https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. W poniedziałek umowa na tramwaj na Górkę Narodową

Piotr Ogórek
Andrzej Banas / Polska Press
W poniedziałek władze miasta podpiszą umowę na budowę linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. Będzie to kolejna nitka Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu już w marcu wyłonił w przetargu wykonawcę na opracowanie dokumentacji projektowej oraz budowę linii tramwajowej z osiedla Krowodrza Górka do Górki Narodowej. Koszt inwestycji wyniesie 326 mln 225 tys. zł. Przetarg wygrało konsorcjum Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR i Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR-KRAK.

Po załatwieniu niezbędnych formalności, w tym zakończeniu kontroli Urzędu Zamówień Publicznych, można podpisać umowę. Wykonawca będzie miał osiem miesięcy na projekt, osiem miesięcy na uzyskanie tzw. decyzji ZRiD potrzebnej do rozpoczęcia prac i 26 miesięcy na budowę.

Tramwaj na Górkę Narodową jest szczególnie oczekiwany przez mieszkańców północnego Krakowa, którzy liczą na lepsze skomunikowanie z centrum miasta. Przez lata władze Krakowa takie inwestycje przeprowadzały głównie na południu, co wywoływało protesty mieszkańców północnych dzielnic.

Pięciokilometrowa trasa będzie prowadzić z Krowodrzy Górka, przez Prądnik Biały, ulice Pachońskiego, Bociana do Górki Narodowej, w okolicy al. 29 listopada. Inwestycja obejmuje m.in. budowę i rozbudowę torowiska tramwajowego wraz z budową (przebudową) przystanków tramwajowych, peronów, zatok autobusowych i sieci trakcyjnej. W zakres prac wchodzi także przebudowa pętli tramwajowo - autobusowej Krowodrza Górka, budowa podobnej pętli na Górce Narodowej wraz z budynkiem dworcowym.

Wizualizacje nowych odcinków zakopianki

Ponadto powstać mają trzy parkingi typu „park&ride”, gdzie zakłada się, że kierowcy będą zostawiać swoje samochody i przesiadać się do komunikacji miejskiej w podróży do centrum miasta. Parkingi te zostaną zlokalizowane w rejonie pętli Krowodrza Górka, przy skrzyżowaniu planowanej linii z ulicą Pachońskiego oraz przy pętli końcowej Górka Narodowa.

Wraz z budową torowiska przebudowane zostaną również ulice Pachońskiego, Siewna, Bociana oraz powstanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa - od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada. Powstanie ponadto tunel w ciągu ul. Opolskiej, estakada nad doliną Sudoł, kładki dla pieszych nad trasą tramwajową (na wysokości ulic Szopkarzy i Danka), mosty na rzece Białucha i na potoku Bibiczanka oraz tunel pod linią kolejową, którym poruszał będzie się nie tylko tramwaj, ale także rowerzyści i piesi.

WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 4

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, NaszeMiasto
>>> Zobacz inne odcinki MÓWIMY PO KRAKOSKU

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

x
xyz
Ta kasa to głównie na bieda-autostradę idzie. W Krakowie nie buduje się metra, bo przy takiej budowie przy "okazji" nie da się dobudować sześciopasmowej drogi. A przy tramwaju się da - przykład Ruczaj i Mały Płaszów. A teraz Górka Narodowa.
o
ole
Szybki tylko z nazwy np. z Ruczaju na Nowy Kleparz 40-45 rowerem jest szybciej. Za tą kasę na tramwaj na Górkę można by wybudować 2-3 stację metra.
e
eech
a tramwaje z górki jednak szybciej jeżdżą w godzinach szczytu do i z centrum niż autobusy (przez np. zakorkowaną prądnicką
G
Gość
nie ma się czym podniecać. Tramwaj w krakowskim wydaniu to bezustanne problemy. Już od parunastu lat jeździ sobie na Kurdwanów. W tym czasie dzielnica ta była wielokrotnie paraliżowana komunikacyjnie przez ciągłe awarie i "naprawy awaryjne"...
Nie chcę krakać, ale sami się przekonacie na własnej skórze, co oznacza pojęcie "komunikacja tramwajowa" w krakoskim wydaniu. Przede wszystkim żenująca prędkość podróży.
Z góry szykujcie się na utrudnienia.
Wasz Krakus.
G
Gość
Krakowski "szybki" tramwaj osiąga dokładnie 22km/h.
40 km/h to byłaby rewelacja!
o
olek
Do czego potrzebny, jak by jeździły autobusy po wydzielonym pasie? Chyba po to, żeby się co miało tłuc wieczorem. Powinni inwestować w ciche, ekologiczne autobusy.
K
Krakowiak
Będzie przebudowa alei 29 listopada i będą buspasy od granicy miasta na wegrzcach pod hotel system. Tramwaj też potrzebny bo w północnej części miasta jest czarna dziura
K
Krakowiak
Niezrozumiałe napisali raczej 8 miesięcy na przygotowanie, oraz uzyskania zezwolenia ZRID... tak było mówione wcześniej że budowa ruszy na początku 2018 razem z przebudowa alei 29 listopada
R
R@fix
Było sprawnie przetarg oceniać to by mieli 70 mln w kieszeni, ale kto tam się przejmuje pieniędzmi podatnika...
l
lol
To jest budowa wezla drogowego opolska/nila z towarzyszaca linia tramwajowa.
e
ech
ten tramwaj to raczej powolny, zwłaszcza w budowie..
k
krakus
Co 16 -miesięcy na plany i dopiero zaczną budować??
b
blabla
do osiedla na kilka tysięcy ludzi, wybudowanego naście lat temu, gdzie wszyscy już pokupowali auta i przyzwyczaili się do nich. To teraz budują tramwaj, pytam się dlaczego teraz, a nie za 10 lat? Co to nagle jakiś kumpel-deweloper machloja chce być też inwestorem od tramwajów? Bo to chyba o to chodzi, żadnego planowania tu nie ma.
o
ola
W Krakowie jest szybki tramwaj. Nazwa wzięła się od tego, że taki pojazd ma w oknach szybki
o
olo
A nie lepiej wybudować realny buspas na tej trasie. Trasa wystartuje i za chwilę stanie, bo się Krakowiak wykolei. Autobusy mogą się omijać, tramwaj stanie i wszystko stoi. Chyba, że ktoś za takie rozwiązania kasę bierze?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska