

G
Gość

Oby zezwolenie zostało wydane do kwietnia tak aby po świętach można rozpocząć prace

G
Gość

Najbardziej potrzebna jest wylotowa s7 na północ a jak na razie cisza nie wiadomo kiedy będzie zrid

G
Gość
9 stycznia, 08:07, Gość:

Żeby tylko jakiś misiu nie zaprojektował jednopasmowego zjazdu z S52 na S7 w którymkolwiek kierunku bo wtedy ta inwestycja okaże się śmieszna. A takie wizualizacje się pojawiają. No i czy węzeł Mistrzejowice I i Mistrzejowice nie będą zbyt blisko, żeby nie powstawała kolizja na pasach włączających. Jedna estakada więcej mogłaby zaradzić.

9 stycznia, 8:40, Gość:

Jeden łącznik S52/S7 jest na ślimakach obok kopalni iłów w Zesławicach a zaraz drugi przy Okulickiego, więc wystarczająco.

No właśnie nie powinny być na ślimakach. Co najmniej łącznik S52 w stronę Igołomskiej powinien przenosić ruch płynnie skoro to ma być obwodnica.

G
Gość
9 stycznia, 08:07, Gość:

Żeby tylko jakiś misiu nie zaprojektował jednopasmowego zjazdu z S52 na S7 w którymkolwiek kierunku bo wtedy ta inwestycja okaże się śmieszna. A takie wizualizacje się pojawiają. No i czy węzeł Mistrzejowice I i Mistrzejowice nie będą zbyt blisko, żeby nie powstawała kolizja na pasach włączających. Jedna estakada więcej mogłaby zaradzić.

Jeden łącznik S52/S7 jest na ślimakach obok kopalni iłów w Zesławicach a zaraz drugi przy Okulickiego, więc wystarczająco.

G
Gość
8 stycznia, 23:40, Gość:

PRLbis: jeden urzędnik zwraca się do drugiego urzędnika, żeby kolejny urzędnik... zamiast dać papiery od razu jednemu, albo grupie, która ma pojęcie o budowie obwodnicy i dogadają wszystko przy jednym stole, a potem już tylko fizyczna budowa. Kiedy socjalizm zacznie chociaż się w Polsce kończyć?

nie masz pojęcia o PRLu bo to właśnie za PRLu kacyki siadali sobie przy stole z flaszeczką i wszystko uzgadniali.

J
Jacenty

Kolejny krok wykonany! Jeszcze tylko 7.863.324 kroki i zaczynamy budowe.

G
Gość

Żeby tylko jakiś misiu nie zaprojektował jednopasmowego zjazdu z S52 na S7 w którymkolwiek kierunku bo wtedy ta inwestycja okaże się śmieszna. A takie wizualizacje się pojawiają. No i czy węzeł Mistrzejowice I i Mistrzejowice nie będą zbyt blisko, żeby nie powstawała kolizja na pasach włączających. Jedna estakada więcej mogłaby zaradzić.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska