https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: pierwsza w Polsce linia z autobusami elektrycznymi [ZDJĘCIA, WIDEO]

Marcin Karkosza
Od dziś, w Krakowie będzie funkcjonować regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. To pierwsza w Polsce linia, na której pasażerów wozić będą trzy elektryczne pojazdy. Będą one kursować na linii 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Ta linia została wybrana przede wszystkim dlatego, że kursuje do ścisłego centrum miasta. Trzeba też było wziąć pod uwagę ograniczoną pojemność autobusów elektrycznych. Jednorazowo mogą one przewieźć od 41 do 71 pasażerów.

Zobacz też: Pierwsza w Polsce linia z autobusami elektrycznymi pojedzie w Krakowie [NOWE ZDJĘCIA]

Autobusy, które będą wozić pasażerów w Krakowie, to pojazdy wyprodukowane przez firmy: Solaris Bus&Coach SA, LBUS oraz Rampini (MPK wypożyczyło ten autobus od Wiener Linien). Wypożyczone autobusy będą służyły mieszkańcom do czasu zakupu nowych autobusów elektrycznych.

Kraków już od kilku lat planował wprowadzenie autobusów elektrycznych do komunikacji miejskiej. Służyły temu m.in. kilkumiesięczne testy tych pojazdów, które były prowadzone przez MPK SA na początku ubiegłego roku. Z kolei już w 2012 roku krakowski przewoźnik przygotował i złożył projekt zakupu 10 takich pojazdów w ramach programu unijnego.

Zapraszamy także na Facebooka Reportera Mobilnego Gazety Krakowskiej

– Decyzja o uruchomieniu w Krakowie linii autobusowej obsługiwanej przez autobusy elektryczne wynika z troski o środowisko i czyste powietrze – mówił prezydent Jacek Majchrowski, w trakcie prezentacji nowych pojazdów.

Wyposażone w elektryczny napęd pojazdy nie wytwarzają zanieczyszczeń, zapewniając jednocześnie wysoki komfort przejazdu.

– W najbliższych latach inwestycje w całkowicie bezemisyjny transport publiczny wydają się nieuniknione. Kraków również włącza się w ten ogólnoeuropejski trend odciążania centrów miast od spalinowej motoryzacji – mówił Julian Pilszczek, prezes MPK, w trakcie prezentacji autobusów.

W swój pierwszy kurs autobusy elektryczne wyruszyły z placu przy Barbakanie. Z tego samego miejsca 87 lat temu, w styczniu 1927 r. zaczęły kursować autobusy na pierwszej w Krakowie regularnej linii autobusowej.

Takie autobusy będą testowane na linii:

  • – Autobus Solaris Urbino Electric – ma długośc 12 m, szerokość 2,55 m oraz wysokość 3,24 m. Przejazd jest bardzo cichy, całkowicie bezemisyjny (nie wytwarza żadnych szkodliwych substancji do atmosfery). Jest napędzany energią elektryczną zgromadzoną w bateriach o łącznej pojemności 210 kWh. Napędowe silniki elektryczne autobusu zamontowane są w osi, dzięki czemu w jego wnętrzu nie ma specjalnego podestu, a liczba miejsc dostępnych z niskiej podłogi jest większa niż w standardowych autobusach. Jednorazowo autobus może przewieźć 71 pasażerów. Autobus oferuje kilka możliwości ładowania baterii w zależności od potrzeb przewoźnika.
  • – Autobus LBUS CITY SLIME – ma długość 9,95 m, szerokość 2,55 m oraz wysokość 3,16 m. Pojazd jest wyposażony w baterie o pojemności 230 kWh. Ma dwa sposoby ładowania: szybki – do jednej godziny i wolny – do 8 godzin. Autobus jest niskopodłogowy, każde wyjście znajduje się na wysokości 32 cm. W autobusie mieści się jednorazowo 55 pasażerów.
  • – Autobus RAMPINI CARLO – ma długość 7,72 m, szerokość 2,2 m oraz wysokość 3,3 m. Może przewieźć jednorazowo 41 osób. Autobus jest wyposażony w elektryczne zespoły napędowe Siemensa. Potrzebną energię zapewniają zestawy akumulatorów o pojemności 96 kWh, które zasilają także systemy ogrzewania i klimatyzacji. Zastosowane systemy pozwalają na odzyskiwanie energii elektrycznej podczas hamowania. Pojazd jest praktycznie bezgłośny.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
maQ
Można przy kimś takim jak Ty paść ze śmiechu...
m
maQ
Ile Ci człowieku płacą za pisanie takich bredni? Powyżej doskonale Cię skomentowano, że taki autobus elektryczny działa tak samo jak trolejbus i posiada tyle samo Twoich ukochanych ZABÓJCZYCH MAGNESÓW. A teraz chcesz trolejbusów w Krakowie? Gratuluję geniuszu.
4412
Pan mi powie gdzie tam jest magnes? Bo jedyny - mały znajduje się w silniku elektrycznym przy tylnej osi. Taki sam silnik mają pociągi albo trolejbusy przykładowo w 3mieście. Dziwne, jeszcze nikt nie umarł, albo tamtejsze przedsiębiorstwa komunikacji dobrze ukrywają zgony, skurczybyki!
l
luty
Wszyscy pisza ze w uruchomienie tej linii maczaly palce Marczujajtis i Sroka czyli wiadomo ze jest tu jakas przewalka i przekret choc jeszcze nie wiadomo jai i o co tu chodzi. Ja slyszalem ze one kupily fabryke akumulatorow do tych autobusow i maja wylacznosc na ich dostawy. Tak wiec teraz wysrubuja ceny na te akumulatory i my mieszkancy Krakowa bedziemy placic krocie za to aby te autobusy na prad jezdzily. Inna wersja jest taka ze one chca sie zemscic na mieszkancach Krakowa
poprzez to ze magnes w podlodze bedzie zabijal tych z rozrusznikiem a u tych co sa zrowi ten magnes bedzie wywolywal rozne choroby bo wiadomo preciez ze nie nalezy mieszkac blisko linii przesylowych z pradem poprzez to ze wytwarzaja one niebezpieczne pole magnetyczne a tak samo jest z tymi autobusami, jest to jakby jedna wielka mikrofalowka na kolach a wszyscy wiedza jak bardzo mikrofalowki sa niebezpieczne zawlaszcza dla dzieci i sercowcow.
m
marek popiela
Zapomniales o kosztach kremacji osob ktore zostana przejechane przez takie pojazdy lub tych ktorzy w nich umra bo magnes zatrzyma ich rozruszniki serca. Jezeli goscia sie nie skremuje to i tak trzeba zawiesc go na cmentarz karawanem a te sa na rope choc w sumie dobrze by bylo aby karawany byly na prad bo idzie sie za takim karawanem a tu z rury z tylu leci ci w twarz dym tak ze ja chodze zawsze z tylu, a najgorzej ma bliska rodzina bo oni musza isc z przodu w orszaku i dochodza na cmentarz sami pol zywi, zaczadzeni i zatruci od spalin z karawana.
t
trutty
Masz racje Marku bo jako mieszkaniec Bronowic wiele razy musze isc na piechote do miasta jak sie zepsuje tramwaj (najczesciej 4) na 18 Stycznia i blokuje godzinami caly ruch. Gdyby byly tam trolejbusy i nawet sie jakis zepsul to sie po po prostu spycha na bok i liniz jest po paru minutach udrozniona i jedzie i hula. A tak przez te g***** i starodawne tramwaje promowane przez Marczujaltis i Sroke to cala komunikacja co chwile w miescie stoi jak tylko zepsuje sie jakis tramwaj ale ma wypadek lub kogos przejedzie jak ostatnio na Dabiu.
m
marek popiela
W Sztokholmie i innych wysoko ucywilizowanych miastach zamyka sie linie tramwajowe i przechodzi na trolejbusy dlatego ze sa one ekonomiczne i ekologiczne, nie potrzebuja drogiej infrastruktury i nie zanieczyszczaja powietrza. Dlaczego Krakow trzyma sie stargo i przezytego pomyslu z tramnwajami, czyzby w zarzadzie MPK zasiadala Jagna Marczulajtis i Sroka bo przeciez to one sa teraz synonimem lajdactwa, korupcji i zlodziejstwa. W Krakowie tez trzeba zlikwidowac tramwaje i wprowadzic wszedzie tanie i szybkie trolejbusy.
D
Di
"To pierwsza w Polsce linia, na której pasażerów wozić będą trzy elektryczne pojazdy."
Ktoś tu zapomniał o wszystkich trolejbusach, które jeżdżą w Polsce min. w Lublinie i Gdyni ;]
ż
że eletryczne pojady
to tak na prawdę spalają więcej energii niż spalinowe.
po 1. Spalanie i tak następuje, gdzie indziej, np Kopalnii trzeba ekstra spalić, prąd przesyłany po spaleniu, to dodatkowo strata wielu % energii, zatankowanie pojazdu również strata w przesyłe
2. Magazynowanie energi w giigantycnzych akumulatorach, gdzie zawsze jest uypływność.
3. Wyprodukowanie elementów elektrzycznych, akumulatorów.
4. Utylizacja akumulatorów
Gdyby był to silnik spalinowy to byłby tylko punkt 1wszy. A tak mamy 3 punkty ekstra na stracie energii.
Wyprodukowanie czegoś ekstra, to też strata energii.
G
Gierek
Kombinują zamiast postawić na trolejbusy. Tańsze niż te drogie zabawki na prąd i w porównaniu do tramwajów też tańsze i na dodatek nie potrzebują drogiej infrastruktury w postaci szyn. Ale cóż najlepiej wydaje się cudze pieniądze...
b
binibongo
Będzie kopa prądem :) Super sprawa :)
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska