W prestiżowej konferencji ACI Europe's Regional Airports' Conference and Exhibition (20-22 maja 2019) uczestniczą delegaci, eksperci z ponad 25 krajów, przedstawiciele lotnisk i operatorów portów lotniczych, także spoza Europy. Podczas konferencji omawiane są kluczowe wyzwania stojące przed branżą lotniczą i dyskutowane są najnowsze trendy w lotnictwie.
- Konferencja pokazuje, że Kraków jest ważnym punktem na mapie lotniczej Europy, że to tu rozmawia się o ważnych sprawach dla lotnictwa – mówi Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport, gospodarza kongresu lotniczego.
Według Oliviera Jankoveca, szefa ACI Europe, obecnie najważniejszym wyzwaniem dla portów regionalnych jest ciągle rosnący ruch pasażerski i konieczność zapewnienia odpowiedniej przepustowości lotnisk. - Kluczowe będzie to, jak poradzimy sobie zapewnieniem przepustowości – twierdzi. Prezes Włoszek dodaje, że lotniska próbują znaleźć złoty środek między rozwojem, zapewnieniem komfortu pasażerom, ale też i zapewnieniu im bezpieczeństwa.
W środę 22 maja jednym z tematów będzie budowa Centralnego Portu Lotniczego w Polsce. Olivier Jankovec nie obawia się, by centralnego lotnisko zaszkodziło portom regionalnym. Ruch lotniczy tak bardzo rośnie, zwłaszcza w Polsce, że jest miejsce na rozwój dla wszystkich, może gdyby rynek lotniczy był tu bardziej ustabilizowany, to sytuacja byłaby inna.
Ważne jest długofalowe planowanie, port centralny i koordynowanie jego działań z portami regionalnymi może zwiększać przepustowość. A przecież z tym Okęcie ma problem – tłumaczy Jankovec.
Jak widać- dyskusja o centralnym porcie wychodzi poza granicę Polski. Trzeba pamiętać, że Polska będzie obsługiwać w niedalekiej perspektywie 90 mln pasażerów i potrzebny jest duży port u nas. To będzie hub, inną rolę ma hub, inną lotniska regionalne. Tego tortu w postaci ruchu pasażerskiego starczy dla wszystkich – dodaje Radosław Włoszek.
WIDEO: Dzieci mówią jak jest. Co dzieci wiedzą o polityce
