https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Skarga do sądu na Strefę Czystego Transportu na Kazimierzu

Piotr Tymczak
Fot. Aneta Żurek
Zdaniem skarżących mieszkańców uchwała o strefie czystego transportu zawiera wiele nieścisłości i jest przykładem nierównego traktowania obywateli wobec prawa.

Mieszkańcy i przedsiębiorcy, w sumie grupa 30 osób, zaskarżyli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego uchwałę Rady Miasta Krakowa o wprowadzeniu strefy Czystego Transportu (SCT)na placu Nowym i okolicznych ulicach.

W skardze do WSAadwokat Piotr Capiński, reprezentujący skarżących mieszkańców, wykazuje, że w uchwale o SCT nie przewidziano np. wszystkich wyłączeń od ograniczeń wjazdu do tej strefy, m.in. dotyczących transportu zwłok czy pojazdów budowy.

Zwraca też uwagę, że m.in. wjazd do SCT mają przedsiębiorcy, którzy prowadzą tam działalność, ale już jak ktoś nowy ją tam rozpocznie, to nie będzie miał tego przywileju.

Kolejny z argumentów na wadliwość uchwały to brak możliwości wjazdu do SCT dla motorowerów z silnikiem elektrycznym. – W odróżnieniu od motocykla, motorower nie jest pojazdem samochodowym, stąd nie może być uznawany za pojazd elektryczny – przekonuje Piotr Capiński.

Wykazuje również, że mieszkańcom SCT poprzez jej wprowadzenie uniemożliwiono korzystania z powszechnie dostępnych usług. – Nie przewidziano możliwości wjazdu w strefę m.in. pojazdów dowożących jedzenie, uniemożliwiono dojazd rodzinom i znajomym osób mieszkających w strefie, co jest szczególnie istotne ze względu na to, że większość mieszkańców Kazimierza to osoby w podeszłym wieku, wymagające stałej opieki rodziny – podkreśla Piotr Capiński.

Wylicza też, że do SCT nie ma wjazdu dla samochodów pracowników ochrony, w tym konwojów gotówki (co uniemożliwia obsługę banków i bankomatów znajdujących się w obrębie SCT), firm kurierskich (innych niż znajdujący się w Rejestrze Operatorów Pocztowych), a także autokarów turystycznych. Adwokat zaznacza też, że SCT wprowadzono na sześć miesięcy, podczas gdy ustawa o elektromobilności nie przewiduje takiego rozwiązania.

Przypomnijmy, że SCT na placu Nowym i okolicznych ulicach obowiązuje od 5 stycznia tego roku. Do strefy „Kazimierz” mogą wjeżdżać mieszkańcy (swoimi dotychczasowymi pojazdami bez żadnych ograniczeń) oraz przedsiębiorcy i taksówki (bez ograniczeń do końca 2025 r.). Poza nimi strefa jest otwarta dla pojazdów elektrycznych, napędzanych wodorem lub gazem CNG.

Piotr Capiński w imieniu wspomnianej grupy mieszkańców i przedsiębiorców o unieważnienie uchwały o SCT najpierw zwrócił się do wojewody małopolskiego. Wojewoda przyznał, że w uchwale „nie sposób nie dostrzec występujących braków czy ogólnej niestaranności w jej sporządzaniu”. Wojewoda w ocenie uchwały, przyznał też, że – jak sygnalizowali mieszkańcy – dokument nie przewiduje np. wszystkich wyłączeń od ograniczeń wjazdu do SCT, m.in. dotyczących transportu zwłok czy pojazdów budowy. Wojewoda nie podjął jednak decyzji o unieważnieniu uchwały.

Urzędnicy nie widzą problemów. „Samochody budowy mogą przez całą dobę dojeżdżać do pasa zajętego na jezdni przy kamienicy. Mieszkaniec może też wjechać razem z usługodawcą jego samochodem. Podobnie traktowany – jako przypadek stanu wyższej konieczności będzie przewóz zwłok” - przekonuje Bartosz Piłat z Zarządu Transportu Publicznego.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

WIDEO: Krótki wywiad. Zamienili Sycylię na osiedle z wielkiej płyty, bo Kraków jest piękny

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

C
Czytanie zezrozumieniem
Do krakusek: proszę się nauczyc czytać ze zrozumieniem. Do zaskarzenia złożono 30 pelnomocnictw konkretnych osób. Wybrano je z 127 pelnomocnitw zebranych wśród mieszkańców i przedsiebiocow w przeciagu 48h spontnicznej. Wieksza liczba pelnomocnictw nie mogla/musiała byc dolaczona do zaskarzenia z powodow formalnych i finansowych. Dodajmy ze cały Kazimierz zamieszkuje aktualnie i oficjalnie trochę ponad 300 mieszkańców a teren objęty SCT sześćdziesięciu kilku. Zapraszam na Kazimierz pytaniem SCT ... nie chce jej tu prawie nikt: prawie 100% przedsiębiorców i ponad 90% mieszkancow opowiedziało się przeciw tej patologii!
a
a co mi tam
Cały Kraków oznakować strefa czystego transportu !!!!!!!!!!!!
Kraków tylko dla mieszkańców !!!!!!!!!!!!!!!!
p
pytam tylko
Wydaje mi się że mandat dostaje kierowca ale po co miałby go po podpisaniu dawać za wycieraczkę samochodu , uwidaczniając swoje dane osobowe ,,,,,,,,
k
konstytucjonalista
sprywatyzowanie na rzecz pewnej grupy osób przestrzeni publicznej. Czy to jest normalne? Ciekawe kto z miejskich decydentów lub tzw. person tam mieszka?
x
xx
Weź przepisy i sprawdź kogo na mocy ustawy lub uchwały rady miasta nie dotyczy znak D-54 strefa czystego transportu a nie pier.........bzdur na forum
w
wie
lepiej
k
krakus
Pomysł bardzo dobry, ale powinien dotyczyć również mieszkańców i przedsiębiorców. Wjazd i wyjazd o określonych godzinach jak w strefie wokół rynku.
l
lockmac
... że w ostatnim czasie miałem okazję zaobserwować co się dzieje w sercu Kazimierza i jakie bylo moje zdziwienie, że "Wydzielona strefa" dotyczy wszystkich ... tzn. prawie wszystkich bo policja i straż miejska wjeżdża do zielonej strefy bez specjalnych pozwoleń pojazdami z silnikami spalinowymi ...
K
Krakowianin
Żadna straż miejska tego nie kontroluje wjeżdżać można swobodnie. Dodatkowo zlikwidowano znak zakaz wjazdu, i postawiono nie mówiący nikomu nic znak z zielonym autkiem. Efekt taki ze pełno tam parkujacych aut WE, KM, KN , na zagranicznych blachach również gdyż ten znak nic im nie mówi. Oczywiście żadne z aut nie widziałem z mandatem. Tak jak mówię nikt tego nie kontroluje
k
krakusek
30 osób protestuje, czyli - biorąc pod uwagę liczbę krakowian - to absolutna i nieistotna mniejszość
d
dsd
Znów urzędnicy byłego ZIKIT wespół z radnymi przygotowali propagandowy bubel

Patrząc na ilość zwolnień z obowiązywania tej strefy mogą tam wjechać praktycznie wszyscy ,albo na mocy ustawy albo na mocy uchwały . Po co ,więc wprowadzono to rozwiązanie ?

Chyba tylko dla sławy , bycia pierwszymi urzędnikami w Polsce którzy wprowadzili strefę czystego transportu.

Patrząc wstecz na dokonania prawdziwych fachowców w dziedzinie zarządzania ruchem sprzed 30 lat ,którzy dokonali jako pierwsi w Polsce rewolucyjnych zmian w organizacji ruchu i organizacji parkowania a tego co robią obecnie chwilowi urzędnicy samorządowi można tylko współczuć krakowianom narażonym na eksperymenty nieudaczników .
F
Freeman
Niech ktoś powie, że państwo NIE JEST wrogiem obywatela. Państwo to złodziej, oszust i terrorysta. Do tego nie potrzeba żadnych bomb czy karabinów. Wystarczy urzędnik... Oto zdobycz cywilizacji :)
I nie piszę tego w odniesieniu do tej konkretnej sytuacji, czy do jakiegoś konkretnego urzędnika. Piszę ogólnie.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska