Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: w tramwajach tłok. Będzie wkrótce nowy rozkład jazdy

Arkadiusz Maciejowski, Katarzyna Ponikowska
W środę po godz. 15 do tramwaju nr 50 ciężko było wcisnąć nawet szpilkę
W środę po godz. 15 do tramwaju nr 50 ciężko było wcisnąć nawet szpilkę Jan Hubrich
Środa, godz. 15.13. Na rondzie Mogilskim staramy się wsiąść do tramwaju linii nr 50. Udaje się nam z wielkim trudem. Jest tak dużo ludzi, że motorniczy ma problem z zamknięciem drzwi. Próbuje kilka razy. Na następnym przystanku - Galeria Krakowska Tunel, jest jeszcze gorzej. Za uchwyt służy ręka sąsiada, nie ma bowiem co marzyć, aby dopchać się do poręczy.

Czytaj także: Amerykańska Kompania Honorowa pod Wawelem [ZDJĘCIA]

- To poniżające podróżować w takich warunkach. Prawie jak kurczaki na ubój - oburza się pan Piotr, który stoi przytulony do szklanego okna. - Gdyby chociaż jeszcze obok stała jakaś piękna blondynka... - próbuje żartować.

Nie lepiej jest niemal codziennie rano na linii nr 20. - Dwa dni temu mój mąż musiał poczekać na następny kurs, bo po prostu nie zmieścił się do pojazdu - przyznaje pani Magda, którą spotykamy na przystanku przy rondzie Grzegórzeckim. - Udało mu się wsiąść po 10 minutach do następnego, ale i ten był po brzegi zapełniony ludźmi - dodaje kobieta.

Głównym powodem takich sytuacji jest to, że w ciągu ostatnich siedmiu miesięcy urzędnicy skrócili i zawiesili kilkanaście linii autobusowych. Dotyczy to m.in. linii 287, 115, 185 czy chociażby 125, w dużej części pokrywających się z trasą tramwaju nr 20, do którego musieli teraz przesiąść się podróżni.
Po wakacjach nie wróciła również na swoją starą trasę linia nr 136. - Fakt, że te autobusy nie kursowały zbyt często , ale były dobrym uzupełnieniem dla linii tramwajowych kursujących z osiedla Piastów - zaznacza Andrzej Brożek, który często dojeżdżał autobusem do Czyżyn. Teraz ma do wyboru tramwaj nr 10 lub 40.

Jeszcze trudniej dostać się z osiedla Piastów do placu Centralnego. Linie 17 i 21 kursują tam średnio trzy razy na godzinę. - Niedługo w ogóle nie będzie można wydostać się z osiedla - denerwuje się Andrzej Brożek.

Problem mają również pasażerowie w Nowej Hucie chcący wydostać się z placu Centralnego w stronę centrum Krakowa. Przed wakacjami autobusy 174 i 163 kursowały w godzinach szczytu co 18 minut, teraz jeżdżą co 24 minuty.

- Pasażerowie przesiedli się więc do tramwajów 22 i 4, które teraz często są tak zatłoczone, że odechciewa się nimi jechać - podkreśla pani Ania z osiedla Szklane Domy. Urzędnicy miejscy konsekwentnie powtarzają, że realizują nową politykę komunikacyjną. Polega ona na tym, że głównym środkiem transportu w mieście ma być właśnie tramwaj. Problem w tym, że skracając kolejne linie autobusowe, urzędnicy nie zwiększają częstotliwości kursów tramwajów.

Wszystkie tramwaje w mieście jeżdżą nie częściej niż co 10 minut. Natomiast w innych polskich miastach, tj. np. Wrocławiu, Poznaniu czy Gdańsku, kursują co 6-8 minut. - W Krakowie trzeba zdecydowanie poprawić siatkę połączeń - mówi Stanisław Jurga, specjalista ds. infrastruktury torowej, który sam często jeździ tramwajami. - Czasem faktycznie trudno wsiąść do tramwaju, szczególnie rano między godz. 7 a 8 i popołudniu około godz. 18. Komunikacja ma być dla ludzi i powinna być dostosowana do ich potrzeb - podkreśla Stanisław Jurga.

Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu zapewniają, że już pracują nad rozwiązaniem tego problemu. Twierdzą jednak, że w Krakowie kursuje aż 25 linii tramwajowych i nie jest łatwo zwiększyć ich częstotliwości, bo mogłyby się tworzyć zatory.

- W Poznaniu kursuje 20 tramwajów, z tego tylko trzy mają częstotliwość mniejszą niż 10 minut. Podobnie, jest we Wrocławiu, gdzie jeździ 18 linii, a standardem są częstotliwości 12-minutowe - twierdzi rzecznik Jacek Bartlewicz. - Chcemy w najbliższym czasie zaproponować nową siatkę połączeń w Krakowie z większą częstotliwością właśnie dla tramwajów - dodaje.

Dziś pracownicy ZIKiT mają zaprezentować cztery warianty nowych rozkładów jazdy krakowskiej komunikacji miejskiej.

Które inne linie tramwajowe w Krakowie wymagają pilnej interwencji? Czekamy na Wasze głosy w tej sprawie.

Wybieramy najpiękniejszą kandydatkę do Sejmu z Małopolski [ZDJĘCIA]. Zdecyduj, kto powinien wygrać!

Prawybory. Kto powinien zostać posłem? Głosuj: Małopolska Zachodnia okręg 12, Kraków okręg 13, Podhale Nowy Sącz okręg 14, Tarnów okręg 15.

Mieszkania Kraków. Zobacz nowy serwis

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska