Kraków. Pułapka na kierowców przy ulicy Długiej. Niekończące się zamieszanie z parkowaniem

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Ulica św. Filipa jest jednokierunkowa od ul. Długiej do Rynku Kleparskiego. Niektórzy kierowcy jeżdżą jednak pod prąd
Ulica św. Filipa jest jednokierunkowa od ul. Długiej do Rynku Kleparskiego. Niektórzy kierowcy jeżdżą jednak pod prąd Andrzej Banaś
Udostępnij:
Zmiany w organizacji ruchu w centrum spowodowały chaos. Mieszkańcy mają dość absurdalnych pomysłów zarządców dróg.

Kierowcy na ul. Długiej wpadają w pułapkę, na okolicznych drogach stoją w korkach, a w biurze strefy płatnego parkowania w kolejkach, aby kupić abonament mieszkańca. Takie są skutki zmian, jakie urzędnicy wprowadzili w strefie płatnego parkowania.

Kierowcy błądzą w labiryncie

Od 8 stycznia drogowy chaos opanował rejon ul. Długiej. Stało się tak z powodu zmian kierunków ruchu na sąsiednich ul. św. Filipa, Krótkiej i Krzywej. To jeszcze bardziej utrudniło jazdę samochodem w tym rejonie. Przypomnijmy, że w grudniu duże zamieszanie spowodowało wprowadzenie jednego kierunku na wielu ulicach centrum, m.in. na części ul. Krowoderskiej i Szlak.

Teraz ul. św. Filipa jest jednokierunkowa od ul. Długiej do Rynku Kleparskiego, ul. Krzywa od ul. Krótkiej do ul. Długiej, a ul. Krótka – od ul. św. Filipa do ul. Krzywej. Problem w tym, że z powodu takich zmian mieszkańcy części ul. Długiej wpadają w pułapkę. – Przy takiej organizacji ruchu nie mogę wyjechać spod domu nie łamiąc przepisów – mówi Dariusz Piechota, mieszkaniec ul. Długiej. Parkując tam np. pod kamienicą nr 22 nie może pojechać na wprost w stronę ul. Basztowej, ponieważ jest to już wjazd do strefy B (ograniczonego ruchu), nie może skręcić w ul. Krzywą, ani zawrócić z powodu podwójnej linii ciągłej.

Łukasz Franek, wicedyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, zapewnia, że oznakowanie zostanie poprawione tak, aby w takim przypadku mieszkańcy ul. Długiej mogli jechać prosto w ul. Basztową.

Sprawdziliśmy jak w tym rejonie funkcjonuje ruch. Wielu kierowców nie zauważało zmian na ul. św. Filipa i wjeżdżało na nią jadąc pod prąd. Niektórzy próbowali też skręcić z ul. Długiej w ul. Krzywą. Widząc, że to już niemożliwe wycofywali się tarasując ruch na ul. Długiej, także tramwajowy.

Problemy widoczne są też na ul. Pędzichów, w którą skręcają kierowcy jadący ul. Szlak w kierunku ul. Długiej. Od grudnia ul. Szlak jest jednokierunkowa na odcinku od ul. Długiej do ul. Pędzichów. Doprowadziło to do tego, że ul. Pędzichów stała się trasą tranzytową przez centrum i to w czasie, w którym jej część (przy skrzyżowaniu z ul. Długą) jest rozkopana z powodu prac związanych z wykonaniem sieci ciepłowniczej.

Przedstawiciele ZIKiT tłumaczą, że zgodnie z polityką miasta w centrum preferowany jest transport zbiorowy i stąd są wprowadzane ograniczenia w ruchu. Michał Pyclik z ZIKiT przyznaje, że zawsze po wprowadzeniu takich rozwiązań są problemy i kierowcy muszą mieć czas na przystosowanie się do nowych zasad. – A w przypadku zmian w rejonie ul. św. Filipa to dopiero pierwszy dzień – przypomina Michał Pyclik. Zaznacza, że specjaliści z ZIKiT cały czas monitorują ruchu po zmianach i rozpatrują wszelkie uwagi.

Walka o miejsca parkingowe

Na tym nie koniec kontrowersji. Mieszkańcy zwracają uwagę na oznakowanie strefy płatnego parkowania. Pod znakami wyznaczającymi strefę są tabliczki z informacją: „Postój płatny w dni powszednie, pon.-pt. w godz. 10-20”. Za dzień powszedni uważa się każdy z wyjątkiem niedziel i świąt. Dniem powszednim jest więc również sobota, w której strefa nie obowiązuje.

Patrząc na tabliczkę można jednak zinterpretować, że także w soboty trzeba płacić za parkowanie, a od poniedziałku do piątku w godz. 10-20. Taka informacja może więc mylić kierowców, którzy w sobotę wrzucą pieniądze do parkomatu, a otrzymają bilet obowiązujący od poniedziałku od godz. 10 . - Naszym zdaniem oznakowanie nie jest błędne, ale możemy to jeszcze raz zweryfikować - mówi Michał Pyclik.

Mieszkańcy różnych rejonów miasta nadal też toczą spory z ZIKiT o miejsca parkingowe. W ramach niedawnych zmian zlikwidowano prawie 2,9 tys. miejsc postojowych. Urząd tłumaczy, że musiało się stać tak dlatego, aby dostosować strefę do zaleceń wojewody. Wytyczne były takie, by na chodnikach pozostawić przejście dla pieszych o szerokości dwóch metrów, a w szczególnych przypadkach - 1,5 m.

W ramach zmian parkowanie ograniczono m.in. na ul. Starowiślnej na odcinku od ul. Dietla do ul. Miodowej. Okoliczni mieszkańcy i przedsiębiorcy rozpoczęli jednak batalię z ZIKiT przekonując, że tam po zaparkowaniu auta szerokość przejścia dla pieszych jest prawidłowa. Ustawienie znaków zakazujących parkowanie uznali więc za fanaberię i utrudnianie życia. - Mieszkańcy mają wykupione abonamenty, a po zlikwidowaniu tych miejsc zupełnie nie było gdzie parkować - mówi Marian Szlachetka, mieszkaniec ul. Starowiślnej.

O odzyskanie miejsc walczyła m.in. kancelaria prawnicza z ul. Starowiślnej 53. Od poniedziałku przywrócono tam możliwość parkowania. Zmierzyliśmy dokładnie przejście dla pieszych w tym miejscu - ma szerokoś ok. 214 cm, a więc ponad wymagane normy. - Na tym odcinku nie wszędzie były jednak dwa metry. Ale w tym przypadku zrobiliśmy wyjątek - wyjaśnia Łukasz Franek.

O swoje walczą też mieszkańcy ul. św. Jana, gdzie na odcinku od ul. Pijarskiej do ul. św. Marka można było parkować ukośnie. Teraz wprowadzono tam postój równoległy. - Ubyło o połowę miejsc, ale i tak wszyscy nadal parkują tam ukośnie, bo inaczej musieliby krążyć po centrum szukając miejsca - komentuje jeden z mieszkańców.

Kontrowersje wśród kierowców wywołują też zmiany w przepisach, które spowodowały, że teraz abonamentu mieszkańca w strefie parkowania (za 10 zł miesięcznie) nie można kupić przez internet, trzeba przyjść do biura strefy przy ul. Reymonta 20 i czekać w kolejce. Spółka Miejska Infrastruktura wyjaśnia jednak, że nie ma innej możliwości, bo do biura trzeba teraz dostarczyć dokumenty potwierdzające m.in. opłacanie podatków w Krakowie.

Zmiany w strefie parkowania

Nowe ulice jednokierunkowe:

  • ul. św. Filipa - od ul. Długiej do Rynku Kleparskiego;
  • ul. Krótka - od ul. św. Filipa do ul. Krzywej;
  • ul. Krzywa - od. ul. Krótkiej do ul. Długiej.

Abonament Mieszkańca: Przysługuje teraz wyłącznie osobom zameldowanym na obszarze strefy i rozliczającym podatek w Krakowie. Można go wyrobić tylko dla samochodu, który się posiada na własność lub w leasingu albo na kredyt.

Nowe podstrefy: Największa i najstarsza strefa płatnego postoju, czyli P1 Stare Miasto została podzielona na cztery mniejsze niezależne obszary, podstrefy: P1 I, P1 II, P1 III oraz P1 IV. Ponadto wprowadzone zostały także korekty granic w przypadku innych podstref, np. podstrefy P6V i P8 będą teraz rozdzielone ul. Wrocławską na całej jej długości.

KONIECZNIE ZOBACZCIE:

Pedofile i gwałciciele z Małopolski. Oni są w Rejestrze Ministerstwa! LISTY GOŃCZE

Oto największe imprezy w 2018 roku w Krakowie! PRZEGLĄD

Czy dostałbyś się do pracy w policji? PRAWDZIWE PYTANIA TESTU MULTISELECT

Czy umiesz mówić po krakosku? SPRAWDŹ SIĘ W QUIZIE

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Pułapka na kierowców przy ulicy Długiej. Niekończące się zamieszanie z parkowaniem - Dziennik Polski

Komentarze 54

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakus
Nie jesteś jedyną osobą - jest nas wielu. W miasto wjeżdzało się autem 50 , 40 lat temu gdy czy syreną czy motorowerem komar przemknęło się z jednego końca miasta na drugi w 12 min. Bo autem jechało państwo a tramwajami klasa robotnicza -jechali jako "winogrona" . Dzisiaj czy masz volvo czy mercedesa klasy C jedziesz nawet 90 min . A ludzie madrzy wsiadają do klimatyzowanego krakowiaka i mkną . Dlatego też TRAMWAJ , KOMUNIKACJA MIEJSKA , rower , rolki a nawet hulajnoga !
K
Kobita
Pogadam jak dorośniesz i poczujesz tą starość....
G
Galom
Dodatkowo - owszem! Ale nie wyłącznie!!!! Kiedy pozostałe warunki będą spełnione, to mogą sobie zamykać ten Karków na 4 spusty dla samochodów. Póki co to ignorancja i brak myślenia.
M
Marian
Wpadli w pułapkę, bo wjeżdżając z Placu Matejki w lewo nigdzie nie ma info, że dalej się nie da jechać !!!! I to jest pułapka a nie to, że jeden z drugim baran nie patrzy na znaki i pakuje się pod prąd w jednokierunkową ulicę!!!! Tym bardziej, że nie jest ona jednokierunkowa nana lek długości tylko od połowy!!!! I na tym polega pułapka!!!
G
Gerwazy
Czy jestem jedyną osobą, która uważa te zmiany za sensowne? Chodzi o to, żeby zniechęcić ludzi do jeżdżenia samochodami po centrum, gdzie z oczywistych względów jest mniej miejsca niż chętnych kierowców. I ja tę politykę popieram, naprawdę komunikacja miejska działa nieźle w tym mieście. Sorry, prawie nigdzie w cywilizowanym świecie nie jeździ się samochodami po ścisłym centrum.
A już kolejne rzewne historie o biednych kierowcach, którzy 'wpadli w pułapkę'... Nie, nie wpadli w pułapkę tylko nie patrzyli na znaki i złamali przepisy.
g
gniewko_syn_ryba
Właśnie ze względów bezpieczeństwa znaki powinny być zrozumiałe nawet dla debila, a przede wszystkim ustawiane zgodnie z obowiązującym prawem, co geniuszom z ZIKiTu nie zawsze wychodzi. Na drodze nie ma czasu na zastanawianie się "co autor miał na myśli". Zawsze gdy wracam z zagranicy, pierwszą rzeczą jaka rzuca mi się w oczy jest las znaków na polskich drogach. Oczopląsu można dostać...

A co do zakazów, może akurat mnie nie dotyczy, więc dlaczego miałbym nie wjeżdżać ?... Ale żeby się tego dowiedzieć, muszę się zatrzymać i przeczytać całą listę wyjątków... ;))) Tylko co to ma wspólnego z bezpieczeństwem ?...
o
olo
jak masz zakaz i nie możesz przeczytać kogo dotyczy, to nie wjeżdżaj
dla swojego i innych bezpieczeństwa

tego powinni uczyć na kursie...
e
ech
tutaj tematy pozaseksualne akurat
e
ech
co dla nich auta są zagrożeniem na przejściach jak idą do lekarza,

czy takich co im się wszędzie spieszy i muszą zaparkować pod bramą, najlepiej przy drzwiach?
o
olo
inaczej wszystko pojedzie przez środek
o
olo
gdzie brakuje chodników, bezpiecznych przejść i ograniczonej prędkości dla ochrony pieszych, czy komunikacji zbiorowej
k
kierowca i pieszy
nie mam nic przeciwko parkowaniu na chodniku jak dla pieszych jest 2m (i dwie osoby mogą się swobodnie minąć)
ale wyznaczone miejsca to jedno, a to jak niektórzy kierowcy parkują pokazuje, że albo nie rozumieją znaków (nie widzą) i przydałby się ponowny egzamin z badaniem lekarskim
albo mają znaki w .... i wtedy - też ponowny egzamin
K
Kris
Pracuję w okolicy budynku przychodni przy Długiej i Słowiańskiej. Jeżdżę od strony Al 29 listopada. Przy poprzedniej organizacji ruchu miałem możliwość zaparkowania samochodu przy przychodni przy ul Długiej oraz przy Słowiańskiej ponieważ mogłem zawrócić na skrzyżowaniu Słowiańskiej i Krowoderskiej i stanąć przy przychodni. Teraz nie mam takiej możliwości. Dojazd na tą część Słowiańskiej jest tylko od strony Batorego. Za skrzyżowanie Długiej i Filipa nie wolno mi wjechać. Na Filipa nie stanę bo będzie to graniczyło z cudem jednak mógłbym spróbować znaleźć miejsce na Długiej od skrzyżowania z Pędzichowem do nowego kleparza tylko jak tam teraz dojechać. Rozumiem że żeby znaleźć się na Długiej ale w przeciwnym kierunku to muszę pojechać pod galerię dalej w tunel pod dworcem i za tunelem zawracać na rondzie żeby się z powrotem znaleźć na ul Szlak. Przecież nie skręcę z Filipa w Krótką, Krzywą i dalej w Długą bo jestem w strefie B To jest ułatwienie ? Nie wspomnę o tym że przewożę niejednokrotnie materiały instalacyjne typu koryta kablowe, narzędzia itd i co ? mam naginać z tym z okolic kamiennej ? czy może z rakowic na ramieniu trzymając w drugiej ręce drabinę a w zębach skrzynkę narzędziową. Porażka totalna !
Y
Yetti
Idź pan na emeryturę
P
Przekupka
A wy to wdychajcie :) na zdrowie :)
Przejdź na stronę główną Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie