https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: w tramwajach tłok. Będzie wkrótce nowy rozkład jazdy

Arkadiusz Maciejowski, Katarzyna Ponikowska
W środę po godz. 15 do tramwaju nr 50 ciężko było wcisnąć nawet szpilkę
W środę po godz. 15 do tramwaju nr 50 ciężko było wcisnąć nawet szpilkę Jan Hubrich
Środa, godz. 15.13. Na rondzie Mogilskim staramy się wsiąść do tramwaju linii nr 50. Udaje się nam z wielkim trudem. Jest tak dużo ludzi, że motorniczy ma problem z zamknięciem drzwi. Próbuje kilka razy. Na następnym przystanku - Galeria Krakowska Tunel, jest jeszcze gorzej. Za uchwyt służy ręka sąsiada, nie ma bowiem co marzyć, aby dopchać się do poręczy.

Czytaj także: Amerykańska Kompania Honorowa pod Wawelem [ZDJĘCIA]

- To poniżające podróżować w takich warunkach. Prawie jak kurczaki na ubój - oburza się pan Piotr, który stoi przytulony do szklanego okna. - Gdyby chociaż jeszcze obok stała jakaś piękna blondynka... - próbuje żartować.

Nie lepiej jest niemal codziennie rano na linii nr 20. - Dwa dni temu mój mąż musiał poczekać na następny kurs, bo po prostu nie zmieścił się do pojazdu - przyznaje pani Magda, którą spotykamy na przystanku przy rondzie Grzegórzeckim. - Udało mu się wsiąść po 10 minutach do następnego, ale i ten był po brzegi zapełniony ludźmi - dodaje kobieta.

Głównym powodem takich sytuacji jest to, że w ciągu ostatnich siedmiu miesięcy urzędnicy skrócili i zawiesili kilkanaście linii autobusowych. Dotyczy to m.in. linii 287, 115, 185 czy chociażby 125, w dużej części pokrywających się z trasą tramwaju nr 20, do którego musieli teraz przesiąść się podróżni.
Po wakacjach nie wróciła również na swoją starą trasę linia nr 136. - Fakt, że te autobusy nie kursowały zbyt często , ale były dobrym uzupełnieniem dla linii tramwajowych kursujących z osiedla Piastów - zaznacza Andrzej Brożek, który często dojeżdżał autobusem do Czyżyn. Teraz ma do wyboru tramwaj nr 10 lub 40.

Jeszcze trudniej dostać się z osiedla Piastów do placu Centralnego. Linie 17 i 21 kursują tam średnio trzy razy na godzinę. - Niedługo w ogóle nie będzie można wydostać się z osiedla - denerwuje się Andrzej Brożek.

Problem mają również pasażerowie w Nowej Hucie chcący wydostać się z placu Centralnego w stronę centrum Krakowa. Przed wakacjami autobusy 174 i 163 kursowały w godzinach szczytu co 18 minut, teraz jeżdżą co 24 minuty.

- Pasażerowie przesiedli się więc do tramwajów 22 i 4, które teraz często są tak zatłoczone, że odechciewa się nimi jechać - podkreśla pani Ania z osiedla Szklane Domy. Urzędnicy miejscy konsekwentnie powtarzają, że realizują nową politykę komunikacyjną. Polega ona na tym, że głównym środkiem transportu w mieście ma być właśnie tramwaj. Problem w tym, że skracając kolejne linie autobusowe, urzędnicy nie zwiększają częstotliwości kursów tramwajów.

Wszystkie tramwaje w mieście jeżdżą nie częściej niż co 10 minut. Natomiast w innych polskich miastach, tj. np. Wrocławiu, Poznaniu czy Gdańsku, kursują co 6-8 minut. - W Krakowie trzeba zdecydowanie poprawić siatkę połączeń - mówi Stanisław Jurga, specjalista ds. infrastruktury torowej, który sam często jeździ tramwajami. - Czasem faktycznie trudno wsiąść do tramwaju, szczególnie rano między godz. 7 a 8 i popołudniu około godz. 18. Komunikacja ma być dla ludzi i powinna być dostosowana do ich potrzeb - podkreśla Stanisław Jurga.

Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu zapewniają, że już pracują nad rozwiązaniem tego problemu. Twierdzą jednak, że w Krakowie kursuje aż 25 linii tramwajowych i nie jest łatwo zwiększyć ich częstotliwości, bo mogłyby się tworzyć zatory.

- W Poznaniu kursuje 20 tramwajów, z tego tylko trzy mają częstotliwość mniejszą niż 10 minut. Podobnie, jest we Wrocławiu, gdzie jeździ 18 linii, a standardem są częstotliwości 12-minutowe - twierdzi rzecznik Jacek Bartlewicz. - Chcemy w najbliższym czasie zaproponować nową siatkę połączeń w Krakowie z większą częstotliwością właśnie dla tramwajów - dodaje.

Dziś pracownicy ZIKiT mają zaprezentować cztery warianty nowych rozkładów jazdy krakowskiej komunikacji miejskiej.

Które inne linie tramwajowe w Krakowie wymagają pilnej interwencji? Czekamy na Wasze głosy w tej sprawie.

Wybieramy najpiękniejszą kandydatkę do Sejmu z Małopolski [ZDJĘCIA]. Zdecyduj, kto powinien wygrać!

Prawybory. Kto powinien zostać posłem? Głosuj: Małopolska Zachodnia okręg 12, Kraków okręg 13, Podhale Nowy Sącz okręg 14, Tarnów okręg 15.

Mieszkania Kraków. Zobacz nowy serwis

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 24

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotrek..
Może by tak coś zrobić, bo jadąc do szkoły rano z przystanku Dworcowa, NIE DA SIĘ W ogóle wsiąść do tramwaju... I przez to spóźniam się do szkoły.. :-(
e
ewelina
koszt utrzymania trolejbusow jest o 10 % wiekszy od tramwajow.
K
Krakowianin
Tłoku można uniknąć , tylko należałoby rozsądnie ułożyć rozkłady , w jakiś sensownych "taktach". A nie tak jak teraz ma to miejsce że wszystkie pojazdy jadą w korowodach , i czekaj 15 minut na następny. Poza tym najwyższa pora , aby urzędnicy zauważyli , że szczyt nie kończy się po godzinie 18. I nie wysyłali na "studenckie" linie (np.159) krótkich pojazdów
P
PBW
Wie ktoś coś o tym?
b
b
redaktorzyno nie ma takiego przystanku jak galeria krakowska tunel - jest przystanek dworzec glowny tunel. doucz sie redaktorzyno pozal sie boze!
s
sds
Jedynym wyjsciem na problemy komunikacji publicznej w Krakowie jest uzupełnienie sieci ścieżek rowerowych!
t
trawerty
Jedynym wyjsciem na problemy komunikacji publicznej w Krakowie jest wprowadzenie linii trolejbusowych a to dlatego ze sa latwe w instalacji. Wystarczy zawiesic druty na slupach a te sa przeciez wszedzie i nie trzeba budowac torowisk bo trolejbusy maja kola i moga jezdzic po normalnej drodze. Jak sie trolejbus zepsuje to mozna go zepchac na bok drogi bo ma kola i nie bedzie blokowal linii. Jak palak spadnie z drutow to trolejbusowy wysiada i nastawia go za pomoca sznurka bo tak jest palak przyczepiony do trolejbusu. Trolejbusy sa ciche i nie truja powietrza jak autobusy bo maja w srodku silnik z tramwaju taki tez elektryczny. Na calym swiecie wprowadza sie komunikacje trolejbusowa bo okazuje sie najbardziej ekonomiczna i ekologiczna. w Krakowie natomiast buduje sie drogie linie tramwajowe nie wiadomo po co bo koszty linii trolejbusowej to 10% kosztow linii tramwajowej. Przy takich kwotach linie trolejbusowe mogly by byc wszedzie nawet na takim zapyziu jak Kuznicy Kollatajowskiej.
k
kot wica
Dwudziestka już na pętli w Małym Płaszowie zapełnia się osobami zwiezionymi z Rybitw autobusami. Zanim skasuję bilet nie ma ani jednego miejsca siedzącego. Potem jest już tylko gorzej. Natomiast zaobserwowałam, że urzędnicy dla siebie, do Urzędu Marszałkowskiego przy Racławickiej, potrafili sobie załatwić maksymalną ilość kursów autobusu 130, w godzinach szczytu. Każdy może to sprawdzić w rozkładzie MPK.
t
takpytam
To idiotyzm z ta numeracja..105/405.Starszym trudno sie połapac.. Do Batowic jedzie 405 a wraca 105.. Po drugie : dlaczego 184 nie jedzie przystanek dalej..????!!!!!
j
jaija
powinni przywrocic 115 do krakowskiej akademii
s
student z Będkowic
a autobusy strefowe? np.210? tłok, ścisk,hałas, a do tego tabor z odrzutów i rozklekotane często psujące się autobusy.. a rozkład jazdy średnio co godzina!
p
pipek
A może by dało się uruchomić komunikację busową między osiedlami w północnej części Krakowa? Np. busy mogłyby jeździć z os. Kuźnicy Kołłątajowskiej, spod bloku nr 16, (na samym końcu osiedla), który dowoziłby mieszkańców do przystanku 105 lub 184 ul. Powstańców, inny bus mógłby wozić ludzi z os. Gotyk do przystanku 105 i 184. Busy jeździły by na niedługiej trasie, obsługiwały by też mieszkańców wewnątrz osiedli. Jeśli mpk czy zikit nie potrafi zapewnić mieszkańcom miasta znośnej komunikacji, to pywatni właściciele busów mogą tę lukę zapełnić. Im będzie się opłacało robić to, co mpk się nie opłaca.
d
ddd
debil jesteś
q
ququ
a na dodatek przechwycił 148, przed wakacjami trasa Rydgier-GK, a po wakacjach dziwnym trafem Rydgier-szkółka ksw
M
Matka malutkiego dziecka
zapraszam wszystkich do konserwy czyli autobusu nr 137 !! linie KRowodrza Gorka - Kuznicy K.- tragedia - ten autobus to cała prawda o zikicie
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska