Kraków. Mieszkańcy Czyżyn obawiają się, że budowa kompleksu handlowego i dużego osiedla spowoduje komunikacyjny paraliż

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Tereny w sąsiedztwie centrum EXPO czeka w najbliższych latach prawdziwa rewolucja. Przy ulicy Centralnej i Galicyjskiej już rośnie wielkie osiedle na ponad 800 mieszkań. Tymczasem w okolicy planowana jest też budowa potężnego kompleksu handlowego. Jeśli w parze z tymi inwestycjami nie pójdzie rozbudowa dróg i budowa nowych, ten rejon Krakowa czeka komunikacyjny paraliż.

Problemy są już teraz. Szczególnie rano kierowcy stoją w długich korkach na ulicy Sołtysowskiej i Centralnej. Problem rozwiązałaby budowa w miejscu skrzyżowania tych dróg ronda, ale to ma powstać dopiero w 2020 roku.

Do tego czasu wyrosną kolejne bloki. Gigantyczne zatory tworzą się też przy okazji odbywających się w centrum EXPO targów książki, bo dojazd do tego obiektu możliwy jest tylko od strony ul. Centralnej. Ale mimo tak poważnych problemów urzędnicy nie planują żadnych większych inwestycji w układ drogowy w tym rejonie miasta. Najwyraźniej liczą na deweloperów.

Parki handlowe i setki sklepów

Kompleks handlowy powstanie na 15-hektarowym terenie między ulicami Nowohucką, Centralną oraz Galicyjską. Łącznie będzie miał blisko 60 tys. metrów kwadratowych. Jednym z elementów tej potężnej inwestycji będzie centrum Cracovia Outlet, którego otwarcie zaplanowano na drugą połowę 2020 roku. Klienci będą mogli w nim skorzystać z oferty 120 sklepów.

Poza centrum outletowym powstaną też wielkopowierzchniowy sklep Agata Meble, dwa parki handlowe z kilkunastoma sklepami oraz największe centrum fitness w Krakowie. Inwestorem całego kompleksu handlowego przy ulicy Galicyjskiej jest spółka KG Group, która stara się teraz w Wydziale Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Krakowa o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla swojej inwestycji. Z kolei projekt architektoniczny przygotowuje Biuro Rozwoju Krakowa.

Najgorsze krakowskie inwestycje. Subiektywny przegląd pod ró...

Budowę kompleksu handlowego w tym miejscu dopuszcza uchwalony przez miejskich radnych plan zagospodarowania przestrzennego. Chcemy dowiedzieć się, z jakiego powodu w ogóle przystąpiono do jego sporządzenia. I dlaczego większość z terenów przeznaczono pod zabudowę usługową, a jedynie skrawki pod zieleń.

Odpowiedzi przynoszą informacje, dostępne na stronie krakowskiego magistratu. Wynika z nich, że celem dokumentu jest m.in. „(...) porządkowanie procesów zagospodarowania terenu”. Natomiast usługi na tych gruntach przewiduje studium zagospodarowania przestrzennego, a to naczelny dokument planistyczny miasta, z którym plany miejscowe muszą być zgodne.

Inwestycja budzi kontrowersje wśród mieszkańców Czyżyn. - Budowa kolejnej galerii handlowej w tej okolicy jest zupełnie bez sensu. Przecież zaraz naprzeciwko jest M1, kawałek dalej Plaza, w odległości kilkunastu minut samochodem Galeria Kazimierz, CH Czyżyny i Serenada - twierdzi pani Katarzyna, mieszkanka Czyżyn.

Obawia się, że korki na ulicach Centralnej i Galicyjskiej będą jeszcze większe, a przesiadka na komunikację miejską nic nie da. - Kompleks ma powstać w pobliżu ul. Nowohuckiej, która pozbawiona jest tramwajów i buspasów - dodaje zbulwersowana mieszkanka. W korkach tkwią więc też autobusy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Wybudują nową drogę

Kluczowe pozostaje pytanie, jak inwestor zorganizuje dojazd do kompleksu handlowego. Ulica Galicyjska, przy której ma powstać, jest bardzo wąska, a na dodatek... ślepa. A tylko nią można dojechać do centrum EXPO. „Zdajemy sobie sprawę z obecnych problemów komunikacyjnych w okolicy ul. Galicyjskiej i Ciepłowniczej” - piszą w odpowiedzi na nasze pytania przedstawiciele spółki KG Group. I wymieniają inwestycje drogowe, które mają zostać zrealizowane w ramach budowy kompleksu handlowego.

Przede wszystkim „znacząco poszerzona” ma zostać ulica Ciepłownicza. Chodzi dokładnie o jej odcinek od wjazdu z ulicy Nowohuckiej do skrzyżowania z ul. Skręconą. Obecnie w tym miejscu są trzy pasy ruchu, a po przebudowie ma być ich aż pięć, w tym trzy (obecnie są dwa) przeznaczone dla kierowców, którzy z ulicy Ciepłowniczej będą chcieli włączyć się do ruchu na ul. Nowohuckiej.

Ponadto wybudowana zostanie również zupełnie nowa droga: od ul. Skręconej do ul. Galicyjskiej. „(...) umożliwi nie tylko sprawny dojazd do budowanej przez nas inwestycji zarówno od strony ul. Ciepłowniczej, jak i Galicyjskiej, ale również znacząco usprawni dojazd do Expo Kraków” - zapewniają przedstawiciele KG Group. Chodzi głównie o to, że ulica Galicyjska przestanie być ślepa.

Duże osiedle, ronda brak

Tymczasem przy ulicach Centralnej i Galicyjskiej już rośnie wielkie osiedle Centralna Park na ponad 800 mieszkań (pięć bloków), które buduje firma LC Corp. Ostatnie dwa budynki zostaną ukończone w przyszłym roku. Na osiedlu mieszkają już pierwsi mieszkańcy, a na sąsiadujących ulicach ruch samochodów jest coraz większy. Korki tworzą się szczególnie przy skrzyżowaniu ulic Sołtysowskiej i Centralnej. I zapewne będą jeszcze większe.

Problem rozwiązałaby budowa w tym miejscu ronda, do czego Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu (obecnie Zarząd Dróg Miasta Krakowa - ZDMK) zobowiązał właśnie firmę LC Corp. Niestety mieszkańcy będą musieli jeszcze na inwestycję długo poczekać. Deweloper złożył już co prawda projekt nowego ronda do ZDMK, ale jak zapowiada, prace budowlane w terenie zakończą się najpóźniej w marcu 2020 roku.

Fatalny dojazd

Odbywające się w Krakowie targi książki już niejednokrotnie pokazywały, jak fatalnie zorganizowany jest dojazd do centrum EXPO przy ul. Galicyjskiej. Przy okazji tego wydarzenia kierowcy tkwią w gigantycznych korkach, bo dojazd do tego obiektu możliwy jest tylko od strony ul. Centralnej.

Przedstawiciele Targów w Krakowie uważają, że z perspektywy organizowanych przez nich wydarzeń szczególnie ważna jest jak najszybsza budowa wspomnianego już w tekście ronda w miejscu skrzyżowania ulic Centralnej i Sołtysowkiej oraz rozbudowa skrzyżowania ulic Centralnej i Nowohuckiej o dodatkowy pas skrętu w prawo (w Nowohucką).

- W przeciwnym wypadku w przeciągu pół roku, kiedy lokale zasiedlą kolejni mieszkańcy oraz pracownicy nowo wybudowanego biurowca, układ drogowy ulic (skrzyżowanie) Nowohucka i Centralna stanie się niedrożny, a co za tym idzie wyjazd z ulicy Galicyjskiej będzie bardzo utrudniony - przekonuje Paweł Nikliński, wiceprezes Targów. Dodaje, że bardzo ważne jest również wybudowanie połączenia ulicy Galicyjskiej z Ciepłowniczą.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

Ile kosztują święta na wyjeździe?

Wideo

Komentarze 51

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

A kto tam będzie pracować za najniższą krajową, skoro w supermarketach Bronowicach szukają i szukają i nie znajdują pracowników.

M
Majchrowski

Teraz to mi możecie POssać.Mam ostatnią kadencję i mam was w du.pie przygłupy peowskie.

a
animujek

Chcieliście Majchrowskiego to teraz pocalujcie wójta....

s
szmaciarzu spod komina

będziesz pod tym kominem konał i marzył o Podkarpaciu czystym.

G
Gość

Wejdź mu głębiej w jelito cienkie.Śmierdzielu lewacki.Miłych zapachów zboczku.

m
mendo

z PO.

b
bo

łańcuch skrócę.

t
te 500+

pełnymi otworami.Do obory chamie POwski.

M
Majchrowskiego

w odbytnice.

W
W du.pe

Majchrowskiego

w
w zad komuszy

Majchrowskiego.

w
w dupę

Majchrowskiego

w
w dupę

Majchrowskiego.

w
w dupę

Majchrowskiego.

w
w du.pę

Majchrowskiego.

Dodaj ogłoszenie