

W niedzielę uroczystość Bożego Miłosierdzia w Łagiew-nikach i Cracovia Maraton w centrum, a od poniedziałku zwężenie na Alejach Trzech Wieszczów - krakowskich kierowców w najbliższych dniach czeka armagedon na drogach. Urzędnicy przekonują, że nic nie można było zrobić, by uniknąć wielkich utrudnień.
- Cracovia Maraton wpisał się już w kalendarz imprez biegowych, jako zawody organizowane w niedzielę pod koniec kwietnia. Trudno byłoby znaleźć inny termin - przekonuje Jerzy Sasorski z Zarządu Infrastruktury Sportowej.
Start 18. PZU Cracovia Maratonu (42 km 195 m) wyznaczono 28 kwietnia na Rynku Głównym na godz. 9. Następnie uczestnicy imprezy (zgłosiło się już ponad 6 tys. osób) pobiegną ulicami Starego Miasta, wokół Błoń, później do ronda Matecznego, dalej przez Podgórze, Zabłocie, Dąbie do Nowej Huty i z powrotem al. Jana Pawła II, al. Pokoju, bulwarami wiślanymi do mety na rynku. Wyznaczenie takiej trasy będzie się wiązać z dużymi utrudnieniami dla kierowców (organizatorzy mają podać szczegóły w najbliższym czasie).

Tego samego dnia także wielkie korki spowodują obchody Święta Bożego Miłosierdzia w Sanktuarium w Łagiewnikach, w których każdego roku uczestniczą dziesiątki tysięcy wiernych (może przybyć ich nawet 100 tys.). To uroczystości obchodzone w pierwszą niedzielę po Wielkanocy. W tym roku święto wypada w tym samym czasie co maraton. A do tego obecnie w rejonie Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, w związku z budową Trasy Łagiewnickiej, na ul. Zakopiańskiej zamknięta jest jezdnia wschodnia na odcinku od ul. Zbrojarzy (rejon skrzyżowania) do budynku Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ruch samochodów odbywa się tam dwukierunkowo po jezdni zachodniej.
Trzeba też pamiętać, że trwa przebudowa ul. Krakowskiej, która jest zamknięta wraz z mostem Piłsudskiego i częścią ul. Stradomskiej, a na ul. Dietla są zawężenia do jednej jezdni w każdym kierunku.
W ZIS wyjaśniają jednak, że trudno było znaleźć inny termin dla maratonu. Jerzy Sasorski przypomina, że to impreza masowa, w której startują amatorzy i tego typu wydarzenia powinno się planować wiosną albo jesienią, by na tak duży dystans była odpowiednia pogoda. 7 kwietnia odbył się mający wielkie tradycje maraton w Dębnie (już po raz 46.), a tydzień później maratończycy biegli w Gdańsku. Potem były święta wielkanocne. Teraz czas na Cracovia Maraton. - Trudno przesuwać go o tydzień, bowiem będzie to długi weekend. A w kolejnych tygodniach maja organizujemy inne imprezy - tłumaczy Jerzy Sasorski.
Wylicza, że na niedzielę, 12 maja, zaplanowano rajd rowerowy, a w kolejnym tygodniu (21 maja) ZIS organizuje w Tauron Arenie wielką tenisową imprezę, czyli benefis Agnieszki Radwańskiej.
W Krakowie utrudnienia zaczną się już od soboty, 27 kwietnia, na którą zaplanowano Szkolny Masowy Przejazd Rowerowy (od godz. 10.30 ) z placu przed Muzeum Narodowym do Parku Lotników Polskich.

W niedzielę na ulice wyruszą maratończycy. Po zakończeniu biegu rozpocznie się demontaż barierek i pozostałych elementów wytyczających trasę. Natomiast nocą na Alejach Trzech Wieszczów pojawią się pracownicy innej firmy, którzy będą już ustawiać elementy zmieniające ruch na tej głównej arterii miasta. Wszystko przez to, że przebudowa ciągu ulic Królewskiej, Bronowickiej i Podchorążych wchodzi w newralgiczny moment. W związku z tym od poniedziałku 29 kwietnia wyłączona z ruchu zostanie część al. Mickiewicza i al. Słowackiego. - Dobrze, że takie zmiany wprowadzono przed długim weekendem majowym. W tym czasie ruch jest mniejszy. Dzięki temu kierowcy łatwiej przyzwyczają się do utrudnień - wyjaśnia Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
A do wielkich utrudnień trzeba się będzie przygotować na długo, bowiem prace związane z przebudową skrzyżowania alej Mickiewicza i Słowackiego z ul. Karmelicką i Królewską potrwają około trzy miesiące.
Zanim wykonawca przystąpi do robót od strony ul. Karmelickiej, wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu, która w pierwszym etapie wyłączy jezdnię al. Mickiewicza i al. Słowackiego prowadzącą w kierunku Nowego Kleparza, na odcinku od ul. Kochanowskiego do ul. Lenartowicza. Do dyspozycji kierowców będą dwa pasy ruchu - po jednym w każdym kierunku.
Na pasie prowadzącym w kierunku mostu Dębnickiego utrzymany zostanie pas autobusowy, którego zadaniem będzie usprawnienie przejazdu pojazdom komunikacji miejskiej. W przeciwną stronę dodatkowe buspasy zostaną wyznaczone na moście Dębnickim oraz na wiadukcie nad al. 29 Listopada.
W drugim etapie wykonawca ma zrealizować prace od ul. Królewskiej, wtedy wyłączona z ruchu zostanie al. Słowackiego i al. Mickiewicza w kierunku mostu Dębnickiego.