- Cieszę się, że obecne władze Krakowa tyle uwagi poświęcają poprawie jakości życia mieszkańców naszego wspaniałego miasta. Tym bardziej musi budzić zastrzeżenia koncepcja betonowania ostatniego pasma zieleni na ulicy Lipińskiego – przedłużenie Kapelanki – będącej wewnętrzną drogą osiedlową. Zieleń ta stanowi – na potencjalnym zalewowym osiedlu Ruczaj – rezerwat wody i biegnie 100 metrów od rzeki Wilgi. Jej poziom podnosi się nawet o metr, a często i więcej podczas niewielkiego deszczu, a podziemne garaże w 10 piętrowych budynkach trzeba często osuszać z powodu wilgoci. Czy niedawna tragiczna powódź na Dolnym Śląsku niczego nas nie nauczyła? - komentuje prof. Aleksander Skotnicki z Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, mieszkaniec osiedla w rejonie ul. Lipińskiego, która jest przedłużeniem ul. Kapelanka.
Podkreśla przy tym, że przy ul. Lipińskiego znajdują się dwie szkoły podstawowe, do których uczęszcza ponad 2 tys. dzieci. - Ponadto dzieci te bawią się i uprawiają sport na utworzonych w ostatnim czasie boiskach, które teraz chce się zatruć spalinami samochodowymi - dodaje prof. Aleksander Skotnicki.
Nie chcą drogi tranzytowej pod oknami
Profesor Aleksander Skotnicki do władz Krakowa skierował protest mieszkańców Osiedla Ruczaj-Zaborze przy ul. Lipińskiego przeciwko budowie ul. 8 Pułku Ułanów.
"My, mieszkańcy 11- piętrowego bloku, zbudowanego przez firmę Aktiv przy ul. Lipińskiego 3A (tuż przy skrzyżowaniu ulic Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego), będący współwłaścicielami działki i właścicielami mieszkań , zostaliśmy w ciągu ostatnich 8 lat obudowani ze wszystkich stron. Najpierw zbudowano od strony południowo- wschodniej 10 piętrowy blok mieszkalny w kształcie litery L, później od strony północnej – dwa bloki również 10 – piętrowe, a teraz od strony zachodniej chce nam się zbudować przed domem w miejsce drogi osiedlowej – ulica Lipińskiego – drogę tranzytową z Kapelanki. Takie działania to brak szacunku dla mieszkańców, nie liczenie się z ich zdrowiem, bezpieczeństwem a także prawami. Kraków, jeśli musi być rozbudowywany to powinno to mieć miejsce na peryferiach, a nie poprzez zagęszczenie jego centrum" - napisali mieszkańcy.
W punktach wymienili argumenty przeciwko planowanej inwestycji:
- 1. Zabetonowanie istniejącego pasa zieleni na ul. Lipińskiego, będącego naturalnym zbiornikiem retencyjnym, pogorszy jeszcze bardziej parametry hydrologiczne okolicy.
- 2. Zwiększenie ruchu samochodowego na ul. Lipińskiego spowoduje dalsze zatrucie środowiska wyzwalające – jak wiadomo choroby układu oddechowego i nowotworowe.
- 3. Planowana trasa przelotowa z ul. Kapelanka na ul. Lipińskiego doprowadzi do jeszcze większego wzmożenia hałasu, który już teraz nie pozwala na otwieranie okien.
- 4. Dojdzie do dalszego utrudnienia przejścia na drugą stronę ul. Lipińskiego w kierunku trzech istniejących przedszkoli i dwóch dużych szkół podstawowych.
- 5. Podczas ostatnich intensywnych deszczy poziom rzeki Wilgi wzrósł o 2-3 metry omalże zalewając niżej położone okoliczne domy.
- 6. Poza planowaną ulicą, planuje się nowe chodniki i betonowe drogi rowerowe przed domami.
- 7. Dojdzie do zaburzenia ekosystemu wzdłuż biegnącej równolegle do ul. Lipińskiego rzeki Wilgi, gdzie właśnie utworzono (wielkim kosztem) krajobrazowy park rzeczny.
- 8. Wartość mieszkań wzdłuż planowanej nowej trasy tranzytowej zmniejszy się o ok. 1/3 (czy miasto przewiduje wypłatę odszkodowań?).
Podpisano umowę na budowę trzech z czterech etapów
Przypomnijmy, że Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie podpisał umowę na budowę ul. 8 Pułku Ułanów. Wykonawcą została firma Skanska SA, która zrealizuje zadanie za ok. 33,7 mln zł. Będzie miała na to 18 miesięcy.
Kontrakt dotyczy trzech z czterech fragmentów nowej drogi, która docelowo połączy ul. Zawiłą i skrzyżowanie ul. Kapelanka i Brożka. Chodzi o odcinek nr 1 (ul. Zawiła – okolice ul. Krępy), odcinek nr 3 (ul. Podhalańska – Trasa Łagiewnicka) i odcinek nr 4 (Trasa Łagiewnicka – skrzyżowanie ul. Grota Roweckiego i Kapelanka). Fragment pomiędzy ul. Podhalańską a Trasą Łagiewnicką będzie realizowany wspólnie z Wodociągami Miasta Krakowa w zakresie budowy sieci wodociągowej spinającej. Dla odcinka nr 2 (okolice ul. Krępy – ul. Podhalańska) projektant złożył wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Spośród 13 ofert, które wpłynęły w przetargu, najkorzystniejsza okazała się propozycja firmy Skanska SA, która za realizacje inwestycji zaproponowała ok. 33,7 mln zł.
Inwestycja rozpocznie się jeszcze jesienią
Inwestycja rozpocznie się jeszcze jesienią od robót przygotowawczych w terenie, przez który będzie przechodzić nowa ulica. Przed przystąpieniem do robót, wykonawca będzie musiał przygotować projekt tymczasowej organizacji ruchu i zatwierdzić ją w Wydziale Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa.
Ulica 8 Pułku Ułanów, po realizacji wszystkich czterech odcinków, ma stanowić alternatywę dla ul. Kobierzyńskiej i poprawić obsługę komunikacyjną w dzielnicach VIII i IX. W ramach inwestycji zostanie wybudowana licząca łącznie 2,7 km droga zbiorcza, po jednym pasie w każdą ze stron.
Ulicą 8 Pułku Ułanów będzie się poruszać m.in. komunikacja autobusowa. Ponadto wzdłuż jezdni zaplanowano drogi rowerowe, poprowadzone po obu stronach niemal na całym odcinku lub ciągi pieszo-rowerowe. Przebudowana bądź wybudowana będzie nowa infrastruktura podziemna, m.in. sieć wodna i kanalizacyjna. Przy realizacji zastosowane zostaną rozwiązania ograniczające negatywny wpływ na środowisko.
W krakowskim urzędzie podkreślają: - Budowa ul. 8 Pułku Ułanów planowana jest od lat. Jej przebieg jest zapisany w dokumentach planistycznych miasta. Inwestycja posiada ważną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, wydaną w oparciu o wcześniej opracowane dokumenty i program funkcjonalno-użytkowy. W trakcie przygotowywania dokumentacji tego zadania rozwiązania projektowe poddane były pod konsultacje z mieszkańcami, a te ich uwagi, które dało się uwzględnić, zostały wprowadzone do projektu.
Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?
