https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków może wkrótce zacząć wielkie porządki w krajobrazie. A branża reklamowa krytykuje uchwałę

Małgorzata Mrowiec
Nowe przepisy rozprawią się m.in. z natłokiem reklam wzdłuż dróg wjazdowych, bram do miasta.
Nowe przepisy rozprawią się m.in. z natłokiem reklam wzdłuż dróg wjazdowych, bram do miasta. Fot: Adam Wojnar/Polska Press
Ponad 380 uwag zgłoszono do projektu uchwały krajobrazowej dla Krakowa. Magistrat właśnie ogłosił, które odrzucił, a które uwzględnił. Na sesji 4 lipca radni będą mogli zdecydować o losach tej uchwały.

Projekt dotyczący reklam i ogrodzeń, który ma uniemożliwić zaśmiecanie i zawłaszczanie przestrzeni publicznej, był wyłożony do wglądu już po raz drugi. Tym razem była to wersja znacząco skorygowana - zgodnie z uwzględnionymi przez urzędników postulatami mieszkańców i przedsiębiorców zgłoszonymi do pierwotnego projektu.

Teraz około trzy czwarte ponad 380 nowych uwag stanowią te od właścicieli działek rolnych w Nowej Hucie (m.in. os. Wolica i Przylasku Rusieckiego), którzy chcieliby móc ogrodzić swoje niezabudowane nieruchomości. Jednak nie ma zgody na taką zmianę w projekcie. Uchwała pozwoli na stawianie płotów wokół domów jednorodzinnych oraz wyłącznie tych działek niezabudowanych, na których prowadzona jest jakaś działalność (np. sprzedaż używanych aut).

Postulaty zgłosiła też m.in. Castorama. Chciała np. zgody na dwa razy wyższe niż przewidziano w projekcie tzw. totemy reklamowe - ponad 20- zamiast 10-metrowe. Urzędnicy odmówili. Swoje reklamy będzie też musiała, jak wszyscy, dostosować sieć restauracji McDonald’s. Miasto odrzuciło jej wniosek, by mogła pozostać przy typowym oznakowaniu.

Zgłaszający uwagi upomnieli się o murale reklamowe. Kraków bowiem chciał całkowicie ich zakazać. I tu urzędnicy poniekąd zmienili front. Wprawdzie nie będzie można pokrywać muralami reklamowymi ślepych ścian budynków, ale nie zostają one całkowicie wyrzucone z Krakowa. Zależnie od strefy, na które uchwała dzieli miasto, od 10 do 25 procent powierzchni elewacji frontowej w poziomie parteru budynku będzie mógł zajmować mural reklamowy.

Uwzględniony też został np. postulat zwiększenia maksymalnej wysokości masztów flagowych - z 10 na 12 metrów. Prosił o to Uniwersytet Jagielloński, który musiałby wymieniać swoje 12-metrowe maszty, co byłoby kosztowne.

Dzielnica I Stare Miasto chciała wyeliminowania „przemycanych nośników reklamowych na zaparkowanych rowerach, przyczepkach czy samochodach”. Jednak magistrat odpowiada, że uchwała nie reguluje kwestii związanych z tzw. reklamą mobilną. - Na to nie pozwala ustawa, zgodnie z którą wprowadzamy uchwałę, niestety ustawodawca tego nie przewidział - tłumaczy wiceprezydent Krakowa Elżbieta Koterba.

Zmiany wprowadzane w projekcie uchwały w efekcie rozpatrzenia uwag są drobne, dlatego nie będzie on już ponownie wykładany do wglądu. 4 lipca radni mogą zdecydować o uchwaleniu nowych przepisów. W projekcie uchwały zapisano, że wchodzi ona w życie po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego z dniem 1 stycznia 2019 roku. Na dostosowanie reklam do zapisów uchwały mają być dwa lata.

Projekt tymczasem mocno krytykuje branża reklamowa. „Irracjonalne zapisy uchwały w praktyce likwidują systemową reklamę zewnętrzną. (...) Uchwała sprawi, że z miasta zniknie reklama legalna, zbudowana zgodnie z prawem, a reklama dzika za jakiś czas znów się pojawi” - przekonuje Katarzyna Wójtowicz, pełnomocnik zarządu Cityboard Media, jednej z trzech największych firm reklamy zewnętrznej w Polsce. Wytyka też np., że uchwała „daje miastu monopol na reklamę własnych imprez w wybranych strefach, nie pozwalając przy tym reklamować się w tych miejscach przedsiębiorcom”.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

Mówimy po krakosku

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

B
BCZ
stawiam pytania;
ile osób jest w całej firmie zatrudnionych oprócz własnej działalności gospodarczej.
ile klientom zapłacono w terminie przez cały rok - czy jest taki klient
ilu klientom obniżono finanse za dzierżawę gruntu w ostatnim okresie czasu
ile telefonów jest codziennie w temacie uregulowania płatności bieżących
dlaczego część pracowników - pracuje w kuchni / standard pracy
itd...
p
ps
tys prowda
K
Krak
Wiekszych bzdur dawno nie slyszalem...
M
Marek
Tak, w końcu ktoś się wziął za tą cepelie i totalny miszmasz. A kto jest przeciw, niech sobie przypomni jak wyglądała kiedyś Floriańska, każdy szyld innego koloru, z innej bajki i innego rozmiaru. jest to realny sukces w walce z kiczem i wieszaniem byle szmat jako reklam. Gratulję
G
Gość
To osiedla powinno być poza granicami Krakowa i należeć do gminy Niepołomice. To jest tuż obok Niepołomic, a do centrum Krakowa (do UMK) jest stamtąd niemalże 25 kilometrów. To idiotyczne, że Wolica należy do Krakowa.
p
podatnik
nie interesują mnie producenci reklam, nie interesują mnie klienci firm i nie interesują mnie właściciele działek. Interesuje mnie porządek w przestrzeni publicznej i odwrót od niekontrolowanego zasyfiania krajobrazu. Zachodnia Europa jakoś nie straciła klientów firm, nie musiała likwidować agencji reklamowych, a jednocześnie nie pozwoliła sobie na taki szajs, burdel i jarmark jak Polska.
D
Dog
Pracę stracą producenci reklamy a firmy klientów a właściciele działek dodatkową kasę by socjaliści jak Majchrowski mieli ładnie przed oczyma on odstaje wypłaty z naszych podatków
L
LOL
Sprzedaż używanych aut powinna być w Krakowie nielegalna. Sorry te klepiska ze złomami tak szpecą miasto. Niech je lokalizuja pod miastem. Po auto można sobie pojechać na wieś, a nie robić wieś w mieście.
k
krakusek
Nareszcie realna szansa na posprzątanie reklamowego bajzlu!
k
k
U Turków jest lepiej.
c
czlowiek reklamy
Gwarantuję Pani, że bez reklamy zewnętrznej da się żyć... i to całkiem przyjemnie. Zmieńcie branżę, zajmijcie się uprawą chmielu. Wszystkim się to opłaci.
K
KRK
Sam miałem zrobić to zdjęcie. Mam już podpis: "Jezus Chrystus komercyjny".
p
ps
nie wiem skąd jesteś i nie chcę Cie obrażać ale gdybyś otworzył oczy i mózg trochę szerzej to już dawno byś zauważył że cały ten kraj jest zaśmiecony niezliczoną ilością reklam jak nie przymierzając "Turecki bazar"
K
Ktosiek
Ale macie syf w tym Krakówku!!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska