https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kolejny pomysł na zmianę organizacji ruchu przy dworcu MDA

Bartosz Dybała
Andrzej Banas / Polska Press
Przejazd pod Dworcem Głównym już teraz często się korkuje. Prawdopodobnie buspas spotęgowałby zatory w tym miejscu.

Prywatni przewoźnicy mają kolejny pomysł na zmianę organizacji ruchu w pobliżu dworca autobusowego. Tym razem chcą, żeby w tunelu, odchodzącym od ronda turbinowego, stworzyć buspas, który miałby się łączyć z już istniejącym w ciągu ulicy Pawiej. Ich zdaniem takie rozwiązanie upłynniłoby i przyspieszyło ruch nie tylko busów, ale również autobusów komunikacji miejskiej.

Pomysł popiera również część radnych miejskich. Pytanie tylko, czy gdyby na jego realizację zgodzili się urzędnicy, paradoksalnie nie doszłoby do jeszcze większego zatoru w tym miejscu. Kierowcy osobówek już teraz stoją w długich korkach, często ciągnących się przez pół tunelu - w jednym i drugim kierunku. Zmniejszyła się także przepustowość ronda turbinowego. Przyczyniła się do tego przeprowadzka części busów na parking pod estakadą przy ulicy Wita Stwosza. Wcześniej prywatni przewoźnicy wysadzali i odbierali pasażerów m.in. z przystanków przy ulicach Ogrodowej i Worcella.

Za wytyczeniem buspasa optuje Aleksander Miszalski, radny miejski. Jak zauważa, w związku z remontem pierwszej obwodnicy, wszystkie linie autobusowe, które nią jeździły, zostały skierowane na trasę, której częścią jest właśnie tunel przy MDA. Zwraca uwagę na tworzące się korki, które utrudniają podróż autobusami. „Bywają opóźnione po parędziesiąt minut” - zaznacza w interpelacji do prezydenta Krakowa.

Zobaczcie niesamowitą panoramę Krakowa [ZDJĘCIA]

Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu analizują pomysł. - Na pewno pomogłoby to komunikacji zbiorowej, ale oznaczałoby ograniczenie o 50 procent przepustowości dla komunikacji indywidualnej - przyznaje Michał Pyclik z biura prasowego ZIKiT. - Postulat pojawia się już ponownie. Decyzji jeszcze nie podjęliśmy - dodaje.

O ocenę pomysłu prywatnych przewoźników zapytaliśmy również przedstawicieli spółki Małopolskie Dworce Autobusowe, ale w odpowiedzi otrzymaliśmy informację, że MDA nie ma informacji na temat takiego rozwiązania.

Nie da się jednak ukryć, że osobom, które wybierają samochód zamiast komunikacji miejskiej, buspas w tunelu faktycznie mógłby utrudnić życie. Potwierdzeniem niech będzie kuriozalna sytuacja, do której doszło w czerwcu. W tunelu (w stronę Politechniki Krakowskiej) wyłączono jeden pas ruchu, bo deweloper, który postawił biurowiec przy dworcu, chciał zakończyć swoją inwestycję. Konsekwencje tego sięgnęły poza okolice MDA i ronda turbinowego. Mocno zakorkowany był też odcinek między rondem Grzegórzeckim a Mogilskim.

Zdaniem Dariusza Tarnawskiego, prezesa Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Osobowych, w przypadku buspasa takiej obawy nie ma. - W dużej mierze korki powodują również same autobusy, które tamtędy przejeżdżają, szczególnie w godzinach szczytu - przyznaje. Jego zdaniem, skoro władze Krakowa walczą o to, aby coraz więcej osób poruszało się po mieście komunikacją miejską, kolejne buspasy są potrzebne. Niektóre z tych, które zostały już wytyczone, nie spotkały się jednak z aprobatą. Tak było choćby z buspasem na ulicy Wielickiej, który zabrał kierowcom pozostałych pojazdów jeden pas ruchu. Ich zdaniem teraz tworzą się tam większe korki. Zwracają również uwagę na fakt, że wzdłuż ulicy, na której buspas został namalowany, są tory tramwajowe, po których jeździ kilka linii, więc ułatwienia dla autobusów nie były potrzebne.

- Każdy buspas, który powstaje na krakowskich ulicach, pomaga kierowcom autobusów w przejeździe, a tym samym wpływa na większą punktualność kursów. Również buspas na ul. Wielkiej spełnia swoją rolę - ucina temat Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego.

WIDEO: Słuchawki i rower, czyli jedno z najgorszych połączeń dla kierowców. Co czwarty cyklista słucha muzyki lub korzysta ze smartfonów w trakcie jazdy

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

U
Umyślny
Bezmyślność rządzi, w Krakowie nawet bardziej.
b
byk
tylko dowozić ludzi do granic miasta, po co lokalny transport ma korkować miasto
o
olo
A co? Urzędnicy nie przewidzieli, że jak zakażą wjeżdżać pod galerię, tylko wszystkie busy pod estakadę, to tam dużo busów będzie? Uwierało, że część kasy uciekała do właściciela prywatnego parkingu?
o
olo
Każdy może zgłosić łamanie prawa. Zawsze to lepiej, jak ujadać w komentarzach
x
xyz
bo po co dokładać się do interesu jak i tak priorytet w poruszaniu po mieście ma wjeżdżająca busami wieś !
k
krk
co za kretynizm, busy powinny zgodnie z zapowiedziami dojeżdżać do granic miasta. W Krakowie tylko komunikacja miejska jak w cywilizowanych miastach. To co wyprawiają busiarze przy nowym kleparzu to skandal i poważne zagrożenie w ruchu - linia ciągła jest po to żeby jej nie przekraczać, dlaczego ZIKIT tego nie monitoruje i nie zgłasza na policję ???
R
Reader
Szkoda, ze pomysl umarl w z**ążku...
R
Reader
każdy kierowca wie o czym piszę. Busy są potrzebne, pewnie, że tak i pod żadnym pozorem nie można ich pozbawiać mieszkańców, ale rondo przy dworcu to katorga. Żeby się dostać np. z Kleparza na Rondo Mogilskie czasami jedzie się 40 minut. Busy, autobusy i taksówki wjeżdżające i wyjeżdżające z dworca paraliżują ruch na rondzie. Tam naprawdę nie ma fizycznie szans na taką przepustowość!
B
Burmistrz Nowej Huty
to metro-tyle ze nie przy obecnych urzedasach
Ł
Łazarz
przypominam komentujacym, źe nie ma normalnego gmachu dworca pkp z zegarem, z holem w krakowie na dworzec zbagaźem trzeba sie ryc przez galerie handlowa- doskonale rozwiazanie, wręcz wybitne tak dla odwiedzajacych jak i dla mieszkańców w sam raz jak na krolewskie miasto wojewodzkie . a dworzec pks( gdy PeKaeS istnial i funkcjonował znajdowal sie od str worcella. ale nie ma teraz pekaesu i gdyby nie busiarze to mieszkancy caaaałej malopolski w ogole nie mieli by kontaktu ze światłymi poslugiwaczami tysiecy turystow odwiedzajacymi krakow udajacy wieden z bialymi wiedenskimi dorozkami, wiedenskimi meleksami i wiedenskimi naganiaczami polsko ukrainskich dobrowolnych zarobkowych niewolnic
Ł
Łazarz
przypominam komentujacym, źe nie ma normalnego gmachu dworca pkp z zegarem, z holem w krakowie na dworzec zbagaźem trzeba sie ryc przez galerie handlowa- doskonale rozwiazanie, wręcz wybitne tak dla odwiedzajacych jak i dla mieszkańców w sam raz jak na krolewskie miasto wojewodzkie . a dworzec pks( gdy PeKaeS istnial i funkcjonował znajdowal sie od str worcella. ale nie ma teraz pekaesu i gdyby nie busiarze to mieszkancy caaaałej malopolski w ogole nie mieli by kontaktu ze światłymi poslugiwaczami tysiecy turystow odwiedzajacymi krakow udajacy wieden z bialymi wiedenskimi dorozkami, wiedenskimi meleksami i wiedenskimi naganiaczami polsko ukrainskich dobrowolnych zarobkowych niewolnic
Ł
Łazarz
przypominam komentujacym, źe nie ma normalnego gmachu dworca pkp z zegarem, z holem w krakowie na dworzec zbagaźem trzeba sie ryc przez galerie handlowa- doskonale rozwiazanie, wręcz wybitne tak dla odwiedzajacych jak i dla mieszkańców w sam raz jak na krolewskie miasto wojewodzkie . a dworzec pks( gdy PeKaeS istnial i funkcjonował znajdowal sie od str worcella. ale nie ma teraz pekaesu i gdyby nie busiarze to mieszkancy caaaałej malopolski w ogole nie mieli by kontaktu ze światłymi poslugiwaczami tysiecy turystow odwiedzajacymi krakow udajacy wieden z bialymi wiedenskimi dorozkami, wiedenskimi meleksami i wiedenskimi naganiaczami polsko ukrainskich dobrowolnych zarobkowych niewolnic
d
dr
W każdym z nich jest coś nie tak ze stanem technicznym. Zabierać dowód i odholować lawetką na koszt właściciela do np. Pipidówki Wieliczki.
E
Edek
Jak się ich nie wpuści do centrum to będą korkować miasto - strajkując. Już dawno powinny być wykorzystywane inne dworce autobusowe dla busów np. Powstańców, Krowodrza Górka czy Czyżyny i trzeba firmy zmusić żeby tam dojeżdżały. Swoją drogą ITD powinno częściej robić kontrole stanu technicznego tych autobusów/busów.
K
KRK
To przez tych busiarzy mamy tam armagedon na ulicach wokół dworca-wcześniej tak nie było. Jeżdżą jak oszołomy, blokują pasy, wjeżdzają na trzeciego, wpychają się i niemiłosiernie kopcą!!!
Powinno się budować dla nich P&R lub wykorzystać np. ten przy wielickiej. Pasażerowie powinny się przesiadać do komunikacji miejskiej! NIE WPUSZCZAĆ TYCH KOPCIUCHÓW DO CENTRUM MIASTA!!!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska