https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: przed nami rok rewolucyjnych zmian w komunikacji miejskiej

Arkadiusz Maciejowski
Pierwszy odcinek torowiska na osiedle Ruczaj ma blisko 1800 metrów długości. To połowa całej trasy, która ma być ukończona pod koniec 2012 roku
Pierwszy odcinek torowiska na osiedle Ruczaj ma blisko 1800 metrów długości. To połowa całej trasy, która ma być ukończona pod koniec 2012 roku Jan Hubrich
Wielka wymiana wybrzuszającej się szyny na ul. Limanowskiego i Wielickiej, dokończenie drugiej części torowiska na osiedlu Ruczaj, a na dodatek trzęsienie ziemi w rozkładach jazdy tramwajów i autobusów. O tym, co miasto szykuje dla nas w 2012 roku pisze Arkadiusz Maciejowski

W rok 2012 wchodzimy a raczej wjeżdżamy po nowym torowisku na osiedle Ruczaj. To jedna z nielicznych krakowskich inwestycji, która prowadzona jest bez opóźnień. Ba! Nawet z lekkim wyprzedzeniem.

W początkowym harmonogramie prac nie było przecież nawet mowy o tym, że na tegorocznego sylwestra dojedziemy tramwajem do ul. Gronostajowej. I, jak zapewnia Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa, ma to być wzór dla realizowanych w przyszłym roku przedsięwzięć. A będzie ich dużo.

Jedną z głównych inwestycji w 2012 roku będzie kompleksowa wymiana wadliwego torowiska na ulicy Limanowskiego i Wielickiej (odcinek od ul. Na Zjeździe do cmentarza Podgórskiego). Przypomnijmy, że w ciągu ostatnich dwóch lat wybrzuszająca się pod wpływem wysokiej temperatury szyna stała się zmorą pasażerów MPK. Przez jej "wyskoki" kilka wielkich osiedli, m.in. Bieżanów i Kurdwanów, odcięte były od komunikacji tramwajowej blisko 30 razy. Łącznie przez ponad 12 godzin.

Miasto na wymianę torów zarezerwowało już 15 mln zł. Remont ma się rozpocząć na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku i może potrwać nawet dwa miesiące. Przez ten czas mieszkańcy południowej części Krakowa będą znów odcięci od komunikacji tramwajowej. Równocześnie z wymianą torowiska, wymieniona na nową ma być zniszczona już nawierzchnia ulic Limanowskiego i Wielickiej.

- Nie chcemy jednak, aby był to jedyny poważny remont miejskich torowisk w 2012 roku- zaznacza wiceprezydent Trzmiel. Niewykluczone więc, że zmodernizowane zostaną także tory przy teatrze Bagatela. Na te prace miasto musiałoby wydać ok. 4 mln zł.

Natomiast niemal na pewno w przyszłym roku rozpocznie się przebudowa torowiska na odcinku od ronda Mogilskiego do Placu Centralnego (zakończenie prac planowane jest na pierwszą połowę 2014 roku), tak aby było ono dostosowane do parametrów szybkiego tramwaju. W ramach tej inwestycji wyremontowane zostanie też m.in. przejście podziemne pod rondem Czyżyńskim i, co najważniejsze, przebudowane będzie skrzyżowanie ul. Lema z ul. Meissnera.

Dzięki temu, na początku 2013 r. ul. Lema przestałaby być "ulicą donikąd" lub jak mówią złośliwi "ulicą w maliny".

W maju 2012 r. czeka nas zaś wielka rewolucja w siatce połączeń komunikacji miejskiej. Ma być mniej linii tramwajowych i autobusowych, pojazdy mają za to częściej pojawiać się na przystankach. Naukowcy z Politechniki Krakowskiej zarekomendowali już urzędnikom miejskim jeden z wariantów zmian, zgodnie z którym po mieście kursować ma 18 linii tramwajowych co 6 i 12 minut. Dodatkowo po ponad 20 latach przerwy powróciłyby nocne tramwaje.

Niestety prawdopodobnie już od lutego dotknie nas kolejna podwyżka cen biletów - nawet o 10 proc. Oznacza to, że za najpopularniejszy bilet tzw. hybrydowy zapłacimy zamiast 2zł 80 gr. nawet 3zł 10 gr.

Miasto przygotowało jednak dla podróżnych coś na osłodę tych podwyżek. - Już w pierwszym kwartale przyszłego roku po krakowskich szynach mają zacząć jeździć nowe, aż 32 metrowe tramwaje - przyznaje Tadeusz Trzmiel. W sumie pod Wawel mają dotrzeć 24 takie pojazdy.

Dodatkowo być może już na przełomie lutego i marca zacznie kursować po naszym mieście najdłuższy w Polsce tramwaj. Będzie mierzył on aż 40 metrów, czyli tyle co 13-piętrowy wieżowiec.
W najbliższym roku nowe udogodnienia mają być wprowadzone również dla kierowców. Chodzi m.in. o system zielonej fali, który objąć ma kolejne ulice, m.in. sześć sygnalizacji w ulicy Wielickiej, od skrzyżowania z ul. Wlotową do skrzyżowania z ul. Rydygiera.

Przeprowadzone mają być również specjalne badania natężenia ruchu w różnych punktach miasta. - Takie badania robi się raz na 10 lat. Mają one na celu wyłonienie rejonów Krakowa, w których ruch w kolejnych latach będzie się nasilał a następnie wyznaczenie miejsc, które wymagają w pierwszej kolejności nowych inwestycji drogowych- tłumaczy wiceprezydent Trzmiel.

Na Mikołaja 2012 roku gotowa ma być już zaś druga część torowiska szybkiego tramwaju na Ruczaj. Cała trasa ma mieć łącznie długość 3,6 kilometra i kończyć będzie się pętlą przy ul. Czerwone Maki. Przy pętli powstać ma natomiast pierwszy w Krakowie parking w systemie Park&Ride. Podobne parkingi mają stanąć w przyszłych latach m.in. przy pętli tramwajowej Krowodrza Górka czy stacji kolejowej Kraków-Płaszów.

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Katrina
Często nie grzeją w tramwajach chociaż jest zimno tak samo jak i w autobusach, chociaż w nowych co mpk zakupiło nie dawno m. in solarisy i mercedes szczególnie w 502 i za co te podwyżki biletów, za nic. Remarszturyzacja po co to komu niech zostanie tak jak jest wątpie, żeby starsze osoby były by z tego zadowolone i matki z dziećmi.
b
bbb
masz się przesiadać, kasować bilety, wymienić karte jednoliniowa na dwu i więcejliniowe
nie ma kasy w ZIKIT bo wyparowały do prywatnej kieszeni, wydaje się 15 milionów na szynę na Wielickiej, choc co roku jest naprawiana, MPK wzięło dziki kredyt na 'nowy' tabor i boryka sie z płynnoscia finansowa - ot i powod dla ktorego teraz sa wprowadzane zmiany... a ja sie pytam, kto jest personalnie odpowiedzialny za te niegospodarnosc, kto podją błędne decyzje... i niech płaci taki duren - ja płacic nie mam zamiaru za czyjąś nieudolność
należy sie ostro sprzeciwic zmianom, nie to nie sa zmiany na lepsze
ż
żenada
Stare autobusy i tramwaje UŻYWANE po innych Państwach :D:D

a jak przyjemnie się jedzie jak 20 osób leży na Tobie bo tyle miejsca jest :D:D

taaaakk MPK to jest postęp :D:D

żeby jechać na drugi koniec miasta to trzeba ze 4 środkami komunikacji jechać :D

pozdro
m
mpk ha ha ha
Treść komentarzazrobiont tramwaj na ruczaj.. TO JUŻ AUTOBUS 124,128 NIE POJEDZIE I MUSZĘ SIĘ PRZESIADAĆ!! i 2 bilety kasować;/ ładne mi zmiany czekać 20 minut na autobus a później 20 minut na tramwaj bo trzeba się przesiadać
P
Pasażer
Podwyżka cen biletów - a gdzie te 6 milionów, co "wyparowały" z kasy ZIKiT-u ? Ludzie będą jeździć "na gapę" i tyle w temacie, bo nie można podwyższać cen w nieskończoność...A ten tramwaj na 40 m nie zmieści się na żadnym zakręcie w obrębie Starego Miasta. Nocne tramwaje i ich łomot pod oknami chcących spać ludzi, to też powrót do genialnych pomysłów "racjonalizatorów" z czasów PRL -u !
Pieprzyć taką REWOLUCJĘ !!!
K
KrakuS
A ja nie zyczę sobie czekania 20minut na przystanku z powodu jazdy stadami autobusów. Chce przyjść na przystanek i wiedzieć, że do 5minut przyjedzie mi autobus/tramwaj, którym dojadę albo do celu, albo do miejsca z którego będę mógł dojechać na peryferia.
l
lop
ciekawe gdzie ten 40 metrowy tramwaj bedzie jezdzil :D
w
wnerwiona
Super napisane!!!!!!!!!!!!!
k
kowal
Dokladnie !!!popieram Karka!!!
x
xxx
ZIKIT To banda złodziei i nierobów żerująca na pieniądzach mieszkańców Krakowa.
D
DO CHOLERY
Nie życzę sobie wprowadzania tej rewolucji! Jestem absolutnie przeciwna remarszrutyzacji!
Kolejna podwyżka biletów to skandal. W połączeniu z pomysłem częstszych przesiadek to zwykły bandytyzm i jawne złodziejstwo.
Jestem na nie! I jestem zdania, że co za dużo to niezdrowo! Czas powiedzieć głośno, że ZIKIT jest dla ludzi, a nie ludzie dla urzędu... Nie jestem po to, żeby ze mnie zdzierano kasę tylko dlatego, że banda urzędasów jest niegospodarna! Komunikacja miejska jest nasza, pasażerów i mieszkańców miasta, a nie grupki matołów, którym się ubzdurało, że będą wprowadzać zmiany - to tak. Żadna ze zmian nie ma na celu polepszenia jakości komunikacji miejskiej, a ma na celu drenowanie kieszeni! I ja jestem na nie!
k
krak
A północ Krakowa (os. Kuźnicy, Gotyk)pozostanie z komunikacją jak za Piasta Kołodzieja, czyli tylko dla furmanek???????
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska