https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kolejny krok do budowy Trasy Balickiej. Za ponad 2 miliony złotych zaplanują drogę z lotniska do miasta

Piotr Tymczak
Trasa Balicka ma być drogą łączącą planowaną Trasę Zwierzyniecką (od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia) z autostradą A4 w rejonie lotniska Kraków-Balice.
Trasa Balicka ma być drogą łączącą planowaną Trasę Zwierzyniecką (od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia) z autostradą A4 w rejonie lotniska Kraków-Balice. Anna Kaczmarz
Miasto wyłoniło w przetargu wykonawcę wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy Trasy Balickiej. Wybrano ofertę firmy Voessing Polska Sp. z o.o. z Poznania, opiewającą na kwotę 2 453 850 zł.

FLESZ - Płaca minimalna pójdzie w górę

- Wybrany wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu, nie podlega wykluczeniu, a jego oferta jest prawidłowa i najkorzystniejsza w świetle przyjętych kryteriów oceny ofert - poinformował Urząd Miasta Krakowa.

Za przetarg odpowiadał Wydział Gospodarki Komunalnej UMK. -

Rolą Trasy Balickiej będzie przeniesienie ruchu pojazdów pomiędzy III obwodnicą, której fragment stanowią już realizowane lub przygotowywane Trasy: Łagiewnicka, Pychowicka i Zwierzyniecka, a IV obwodnicą Krakowa. Budowa Trasy Balickiej pozwoli na odciążenie ulicy Olszanickiej, a także ulicy Balickiej od ruchu związanego z autostradą, a przede wszystkim z Międzynarodowym Portem Lotniczym Kraków-Balice -

wyjaśniają w krakowskim magistracie.

W urzędzie informują, że według wstępnych szacunków w wariancie najbardziej rozbudowanym budowa Trasy Balickiej wraz z wszystkimi elementami towarzyszącymi i uwzględnieniem wykupu gruntów, może kosztować ok. 650 mln zł. - Bierzemy pod uwagę wsparcie finansowe tej inwestycji przez rząd - zaznaczają w magistracie.

Zaczynali jako studenci inwestując niewielkie oszczędności w przebudowę strychu. Później zaczęli robić karierę w biznesie i wzięli się za najwyższy budynek Krakowa z kompleksem biurowym za około 100 milionów euro! Architekt Szymon Duda i adwokat Henryk Gaertner stworzyli perfekcyjny biznesowy duet i po dziesiątkach lat odczarowali krakowskiego szkieletora.30 września 2020 zakończyła się budowa kompleksu Unity Centre. W skład tego zespołu biurowców wchodzi Unity Tower, najwyższy budynek w mieście o wysokości 102,5 metra. To oznacza, że era "szkieletora" definitywnie przeszła do historii, która trwała od 1968 r. W tym czasie budynek i ludzie z nim związani przechodzili wiele różnych przygód, niespodziewanych zwrotów akcji. Zacznijmy więc od początku.

Kraków. Kto za miliony odczarował szkieletora przy rondzie M...

Trasa Balicka ma być drogą łączącą planowaną Trasę Zwierzyniecką (od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia) z autostradą A4 w rejonie lotniska Kraków-Balice. Inwestycji przeciwni są ekolodzy. - Powinno się chronić tereny cenne przyrodniczo i nie realizować ich kosztem inwestycji, które będą powodować zwiększenie liczby samochodów dojeżdżających do centrum miasta - komentuje Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody.

Mariusz Waszkiewicz zwraca też uwagę, że obecna sytuacja związana z pandemią pokazuje, iż wykorzystanie lotniska jest niewielkie i w związku z tym - jego zdaniem - nie powinno się wydawać pieniędzy na budowę nowej drogi do portu lotniczego.

- Trasa Balicka stanowić będzie połączenie pomiędzy III i IV obwodnicą Krakowa, położona jest poza obszarem śródmieścia funkcjonalnego, przez co nie ma bezpośredniego związku z ograniczaniem ruchu samochodowego w centrum miasta. W ramach koncepcji wykonawca będzie zobowiązany do zaprojektowania dwóch parkingów park&ride oraz terminala autobusowego, co pośrednio przyczyni się do zmniejszenia natężenia ruchu pojazdów w centrum - przekonują w magistracie.

Trasa Balicka ma być zaprojektowana jako droga ruchu przyspieszonego z dwoma pasami w każdym kierunku - o szerokości pasa 3,5 m. Założenie przetargu jest takie, że wykonawca opracuje co najmniej 5 wariantów koncepcji nowej drogi. Zwycięzca przetargu będzie musiał m.in. uwzględnić warianty odcinka Trasy Balickiej od Trasy Zwierzynieckiej do ul. Lindego w poziomie 0 (z i bez połączenia z ul. Na Błonie) z przykryciem półtunelem akustycznym lub w wykopie otwartym z półtunelem akustycznym lub ekranami, budowę nowego węzła drogowego z autostradą A4; lokalizację parkingów park&ride w rejonie przystanków kolejowych Kraków Olszanica (500 miejsc postojowych dla aut) i Kraków Zakliki (100 miejsc).

Opracowanie ma także obejmować co najmniej po jednym rozwiązaniu odcinków od Trasy Zwierzynieckiej (połączenie z węzłem w poziomie -1) do ul. Lindego w tunelu; przekroczenia linii kolejowej nr 118 w rejonie ul. Powstania Styczniowego; przekroczenia linii kolejowej nr 118 w rejonie rzeki Rudawa; węzła Trasy Balickiej z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 774.

Projekt będzie także obejmować wzdłuż całej Trasy Balickiej wydzielone, dwukierunkowe, dwustronne i oświetlone drogi dla pieszych i rowerów. Ciągi piesze i rowerowe mają być oddzielone od jezdni głównych zielonymi alejami, w których została przewidziana zieleń niska i wysoka.

Termin opracowania koncepcji Trasy Balickiej wyznaczono od dnia zawarcia umowy z wykonawcą do 29 listopada 2021 roku.

W nocy z 15 na 16 grudnia prowadzono prace rozbiórkowe wiaduktu kolejowego nad al. 29 Listopada.

Kraków. Rozbudowa al. 29 Listopada: nocą wyburzyli część wia...

Przypomnijmy, że porozumienie miasta z województwem, co do budowy Trasy Balickiej zostało podpisane w 2007 r. Pierwotnie nowa droga do Balic miała powstać na Euro 2012. Wtedy przedsięwzięcie wyceniano na ok. 280 mln zł. Ostatecznie w Krakowie nie odbywały się mecze piłkarskich mistrzostw Europy i trasy też nie wybudowano.

Co prawda, zgodnie z porozumieniem zawartym w 2007 r., województwo Małopolskie we współpracy z gminą Kraków zleciło opracowanie wariantowej koncepcji przebudowy układu drogowego w rejonie lotniska, w tym budowy Trasy Balickiej, ale warunkiem rozpoczęcia inwestycji było pozyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej. Takich pieniędzy miasto nie otrzymało i prace związane z drogą do Balic wstrzymano. Teraz miasto powróciło do pomysłu budowy tej drogi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
Ty sie nie boj!
17 grudnia, 13:20, Krakus:

O nie mogę - 600 miejsc parkingowych , za to dwa pasy do wjechania do centrum i urzędnikom magistratu się wydaje, że nie zwiększą ruchu w mieście - maja poczucie humoru.

Spoko majonez - Franek i Gryga już teraz planują przerobienie tej trasy na ścieżkę rowerową. A jeśli coś z niej zostanie, to się miejsca postojowe na asfalcie wymaluje i słupki postawi.

Z
Zbigniew Rusek

Lotnisko zawsze powinno mieć połączenie jak najlepszą drogą - optymalna jest autostrada, a przynajmniej droga przyśpieszona, możliwie bezkolizyjna 9bez sygnalizacji świetlnych, zebr), a po takiej drodze powinny kursować autobusy POŚPIESZNE na lotnisko.

K
Krakus

O nie mogę - 600 miejsc parkingowych , za to dwa pasy do wjechania do centrum i urzędnikom magistratu się wydaje, że nie zwiększą ruchu w mieście - maja poczucie humoru.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska