https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Kraków. Urząd przygotuje ograniczenia w ruchu podczas smogu i ich nie wprowadzi?

Piotr Tymczak
Urzędnicy planują ograniczać ruch w dniach z tak dużym stężeniem smogu, jakich już może nie być
Urzędnicy planują ograniczać ruch w dniach z tak dużym stężeniem smogu, jakich już może nie być Andrzej Banaś
Zdaniem aktywistów i radnych zakaz wjazdu aut do centrum podczas smogu nie może być tylko teoretyczny.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu przygotowuje projekt organizacji ruchu na wypadek III stopnia zanieczyszczenia powietrza, czyli dla alarmowego poziomu dobowych stężeń pyłu PM10 - powyżej 300 mikrogramów na metr sześcienny (norma to 50).

Propozycja jest taka, aby auta nie wjeżdżały wtedy do centrum Krakowa. Problem jednak w tym, że III stopień zagrożenia występuje bardzo rzadko. W ubiegłym roku taki alarm smogowy obowiązywał w Krakowie tylko raz - na przełomie stycznia i lutego.

Zasady organizacji ruchu na czas wielkiego smogu opracowywane są przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Jego przedstawiciele wyjaśniają, że zostali do tego zobligowani w związku z opublikowaną w październiku 2017 r. procedurą postępowania w sytuacji przekroczenia określonych poziomów szkodliwych substancji w powietrzu (stanowi załącznik do planu zarządzania kryzysowego Krakowa) .

„Trwa wykonanie projektu organizacji ruchu, który w założeniach ma uwzględniać: przeniesienie ruchu pojazdów generujących zwiększony poziom zanieczyszczeń na trasy alternatywne; eliminację ruchu tranzytowego z obszaru centrum miasta; wprowadzenie zakazu wjazdu pojazdów ciężarowych do centrum” - informuje ZIKiT.

Szczegóły urząd poda po zakończeniu prac nad projektem, który ma być gotowy w ciągu kilkunastu dni. W samym ZIKiT zdają sobie sprawę, że opracowanie organizacji ruchu jest wymogiem, ale też z tego, że to może być tylko sztuka dla sztuki. - Prawdopodobnie wykonany projekt nigdy nie wejdzie w życie, ze względu na to, że III stopień prawie nie występuje, a w chwili obecnej trwa systematyczna wymiana pieców w Krakowie - poinformowano nas w biurze prasowym ZIKiT.

Przypomnijmy też, że zakaz palenia węglem i drewnem w piecach, kotłach i kominkach ma obowiązywać w naszym mieście od 1 września 2019 r.

Przedstawiciele Krakowskiego Alarmu Smogowego (KAS) oraz radni miejscy są zgodni, że tworzenie projektu ograniczenia ruchu w dni ze smogiem to krok w dobrym kierunku, ale w tworzeniu nowych przepisów poszliby znacznie dalej. - Uważam, że ograniczanie wjazdu samochodów do centrum powinno być wprowadzane już przy przekroczeniu dobowego stężenia pyłu PM10 na poziomie 200 mikrogramów na metr sześcienny. Później można byłoby ten limit obniżać, aby dążyć do standardów zachodnioeuropejskich - komentuje Ewa Lutomska z KAS. Przypomina, że np. w Paryżu poziom alarmowy jest już przy średniodobowym stężeniu PM10 wynoszącym 80 mikrogramów na metr sześcienny.

Podobne zdanie ma Edward Porębski, przewodniczący Komisji Infrastruktury Rady Miasta, który zasiada też w Komisji Ekologii i Ochrony Powietrza. - Czekam na szczegóły projektu, ale jestem za tym, aby ograniczenia można było wprowadzać przy niższych poziomach zanieczyszczeń, a nie 300 mikrogramów na metr sześcienny. Można to robić nawet jeżeli jest mniej niż 200, ale potrzebna jest też budowa większej liczby parkingów park&ride - mówi radny Edward Porębski. Przypomina też, że na finiszu są prace związane z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych (czeka na podpis prezydenta RP). Nowe przepisy mają dać możliwość wprowadzania przez samorządy w miastach tzw. stref czystego transportu, do których mogą wjeżdżać pojazdy nieprzyczyniające się do powstawania smogu. Niedawno rzeczniczka prezydenta Krakowa Monika Chylaszek informowała nas, że po wejściu ustawy w życie władze miasta przeanalizują możliwość skorzystania z takiego rozwiązania, biorąc pod uwagę ewentualny teren, jaki ma być objęty ekologiczną strefą i skutki jej wprowadzenia.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

dziennikpolski24.pl

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
KZ
Za spalarnię w Nowej Hucie był sporządzony i zaakceptowany przez prezydenta Majchrowskiego katalog rekompensat inwestycyjnych dla Nowej Huty. Nie było mowy o tym, że mieszkańcy coś mają dostać bezpośrednio. Trochę rzetelniej, proszę
K
KZ
To chyba logiczne, że mieszkańcy Krakowa i w mieście płacący podatki, będą uprzywilejowani, choćby w płatnościach za komunikację miejską. To bardzo dobre posunięcie Majchrowskiego - Karta krakowianina. Czekam na jej wprowadzenie i sam chętnie skorzystam.
K
KZ
Licz się trochę ze słowami, bo piszesz o prezydencie tego miasta, obrażając Go i wielu innych bez argumentów. Na jakiej podstawie twierdzisz to, co twierdzisz. Na żadnej, argument to siedzenie bezimienne takich jak Ty i "sitwy" trolli przy komputerze.
M
Misiuuu
Skoro za smog odpowiadają stare piece w mieszkaniach to należy ogtaniczyć ruch samochodowy.
Ludzie, czy na sali jest psychiatra?
g
gość
Obniży się ceny biletów, ale tylko dla mieszkańców. Żeby przyjezdnym już w ogóle nie opłacało się przesiadać na MPK
o
olo
Może niech w dni ze smogiem urzędnicy nie wydają pozwoleń na zabudowę i betonowanie miasta. Sens podobny jak zakaz wjazdu do centrum...
G
Gość
To nie ciężarówki najwięcej smrodzą, ale zdezelowane samochody osobowe, zdezelowane dostawczaki a najbardziej ... skutery (te ostatnie są zwykle dwutaktowe, a silnik dwusuwowy najbardziej truje powietrze, np. dawna Syrena, Trabant).
B
Burmistrz Nowej Huty
ktore potwierdzi tylko koniecznosc jego budowy w Krakowie ale potem i tak go nie zbuduja bo trzeba bedzie oglaszac kolejne ekspertyzy i w ten sposob grac na czas tematem metra wodzac mieszkancow za nos
g
gosc
Pseudo aktywiście proszę się "odpierdolić" od samochodów
Porębski zdrajco zatkaj jadaczkę, któż nie pamięta ze jako radny nowej huty zgodził się na spalarnie śmieci w N-Hucie choć mieszkancy w obrębie miasta jej nie chcieli. Potem dziwnym trafem z radnego osiedlowego stał się radnym miejskim. Przypadek ?!
A rekompensat za spalarnie mieszkancy mogiły do disiaj nie dostali, tak ich radny porębski z majchrowskim wydymali
s
super
Dokładnie powinno się wprowadzać gdy 1 Tlenki Azotu > 100% normy oraz gdy PM2.5 > 100% normy. Powinno to obejmować również ATW i Krowodrzę. Ogólnie na ATW
.....
lepiej, żeby nic nie robili to będzie szansa, że chociaż jednej sprawy ZIKiT od czasu swojego powstania nie s......li
r
rhg
Powiem tak

wpierw bezmyślne zielone światło dla deweloperów i bezładna zabudowa a teraz szukanie na łapu capu rozwiązań dla ratowania zdrowia mieszkańców Krakowa ?

To za kadencji Majchrowskiego i sitwy z nim związanej ,w tym części radnych , doszło do sytuacji niekontrolowanej rozbudowy miasta i tragicznego w skutkach zatrucia powietrza przez nadmierną ilość mieszkańców . To głupkowate hasła wiecznie radnego ,ze im więcej mieszkańców to więcej podatków przyczyniły się m.in. do ukierunkowania rozwoju miasta na organizację usług międzykontynentalnych co doprowadziło do sytuacji ,że Kraków stał się miejscem pracy dla kilkuset tysięcy osób z różnych stron województwa małopolskiego i innych rejonów Polski ,którzy teraz żyją w tym mieście i zatruwają jego atmosferę i samych siebie .

Wybraliśmy bezmyślne władze ,lub interesowne , przez których decyzje cierpi milion mieszkańców Krakowa ,który nie jest absolutnie przygotowany do przyjęcia takiej ilości ludzi . To miasto dla maks. 400tys a nie 1 miliona !!!!!!!
J
Janek
najpierw zdaniem tzw aktywistów za smog w całości winne było palenie węglem w piecach, teraz auta też?
Może jednak tak - najpierw badania naukowe, nie szacunki KASu, rzetelne, a później działania? Sens jakiś byłby, nie tylko koszty.
B
Bab
Oczywiście że spaliny samochodowe, to tylko mała cześć smogu. Palą się śmieci na potęgę. Wystarczy pojeździć tu i tam. Nie trzeba nawet specjalistycznych urządzeń żeby widzieć kto i czym pali w piecu. Kary są śmieszne.
g
gniewko_syn_ryba
Tzn. taki, gdy normy były przekroczone kilkukrotnie.... Ile było w lecie dni z darmową komunikacją z powodu smogu ?...
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska