FLESZ - Zbliża się lipcowa fala upałów

- W najnowszych Bombardierach i Krakowiakach klimatyzacja jest w stanie schłodzić wnętrze pojazdu. Jeśli jest tak w przypadku Lajkonika, to MPK powinno zaprezentować takie możliwości swoim pasażerom - komentuje jeden z mieszkańców.
Jego zdaniem wydajność klimatyzacji w tramwajach Lajkonik może wynikać z jej wadliwej konstrukcji. - Minęło już kilka miesięcy, a sytuacja nadal nie została rozwiązana. Nie jest więc chyba tak, że działanie klimatyzacji w Lajkonikach jest słabe, bo tak życzą sobie tego pasażerowie, tylko dlatego, że jest ona wadliwa - zaznacza pasażer.
Co na to MPK? - Klimatyzacja w Lajkonikach nie jest wadliwa, tylko tak jak w przypadku każdego nowego tramwaju wymaga odpowiedniej kalibracji. Systemy komputerowe muszą uwzględniać wiele danych w celu utrzymania optymalnej dla pasażerów temperatury. W dodatku regulacja, aby była skuteczna, może się odbywać dopiero po tym, jak tramwaje są już eksploatowane. Takie działania nie są niczym nowym i zostały prowadzone również w innych nowych wagonach kupowanych przez MPK w poprzednich latach - NGT8 i Krakowiakach - wyjaśnia Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK w Krakowie.
Zaznacza, że w Lajkonikach podobnie jak w innych nowych tramwajach, system klimatyzacji ma za zadanie obniżać temperaturę wewnątrz pojazdu do poziomu optymalnego dla zdrowia pasażerów - o 3 do 5 stopni Celsjusza.
- Wiadomość otrzymana od naszego pasażera potwierdza jednak, jak trudno jest zapewnić odpowiednią temperaturę dla wszystkich osób, które w indywidualny sposób odczuwają działanie klimatyzacji. Często do MPK trafiają bowiem zgłoszenia całkowicie przeciwne – cześć osób uważa, że klimatyzacja w pojazdach działa zbyt mocno i oczekuje, aby w środku było zdecydowanie mniej chłodno. Co więcej, cześć osób domaga się od nas, aby w obecnym czasie całkowicie zrezygnować z włączenia klimatyzacji, a zamiast tego wyłącznie wietrzyć pojazdy otwierając drzwi i okna w pojazdach - dodaje Marek Gancarczyk.
Informuje też, że każdy dostarczany do MPK nowy tramwaj przechodzi szczegółowy proces odbioru, podczas którego sprawdzane są wszystkie elementy wyposażenia, w tym także klimatyzacja. - Jeżeli podczas tego procesu pojawiają się problemy, np. z klimatyzacją, to są natychmiast zgłaszane producentowi, który ma obowiązek usunąć usterkę w ramach gwarancji. Taki tramwaj jest ponownie sprawdzany przez pracowników MPK i dopiero wtedy może zacząć przewozić pasażerów. Tramwaj z niesprawnym systemem klimatyzacji nie może zostać wysłany do ruchu - zapewnia Marek Gancarczyk.
- Proszę pamiętać, że Lajkoniki to nowy typ tramwaju, który został zaprojektowany specjalnie dla Krakowa. Rozwiązania, które są w nim zastosowane, w tym także te dotyczące systemu sterującego klimatyzacją, mogą więc wymagać modyfikacji. Tym bardziej, że dla zdecydowanej większość tych wagonów obecne lato i wysokie temperatury to pierwszy taki okres w historii ich eksploatacji - dodaje rzecznik MPK.