https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Rozkład jazdy komunikacji miejskiej po otwarciu trasy Lipska-Wielicka

Piotr Rąpalski
Andrzej Wisniewski / Polskapresse
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu informuje, że w poniedziałek, 31 sierpnia 2015 roku, zostaną wprowadzone powakacyjne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej. Jednocześnie uruchomione zostanie nowe torowisko tramwajowe na estakadzie pomiędzy ulicą Wielicką i Lipską.

Zobacz także: Kraków. Zmiany w kursowaniu autobusów. Zgłoś korektę

WIDEO: Testy obciążeniowe nowej estakady

Autor: Marcin Karkosza, Gazeta Krakowska

W związku z tym planuje się wprowadzenie następujących zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów:

- linie tramwajowe nr 9, 11 i 50 planuje się skierować przez nowa estakadę. Dzięki tej zmianie, zapewnione zostanie krótsze o około 5 – 6 minut połączenie osiedli Kurdwanów i Bieżanów z rondem Grzegórzeckim i Mogilskim. Linie nr 9 i 50 kursować będą z obecną częstotliwością.

- linia nr 11 kursować będzie po następującej trasie: Czerwone Maki – Kalwaryjska – Wielicka – estakada – Lipska – Mały Płaszów. W ten sposób zapewnione zostanie najkrótsze połączenie pomiędzy Ruczajem a Płaszowem. Dodatkowo, najważniejsze obiekty Dzielnicy XIII Podgórze, takie jak Rynek Podgórski – siedziba Rady Dzielnicy i kilku szkół (IV LO, Szkoła Gastronomiczna), siedziba UMK na ulicy Wielickiej, dworzec kolejowy Kraków Płaszów i osiedla w Płaszowie, zostaną połączone jedną linią tramwajową. Linia nr 11 będzie kursować co 20 minut przez wszystkie dni tygodnia.

W związku z planowanym skierowaniem linii nr 9, 11 i 50 przez estakadę, wprowadzone zostaną dodatkowe zmiany w funkcjonowaniu następujących linii tramwajowych:

- linię tramwajową nr 19 planuje się skierować po następującej trasie: Borek Fałęcki – Kalwaryjska – Starowiślna – Grzegórzecka – Rondo Mogilskie – tunel tramwajowy – Dworzec Towarowy;

Zmiana ma na celu niezbędne wzmocnienie komunikacji tramwajowej w ciągu ulicy Starowiślnej i Grzegórzeckiej. Planuje się, aby linia kursowała z częstotliwością co 10 minut w szczycie i co 20 poza szczytem. Taka relacja zapewni bezpośrednie połączenie rejonu ulicy Starowiślnej i Grzegórzeckiej z rondem Mogilskim oraz z tunelem tramwajowym, realizowane dotychczas przez linię 9 oraz kursującą z bardzo dużą częstotliwością linię nr 50. Dodatkowo, wzmocni połączenie Borku Fałęckiego z rejonem dworca kolejowego, o co wielokrotnie postulowali mieszkańcy.

- linię tramwajową nr 10 planuje się skrócić do Łagiewnik;

Zmiana ta jest konsekwencją przedłużenia linii 19 do Borku Fałęckiego. Będzie to korzystne również z przyczyn ruchowych, ponieważ linia nr 10 jest obecnie najdłuższą linią w mieście, a czas jazdy całą trasą wynosi ponad godzinę. Wydaje się również, iż zmiana ta będzie korzystna dla mieszkańców Borku Fałęckiego, ponieważ będą mieli zapewnione połączenie do Dworca Głównego w godzinach szczytu co 10 minut, a nie co 20, jak obecnie.

- linię tramwajową nr 7 planuje się skierować do pętli Dąbie, a linię nr 12 do pętli Mały Płaszów;

Zmiana ma na celu zapewnienie dotychczasowego bezpośredniego połączenia Małego Płaszowa z rejonem Hali Targowej, ulicy Dietla, Monte Cassino i Kapelanka, przynajmniej w godzinach szczytów komunikacyjnych.

W związku z planowanym skierowaniem linii nr 12 na Mały Płaszów i w celu poprawy połączenia Dąbia z rejonem Dworca Głównego linię nr 7 planuje się skierować na trasę Dąbie – Rondo Grzegórzeckie – Rondo Mogilskie – Basztowa – Długa – Dworzec Towarowy. Linia ta stanowić będzie bardzo dobre uzupełnienie w godzinach szczytu dla linii numer 14 na najbardziej obciążonym odcinku od Dąbia do węzła Basztowa LOT.

Dodatkowo, w celu zbilansowania budżetu przeznaczonego na komunikację miejską w Krakowie, planuje się wprowadzić następujące korekty:

• linia tramwajowa nr 2 będzie kursować co 10 minut w szczycie i co 20 minut poza szczytem (dotychczas kursowała co 10 minut przez cały dzień);

• linia tramwajowa nr 23 będzie kursować w soboty w godzinach od 6:00 do 18:00, natomiast w dni świąteczne nie będzie kursować.

W przypadku linii 23 jest to w pewnym sensie powrót do stanu sprzed uruchomienia trasy na Czerwone Maki i ma związek ze zmianą trasy linii 11, która na znacznym odcinku będzie się dublować z linią numer 23.

Dodatkowo w związku z wnioskami mieszkańców rozważa się, aby linia tramwajowa nr 6 ponownie zaczęła kursować w dni świąteczne w godzinach od 9 do 19. Aby sfinansować ww. kursy, zlikwidowane zostaną kursy tej linii w dni powszednie po godzinie 20, gdy z tramwajów linii nr 6 korzysta niewielu pasażerów.

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

l
lolek
Gdzie normalna 50 tka przez hale targową i starowiślną? Dodajcie nową linie przez tą Lipską itd . 50 -tka jezdziła dobrze,a teraz to porażka po całości! Linia fajna, ale nie dla 50 tki! Tam powinien jezdzić nowy kurs.
z
zniesmaczony
Popieram komentarz przedmówcy. W chwili obecnej z okolic Bieżanowa/Kurdwanowa pod Halę Targową kursują dwie, bardzo częste linie tramwajowe. Po zmianach nie będzie kursowała ani jedna (nawet linia 11, która była tam hipotetycznie projektowana). Czy ktoś to przemyślał? Bo nie wygląda na to.
B
Bogdan
Dlaczego urzędnicy zamiast uruchomienia nowej linii zabierają pasażerom dotychczasowe? Chodzi mi głównie o linię 9. Co do linii 50, to takie były założenia, ale nie powinno się zabierać ze "starej" trasy linii 9. Kto wymyślił, żeby zabierać pasażerom korzystającym z dotychczasowych przystanków tych linii oba tramwaje na raz? Wielu pasażerów korzysta z przystanków na obecnej trasie od ul. Dworcowej, aż po Starowiślną/Dietla - Cmentarz Podgórski (sporo nowych bloków), Powstańców Wielkopolskich (od dawna bardzo ważny punkt przesiadkowy), Plac Bohaterów Getta (dużo turystów i nie tylko), Hala Targowa (dużo ludzi starszych i zmierzających do pobliskiego pogotowia, czy szpitali na ul. Kopernika).
Trzeba to dobrze przeanalizować, a nie widać tej analizy w działaniach urzędników. Wydaje się, że zmieniona trasa linii 50 będzie jednak mniej popularna, dlatego trzeba rozważyć alternatywne rozwiązania. Może na nowej trasie nie będą potrzebne kursy linii 50 co 5 minut? Może trzeba się zastanowić nad zmniejszeniem częstotliwości np. do 6-7 minut i w zamian wprowadzić jakąś nową linię? Czy naprawdę będzie tak dużo chętnych pasażerów, żeby jechać wyłącznie bezpośrednio do Dworca Głównego i Ronda Mogilskiego z Kurdwanowa, żeby dla nich psuć komunikacje całej reszcie korzystającej z przystanków od Dworcowej do Starowiślnej?
g
gość
popieram a dlaczego tramwaj linii 6 z Kurdwanowa do Salwatora nie kursuje w niedzielę i święta czy ZIKiT uważa że mieszkancy wtedy siedzą w domu,wtedy kursuje tylko 24-ka Kurdwanów - Bronowice i ta nieszczęsna 50-tka która pojedzie okrężną trasą.Czego można się spodziewać po prezydencie i jego znajomych
K
Krakauer
Dlaczego otwierając nowy odcinek trasy tramwajowej nie tworzy się nowych dodatkowych linii lecz koryguje stare do których jesteśmy przyzwyczajeni !! Nota bene, ilu decydentów z ZIKiT-u przemieszcza się tramwajami ??
D
Dobry
11 przez dworzec Płaszów super
j
jurekts
A "5"-ke można skrócić do Dw.Towarowego
k
krakus77
A "5" można skrócić na Dw.Towarowy
G
GS
Dlaczego nie zostawi się linii 11 z pętli Czerwone Maki
przez Grzegórzecką do Płaszowa?. Sporo osób pracuje w okolicach Hali Targowej i Kopernika właśnie od strony Grzegórzeckiej, Śniadeckich.
j
jag
11 i 19 to dobre przekierowanie. 9 raczej niepotrzebne.
J
Ja
Gratulacje za skomunikowanie Mistrzejowic. Najpierw linię 128 skierowano w krzaki, a teraz 9-kę. No gratuluję.
A
Adas
Zostawić 23 taj jak to był do tej pory!!
a
asm.
Bardzo dobra trasa !
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska