https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Sprawa torowisk zgłoszona do NIK

Piotr Ogórek
Fot. archiwum
Po artykule "Gazety Krakowskiej" i "Dziennika Polskiego" stowarzyszenie Logiczna Alternatywa zgłasza do Najwyższej Izby Kontroli pomysł miasta na oddanie krakowskich torowisk prywatnej firmie w dzierżawę na ponad 20 lat, co kosztowałoby ponad 1 mld 800 mln zł.

Pod koniec października pisaliśmy, że miasto nie ma pieniędzy na remonty torowisk, dlatego chce je oddać w dzierżawę prywatnej firmie. Umowa ma obowiązywać ponad 20 lat, a miasto za dostęp do torów płaciłoby po 92 mln zł rocznie. W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego prywatna firma wybudowałaby do linię Meissnera-Mistrzejowice, zmodernizowała torowiska na Krakowskiej, Starowiślnej, Zwierzynieckiej i Kościuszki oraz odpowiadałaby za utrzymanie wszystkich torowisk. W ciągu ponad 20 lat miasto zapłaciłoby za to 1,8 mld zł.

To jeden z rozpatrywanych wariantów. Drugi zakłada budowę przez prywatnego partnera linii do Mistrzejowic i oddanie tylko jej w dzierżawę. Ale to wariant "maksimum" jest rekomendowany do realizacji.

Dlatego w czwartek stowarzyszenie Logiczna Alternatywa wysłała do Najwyższej Izby Kontroli pismo z prośbą o niezwłoczne działania w tej sprawie. Kontrola NIK miałaby dotyczyć gospodarności i legalności działań urzędników ZIKiT-u.

– To nie tylko kolejny sygnał, że ZIKiT zupełnie sobie nie radzi z wypełnianiem własnych obowiązków. To przede wszystkim kompletnie niepotrzebne, potężne zwiększenie kosztów utrzymania komunikacji miejskiej. ZIKiT chce za zgodą władz miasta wyrzucić w błoto miliony złotych, które można by wydać na budowę kolejnych linii tramwajowych i zakup nowych pojazdów – alarmuje Łukasz Gibała, lider Logicznej Alternatywy dla Krakowa. – Dlatego zdecydowaliśmy, że poprosimy o opinię w tej sprawie niezależną instytucję, jaką jest Najwyższa Izba Kontroli. Liczymy, że w ten sposób uda się powtrzymać te absurdalne plany – dodaje.

W swoim piśmie do Najwyższej Izby Kontroli przedstawiciele Logicznej Alternatywy dla Krakowa wskazują również, że promowane przez ZIKiT rozwiązanie wpisuje się w prowadzoną od wielu lat przez władze Krakowa politykę ukrywania prawdziwego zadłużenia miasta. Jak dotąd osiągały to poprzez powoływanie kolejnych miejskich spółek, które brały kredyty na inwestycje (i tak finalnie spłacane pieniędzmi z budżetu).

– Nowy pomysł ZIKiT-u na ukrycie zadłużenia można uznać za bardzo kreatywny, ale przede wszystkim jest on najprawdopodobniej najbardziej kosztowny. To może być najwyżej oprocentowana pożyczka w historii miasta – komentuje Ada Siudy z zarządu LA.

– Na realizacji planów ZIKiT-u wyszlibyśmy tak, jak na oddaniu autostrady A4 Kraków-Katowice w ręce prywatnej firmy, czyli jak Zabłocki na mydle – konkluduje Gibała.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie: Tramwaje

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Artur
Tory tramwajowe są w wielu miejscach są w opłakanym stanie. Zwolnienia w prędkości jazdy do 10 km/h pojawiają się coraz częściej. Wiodąca trasa Bronowice-Bagatela może już niedługo nie wytrzymać. ps. Już nawet nie chcę pisać o Krakowiakach najgorszych tramwajach w historii krakowskiego taboru.
r
rzecznik patentowy
Skarżenie rozważanego zamiaru o spowodowanie szkody to już nowatorska logika. Przysługują prawa autorskie.
R
Rfsd
Jeśli wszystko jest w porząsiu to urząd nie ma się czego bać, a Gibała w imieniu mieszkańców ma prawo sprawdzic. A jeżeli się okaże że w porządku nie jest, to zikitowcy do zwolnienia, ale juz. Tak czy tak- popieram akcje Łukasza Gibały i czekam na więcej. Wreszcie komuś się chce
x
xxxx
A to sensacja i nowośc! Sprawa tej inwestycji była omawiana w poniedziałek na Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa. Różne warianty finansowania tej inwestycji prezentowali przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju. Radni nie zajęli stanowiska, bo zbyt wcześnie na ocenę przed ofertami kilku potencjalnych inwestorów. Te oferty mogą byc znacząco niższe od dotychczas prezentowanych. Tak więc konia kują a żaba nogę podstawia.
G
Gość
Wtajemniczeni mówią, że ten tramwaj powstałby kosztem komunikacji autobusowej, a to jest nie do przyjęcia, wiec lepiej, by nigdy ta linie nie została wybudowana a każdemu urzędnikowi, ktory podniesie rękę na chocby jedną linię autobusową życzyłbym tego, by go na pasach ... potrącił autobus (najlepiej przegubowy, pędzący 120 km/h). Order dla robotnika!
K
KRK
Byłoby lepiej, gdyby wszyscy zaczęli patrzeć Jaśnie Panującemu na ręce, nie tylko Gibała. Inaczej będzie jeszcze gorzej niż teraz a jest niewesoło.
A
Andrzej
Popieram Łukasza Gibałę. To jedyna szansa na prezydenta niezależnego. Majchrowskiemu i obecnemu układowi mówię dość, a martionetek z partyjnych nadań sobie w Krakowie nie życzę
O
Olo
Wolałbyś żeby nikt nie patrzył władzy na ręce? Takie i inicjatywy jak ta są w interesie krakowian. Nie ma sensu ich dezawuować niezależnie od politycznych sympatii. Urzędników trzeba po prostu pilnować
J
Jan
O to chodzi, żeby ktoś urzędasom patrzył na ręce, bo już robią w tym mieście co chcą. Dobra robota dziennikarzy i stowarzyszenia Gibały. To się nazywa postawa obywatelska
x
xxxx
Od kiedy to NIK może kontrolowac rozważane zamiary i warianty inwestycji? Czy do prowadzenia inwestycji wymagane jest jej wcześniejsze zaakceptowanie przez NIK? Czy Logiczna Alternatywa w przypadku dojścia do władzy będzie uzganiac z NIK każde swoje posunięcie? Dziękuję za taką"samorządną" władzę.
Z
Zuzinka
sprawa do prokuratury a nie tylko do NiKu.
I to od dawna ZIKiT na szczególną uwagę i opiekę prokuratury zasługuje.
H
Hanna
Łukasz Gibała zasługuje na to, żeby objąć fotel prezydenta Krakowa. Panie Łukaszu, ma Pan mój głos!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska