- Zarząd Inwestycji Miejskich planuje budowę nowego połączenia tramwajowego dla rejonu osiedla Azory, który dotychczas nie posiada takiego środka transportu. Nowa linia wpłynie na lepsze skomunikowanie najbliższego obszaru inwestycji z centrum miasta. Jednocześnie stworzony zostanie dogodny punkt przesiadkowy z auta na komunikację miejską, dzięki realizacji parkingu w systemie park&ride - informuje Jan Machowski z ZIM w Krakowie.
Na Azorach ma powstać pętla tramwajowo-autobusowa
Zakres zadania ma objąć budowę torowiska od pętli Krowodrza Górka wzdłuż ul. Opolskiej do pętli Azory (o długości 2,2 km toru podwójnego) wraz z infrastrukturą techniczną.
Po zrealizowaniu inwestycji w miejscu istniejącej pętli autobusowej Azory, powstanie nowa pętla autobusowo-tramwajowa, obsługiwana przez tabor dwukierunkowy. Pętla Azory będzie zadaszona, a w bezpośrednim sąsiedztwie powstanie budynek terminala pasażerskiego.
Wzdłuż trasy nowoprojektowanej linii przewidziano: budowę 4 par przystanków wraz z tablicami dynamicznej informacji pasażerskiej, przebudowę ulic i skrzyżowań w niezbędnym zakresie, przebudowę i budowę chodników, przebudowę i budowę ścieżek rowerowych, budowę ekranów akustycznych oraz budowę kładki pieszo-rowerowej nad ul. Weissa w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu P&R.
Zaplanowano parking na około 200 samochodów
Nowa linia tramwajowa ma zostać włączona do Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem.
Do istniejącej kładki pieszej nad ul. Opolską mają być dobudowane windy, co ma poprawić skomunikowanie z przystankiem tramwajowym.
W ramach projektu, w rejonie skrzyżowania ul. Weissa i ul. Opolskiej, w odległości ok. 190 metrów od pętli Azory i peronów tramwajowych zaplanowano kubaturowy, trzypoziomowy parking P&R na ok. 200 samochodów wraz z zadaszonym parkingiem bike&ride.
Miasto ubiega się o unijne dofinansowanie
Na jakim etapie jest przygotowanie inwestycji?
- Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do Wydziału Środowiska, Klimatu i Powietrza Urzędu Miasta Krakowa. Obecnie wniosek jest analizowany pod względem merytorycznym. Z początkiem kwietnia organ prowadzący postępowanie wezwał do uzupełnienia braków, co zostało wykonane w połowie kwietnia. Jeśli nie będzie kolejnych uwag, Wydział Środowiska roześle kartę informacyjną przedsięwzięcia do ustawowego zaopiniowania przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska, Sanepid i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie - wyjaśnia Jan Machowski.
Miasto ubiega się o unijne dofinansowanie na to zadanie ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FENiKS).
Wniosek aplikacyjny został złożony w czerwcu 2024 r. Ze względów formalnych – konieczność uzyskania nowej decyzji środowiskowej - ZIMzwrócił się z prośbą o zawieszenie oceny projektu do dnia 31 marca 2026 r., tj. na czas uzyskania nowej decyzji i aktualizację wniosku aplikacyjnego z uwzględnieniem jej zapisów.
W grudniu 2024 r. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej - Instytucja Zarządzająca programem FENiKS wyraziło zgodę na zawieszenie oceny wniosku do wskazanego wyżej dnia.
ZIM złożył wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia z programu FEnIKS, obejmujący 85 proc. kosztów kwalifikowanych. Wkład własny miasta został zabezpieczony w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa.
- Po uzyskaniu nowej decyzji środowiskowej, zaktualizowana zostanie dokumentacja projektowa, a następnie ma być pozyskana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W następnym kroku planuje się przeprowadzenie postępowania przetargowego na realizację robót budowlanych. Zakończenie robót planowane jest do końca 2028 roku - informuje Jan Machowski.
