Kraków. Sprawa torowisk zgłoszona do NIK

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Fot. archiwum
Po artykule "Gazety Krakowskiej" i "Dziennika Polskiego" stowarzyszenie Logiczna Alternatywa zgłasza do Najwyższej Izby Kontroli pomysł miasta na oddanie krakowskich torowisk prywatnej firmie w dzierżawę na ponad 20 lat, co kosztowałoby ponad 1 mld 800 mln zł.

Pod koniec października pisaliśmy, że miasto nie ma pieniędzy na remonty torowisk, dlatego chce je oddać w dzierżawę prywatnej firmie. Umowa ma obowiązywać ponad 20 lat, a miasto za dostęp do torów płaciłoby po 92 mln zł rocznie. W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego prywatna firma wybudowałaby do linię Meissnera-Mistrzejowice, zmodernizowała torowiska na Krakowskiej, Starowiślnej, Zwierzynieckiej i Kościuszki oraz odpowiadałaby za utrzymanie wszystkich torowisk. W ciągu ponad 20 lat miasto zapłaciłoby za to 1,8 mld zł.

To jeden z rozpatrywanych wariantów. Drugi zakłada budowę przez prywatnego partnera linii do Mistrzejowic i oddanie tylko jej w dzierżawę. Ale to wariant "maksimum" jest rekomendowany do realizacji.

Dlatego w czwartek stowarzyszenie Logiczna Alternatywa wysłała do Najwyższej Izby Kontroli pismo z prośbą o niezwłoczne działania w tej sprawie. Kontrola NIK miałaby dotyczyć gospodarności i legalności działań urzędników ZIKiT-u.

– To nie tylko kolejny sygnał, że ZIKiT zupełnie sobie nie radzi z wypełnianiem własnych obowiązków. To przede wszystkim kompletnie niepotrzebne, potężne zwiększenie kosztów utrzymania komunikacji miejskiej. ZIKiT chce za zgodą władz miasta wyrzucić w błoto miliony złotych, które można by wydać na budowę kolejnych linii tramwajowych i zakup nowych pojazdów – alarmuje Łukasz Gibała, lider Logicznej Alternatywy dla Krakowa. – Dlatego zdecydowaliśmy, że poprosimy o opinię w tej sprawie niezależną instytucję, jaką jest Najwyższa Izba Kontroli. Liczymy, że w ten sposób uda się powtrzymać te absurdalne plany – dodaje.

W swoim piśmie do Najwyższej Izby Kontroli przedstawiciele Logicznej Alternatywy dla Krakowa wskazują również, że promowane przez ZIKiT rozwiązanie wpisuje się w prowadzoną od wielu lat przez władze Krakowa politykę ukrywania prawdziwego zadłużenia miasta. Jak dotąd osiągały to poprzez powoływanie kolejnych miejskich spółek, które brały kredyty na inwestycje (i tak finalnie spłacane pieniędzmi z budżetu).

– Nowy pomysł ZIKiT-u na ukrycie zadłużenia można uznać za bardzo kreatywny, ale przede wszystkim jest on najprawdopodobniej najbardziej kosztowny. To może być najwyżej oprocentowana pożyczka w historii miasta – komentuje Ada Siudy z zarządu LA.

– Na realizacji planów ZIKiT-u wyszlibyśmy tak, jak na oddaniu autostrady A4 Kraków-Katowice w ręce prywatnej firmy, czyli jak Zabłocki na mydle – konkluduje Gibała.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie: Tramwaje

Wideo

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Artur

Tory tramwajowe są w wielu miejscach są w opłakanym stanie. Zwolnienia w prędkości jazdy do 10 km/h pojawiają się coraz częściej. Wiodąca trasa Bronowice-Bagatela może już niedługo nie wytrzymać. ps. Już nawet nie chcę pisać o Krakowiakach najgorszych tramwajach w historii krakowskiego taboru.

r
rzecznik patentowy

Skarżenie rozważanego zamiaru o spowodowanie szkody to już nowatorska logika. Przysługują prawa autorskie.

R
Rfsd

Jeśli wszystko jest w porząsiu to urząd nie ma się czego bać, a Gibała w imieniu mieszkańców ma prawo sprawdzic. A jeżeli się okaże że w porządku nie jest, to zikitowcy do zwolnienia, ale juz. Tak czy tak- popieram akcje Łukasza Gibały i czekam na więcej. Wreszcie komuś się chce

x
xxxx

A to sensacja i nowośc! Sprawa tej inwestycji była omawiana w poniedziałek na Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa. Różne warianty finansowania tej inwestycji prezentowali przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju. Radni nie zajęli stanowiska, bo zbyt wcześnie na ocenę przed ofertami kilku potencjalnych inwestorów. Te oferty mogą byc znacząco niższe od dotychczas prezentowanych. Tak więc konia kują a żaba nogę podstawia.

G
Gość

Wtajemniczeni mówią, że ten tramwaj powstałby kosztem komunikacji autobusowej, a to jest nie do przyjęcia, wiec lepiej, by nigdy ta linie nie została wybudowana a każdemu urzędnikowi, ktory podniesie rękę na chocby jedną linię autobusową życzyłbym tego, by go na pasach ... potrącił autobus (najlepiej przegubowy, pędzący 120 km/h). Order dla robotnika!

K
KRK

Byłoby lepiej, gdyby wszyscy zaczęli patrzeć Jaśnie Panującemu na ręce, nie tylko Gibała. Inaczej będzie jeszcze gorzej niż teraz a jest niewesoło.

A
Andrzej

Popieram Łukasza Gibałę. To jedyna szansa na prezydenta niezależnego. Majchrowskiemu i obecnemu układowi mówię dość, a martionetek z partyjnych nadań sobie w Krakowie nie życzę

O
Olo

Wolałbyś żeby nikt nie patrzył władzy na ręce? Takie i inicjatywy jak ta są w interesie krakowian. Nie ma sensu ich dezawuować niezależnie od politycznych sympatii. Urzędników trzeba po prostu pilnować

J
Jan

O to chodzi, żeby ktoś urzędasom patrzył na ręce, bo już robią w tym mieście co chcą. Dobra robota dziennikarzy i stowarzyszenia Gibały. To się nazywa postawa obywatelska

x
xxxx

Od kiedy to NIK może kontrolowac rozważane zamiary i warianty inwestycji? Czy do prowadzenia inwestycji wymagane jest jej wcześniejsze zaakceptowanie przez NIK? Czy Logiczna Alternatywa w przypadku dojścia do władzy będzie uzganiac z NIK każde swoje posunięcie? Dziękuję za taką"samorządną" władzę.

Z
Zuzinka

sprawa do prokuratury a nie tylko do NiKu.
I to od dawna ZIKiT na szczególną uwagę i opiekę prokuratury zasługuje.

H
Hanna

Łukasz Gibała zasługuje na to, żeby objąć fotel prezydenta Krakowa. Panie Łukaszu, ma Pan mój głos!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3