https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: nowe tramwaje na Prądnik i Górkę?

Agnieszka Maj
Dwa nowe tramwaje będą jeździć do północnej części Krakowa, jeśli uda się zrealizować pomysły zawarte w projekcie studium zagospodarowania miasta.

Pierwsza z nowych linii ma zostać wybudowana od Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. To inwestycja planowana od lat, wpisana do nowego projektu studium. Według radnych nie jest wcale kwestią nieokreślonej przyszłości. - Chcielibyśmy, aby została sfinansowana z unijnych funduszy na lata 2014-2020 - mówi radny Dominik Jaśkowiec.

Nowa linia tramwajowa ma biec od Krowodrzy Górki przez Prądnik Biały, a potem wzdłuż al. 29 Listopada i zakończyć się przy granicach miasta.

Przez Prądnik Czerwony (m.in. ulicami: Meissnera, Młyńską, Strzelców) zostanie natomiast poprowadzony nowy tramwaj do Mistrzejowic, którego końcowy przystanek zaplanowano przy cmentarzu w Batowicach. Według Dominika Jaśkowca obie te linie powinny zostać połączone.

- Od cmentarza w Batowicach do Górki Narodowej warto byłoby wybudować łącznik tych dwóch linii - uważa Jaśkowiec. Tramwaj przecinałby al. 29 Listopada na przykłada na estakadzie. Taki pomysł zostanie przedstawiony urzędnikom, którzy rozważą wprowadzenie go do projektu studium zagospodarowania.

Nowe linie tramwajowe to niejedyne propozycje do studium dla Prądnika Czerwonego. - Uchwalenie zmiany studium pozwoli na przygotowanie kolejnych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, dla Prądnika Czerwonego, Olszy i Rakowic, które takiej ochrony potrzebują - uważa Mateusz Drożdż, radny dzielnicy III. Nowe studium ma zostać uchwalone w drugiej połowie tego roku.

Przedwojenne cukiernie Krakowa [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gosia
Nareszcie! Pradnik Czerwony czeka juz bardzo dlugo na tramwaj, biorac pod uwage ze jest na to wytyczone miejsce. Buduje sie tu coraz wiecej blokow. Polaczenie go z Pradnikiem Bialym i Mistrzejowicami :) :) :) super....miejmy nadzieje ze te palny przejda i za pare lat bedziemy miec lepsza komunikacje :)
D
Dominik
Bardzo proszę, aby zrobić tramwaj biegnący przez meissnera, rondo młyńskie i miechowity (olszę).Niektóre linie są bardzo potrzebne. Bardzo proszę!!!! Jak się da to jak najszybciej!!!!
W
Wojtek
Szanowni Redaktorzy zapytajcie krakowskich decydentów dlaczego buduje się tramwaj na Prądnik zamiast połączyć Mistrzejowice z Rakowicami i ewentualną odnogą do Cmentarza Rakowickiego - linia ta jest bardziej potrzebna - skraca drogę tramwajom z Mistrzejowic do Centrum
x
xxx
to połączenie planowane od lat. To bardzo potrzebna trasa, najlepiej właśnie do Rakowic. Byłby to kolejny łącznik z Hutą i jej płn. dzielnicami.
K
Krytykuj z głową
"Tytuł też jakiś dziwny, bo jakoś samo słowo Górka bardziej kojarzy się z Górką Narodową. Widać autorka nie jest z Krakowa ;)" - no właśnie, chodzi o linię tramwajową (nie jak w tytule - dwa tramwaje) właśnie do Górki Narodowej.
T
Tylko 2 nowe tramwaje? :D
"Dwa nowe tramwaje będą jeździć do północnej części Krakowa..."
Pierwsze zdanie i już człowiekowi się nie chce czytać dalej. Tytuł też jakiś dziwny, bo jakoś samo słowo Górka bardziej kojarzy się z Górką Narodową. Widać autorka nie jest z Krakowa ;)
J
Janek
jak najbardziej potrzebne z w/w łącznikiem. Pozostaje jeszcze możliwość budowy niedługiego odcinka na zachód w rejon Azorów. Marzenia o metrze należy szybko i definitywnie uznać za szkodliwe (zw względu na: koszt budowy, koszt obsługi, czas trwania inwestycji). Jednak podejmując decyzje o rozbudowie układu tramwajowego absolutnie nie można zapomnieć o przebudowie w najbardziej newralgicznym miejscu, czyli w centrum. Nie uda się przepuścić zwiększonego ruchu przez już dzisiaj zapchane torowisko wokoło Plant! Należy pilnie zaplanować i zrealizować łączniki: już zaplanowany Wielicka - Lipska oraz Długa/N. Kleparz - PL. Inwalidów i Podchorążych - Cichy Kącik jako naziemne, czyli przyjazne dla pasażerów oraz tańsze w wykonaniu i utrzymaniu od tunelu rozwiązanie. Trzeba niestety także ponieść dość wysokie koszty budowy podziemnego tunelu łączącego Starowiślną lub Krakowską z 3-Maja. Potrzebny będzie także w przyszłości łącznik Kurdwanów - Zakopiańska. Można natomiast zlikwidować torowisko na Pleszów od kopca Wandy, tutaj wystarczy komunikacja autobusowa podobnie jak torowisko do Walcowni przy pozostawieniu odcinka jako technicznego od kopca Wandy do Kombinatu. Tak zaplanowana sieć będzie wystarczająco elastyczna i przepustowa dla teraźniejszego i przyszłego ruchu. Wraz z planowanym wykorzystaniem sieci kolejowej do obsługi komunikacji miejskiej stworzy stabilny system KM w Krakowie. Nie unikniemy także dużej remarszrutyzacji, czytaj systemu przesiadkowego, koniecznej dla poprawy prędkości podróżnej KM. Czy dla uzdrowienia rywalizacji i poziomu obsługi pasażerów (tabor, czystość pojazdów) nie warto rozważyć możliwości wprowadzenia drugiej firmy obsługującej ruch tramwajowy w Krakowie?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska