https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wielka rozbudowa na Rybitwach: nowa linia tramwajowa i dzielnica wieżowców

Miasto właśnie rozstrzyga przetarg na koncepcję linii tramwajowej na Rybitwy i osiedle Złocień. Budowa tej nowej trasy, łączącej Mały Płaszów z węzłem drogowym Kraków Przewóz, to temat ważny z punktu widzenia urzędniczych planów, dotyczących gigantycznego terenu - bo aż 680 hektarów w rejonie ulic Półłanki, Botewa, Śliwiaka oraz drogi ekspresowej S7. To grunty przemysłowe, gdzie znajdują się magazyny, hurtownie, zakłady produkcyjne i siedziby firm, zajmujących się gospodarką odpadami. Pomysł jest taki, by zmienić charakter tych terenów na mieszkaniowo-usługowy. Możliwe, że będą tam mogły powstać nawet 250-metrowe budynki.

FLESZ - Chcesz się budować ? Dobrze się przygotuj

- Cały projekt nowej dzielnicy będzie nieudany, jeśli nie będzie oparty o sprawny system komunikacji. Nawet jeśli budynki nie będą miały, jak przewiduje studium, po 250 metrów wysokości, to potencjalna liczba pracowników w biurach i mieszkańców to dziesiątki tysięcy. A przecież będą oni musieli mieć możliwość dojechania do pracy, funkcjonowania i wyjechania stamtąd - komentuje Grzegorz Stawowy (PO), przewodniczący komisji planowania przestrzennego Rady Miasta Krakowa.

By pomysł magistratu o budowaniu nowej dzielnicy mógł się ziścić, potrzebny jest plan zagospodarowania przestrzennego, nad którym prace trwają. Radny miejski Włodzimierz Pietrus - szef klubu Prawa i Sprawiedliwości - zwraca uwagę, że dokument przede wszystkim nakierowany jest na możliwość realizacji nowych inwestycji, głównie biurowych.

- Moim zdaniem jest tylko jeden problem, związany z uciążliwymi zapachami w tym rejonie. Wydane są tam zgody na prowadzenie działalności w zakresie odpadów, funkcjonuje też oczyszczalnia, która od czasu do czasu daje się we znaki mieszkańcom. A przecież nikt nie wyobraża sobie sytuacji, żeby ludzie w biurowcach cały czas pracowali przy zamkniętych oknach - dodaje Pietrus. Co do nowej linii tramwajowej, to nie ma wątpliwości, że inwestycja jest słuszna. - To też szansa dla mieszkańców osiedla Złocień. Teren jest słabo skomunikowany z sąsiednimi obszarami. Dzięki inwestycji mieszkańcy będą mieli blisko linię tramwajową - kwituje radny PiS.

Kraków. Trasa Łagiewnicka: Budują tunele i nową linię tramwa...

Zastępca prezydenta Krakowa Jerzy Muzyk wielokrotnie powtarzał, że zagospodarowanie Rybitw - obok gruntów po nowohuckim kombinacie oraz terenów w pobliżu lotniska w Balicach - to jedno ze strategicznych zadań, jeśli chodzi o rozwój stolicy Małopolski. - Stworzenie nowego planu miejscowego pozwoli na budowę nowej dzielnicy, w której w prawidłowy sposób współistnieć będzie zabudowa usługowa oraz zabudowa mieszkaniowa, i którym będą towarzyszyć niezbędne usługi publiczne, a także tereny zieleni publicznej - przekonywała nas z kolei Joanna Korta z biura prasowego krakowskiego magistratu.

Na jakim etapie są prace nad planem? Jak rozwiązać problem uciążliwych zapachów? M.in. tego chcieliśmy się dowiedzieć od urzędników. - Obecnie projekt planu miejscowego dla obszaru „Nowe Miasto” jest na etapie opracowywania koncepcji funkcjonalno-przestrzennej tego obszaru - odpowiedział magistrat. Urzędnicy zaznaczają ponadto, że został powołany specjalny zespół, który ma podjąć wszelkie możliwe działania "dla ograniczenia uciążliwości odorowej w terenie". - Znajdująca się z sąsiedztwie, lecz poza obszarem planu, oczyszczalnia ścieków Płaszów, w zapisach planu będzie oddzielona od terenów usługowo-mieszkaniowych terenem zieleni izolacyjnej - tłumaczy Joanna Korta z biura prasowego UMK. Dodaje ponadto, że "Straż Miejska Miasta Krakowa objęła systematyczną kontrolą Kompleks Handlowy Rybitwy, zlokalizowany przy ul. Półłanki w zakresie zbierania i pozbywania się odpadów". - Ponadto prowadzony jest monitoring zakładów emitujących uciążliwości odorowe z użyciem drona - kwituje Korta.

Nawet sami urzędnicy zwracają natomiast uwagę, że teren, gdzie mają powstać biurowce oraz bloki, jest obecnie słabo skomunikowany z sąsiednimi obszarami Krakowa. Stąd działania miasta, które mają to zmienić. Właśnie otwarto oferty w przetargu na wykonanie wielowariantowej koncepcji przedłużenia linii tramwajowej od pętli tramwajowej Mały Płaszów do węzła drogowego Kraków Przewóz autostrady S7 wraz z budową pętli tramwajowej, terminala autobusowego i parkingu park&ride. Autorzy opracowania mają zawrzeć w nim też zakres niezbędnej przebudowy układu drogowego (w tym m. in. ulic: Lipskiej, Surzyckiego, Rybitwy, Botewa i Śliwiaka wraz ze skrzyżowaniami z drogami poprzecznymi i węzła drogowego Kraków Przewóz). Na nowej końcowej pętli tramwajowej ma powstać terminal autobusowy i parking park&ride - obiekt kubaturowy (składający się z kondygnacji podziemnych lub nadziemnych) o pojemności co najmniej 500 miejsc postojowych, z uwzględnieniem możliwości rozbudowy w przyszłości.

Przy pętli tramwajowej mają także powstać zadaszone miejsca postojowe dla rowerów, w liczbie stojaków stanowiących 10 proc. liczby stanowisk postojowych dla samochodów.

W ramach inwestycji planowane jest również przedłużenie ul. Domagały - od skrzyżowania z ulicą Nad Drwiną do skrzyżowania ulic Śliwiaka i Bartników. Autorzy opracowania mają też przeanalizować możliwość budowy linii tramwajowej od ul. Śliwiaka do osiedla Złocień.

Do przetargu zgłosiło się osiem firm. Najtańszą ofertę złożyła firma Sweco Consulting, która zaproponowała wykonanie opracowania za 1,086 mln zł brutto. Pozostałe oferty opiewają na kwoty: Fehlings Krug - 1,126 mln zł, Safege – 1,438 mln zł, Progreg Paweł Kudelski –1,464 mln zł, Schuessler-Plan Inżynierzy – 1,956 mln zł, Wrocławskie Biuro Projektów Drosystems – 2,099 mln zł, CertusVia – 2,878 mln zł, Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu – 3,530 mln zł.

Miasto na stworzenie koncepcji rezerwowało 1 mln zł. Zapytaliśmy więc urząd, co w takiej sytuacji zamierza zrobić, czy przetarg zostanie unieważniony, czy też w magistracie poszukają dodatkowych pieniędzy. Czekamy na odpowiedzi.

Najbardziej malownicze trasy rowerowe Krakowa i Małopolski. ...

Założenie jest takie, że koncepcje dla nowych linii tramwajowych mają powstać do 15 listopada 2021 r. Zadanie obejmuje także przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie proponowanych rozwiązań.

Przypomnijmy, że o budowę nowych linii tramwajowych do węzła Kraków Przewóz i os. Złocień w zeszłym roku apelowali miejscy radni. Zaznaczali, że w rejonie Rybitw planowane są nie tylko duże osiedla mieszkaniowe, ale to także teren rezerwowany pod dzielnicę wieżowców. Rozbudowuje się również os. Złocień. Radni przestrzegali, że jeżeli odpowiednio wcześniej nie powstanie nowa linia tramwajowa do obwodnicy autostradowej w sąsiedztwie Rybitw i odnoga na os. Złocień, to w tej części Krakowa powtórzą się problemy jakie były na Ruczaju, a teraz są np. na Górce Narodowej. Tam najpierw powstały blokowiska, a później dopiero pomyślano o tramwaju. Mieszkańcy Ruczaju doczekali się go po latach, a na Górce Narodowej nadal wypatrują szynowych pojazdów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

S
Smutne

Czyli ostatnie lata pustawego - a dzięki temu przestronnego - Płaszowa, może i czasami nudnawego - ale za to dość spokojnego.

Szykujmy się pomału na "drugi Ruczaj".

No, przedsmak już wprawdzie od lat mamy, np. te wstrętne blokowiska między Lipską a Myśliwską... widocznie teraz ma się to stać regułą, niestety.

N
No niestety
22 lipca, 08:33, Zbigniew Rusek:

250-metrowe wieżowce? To szaleństwo!!! Już Szkieletor jest za wysoki i właściwie to w Krakowie nie powinno być (poza oczywiście kominami EC-Łęg) żadnego obiektu wyższego niż Kościół Mariacki ((Hejnalica). Niech Kraków przestanie rosnąćm biech wyburzą biurowce i niech nie budują tylu linii tramwajowych.

22 lipca, 09:41, Ktoś:

Akurat tam mogłyby powstać. W niczym by nie przeszkadzały, tylko że nie powstaną. Maksimum to będzie 10-15 pięter. Nikt na taki za**piu nie będzie budował wieżowców, bo jaśnie pan urzędnik pozwolił tam budować. Koszt ceny m2 w wieżowcu jest o wiele wyższy niż w zwykłym budynku i opłaca się je budować tylko w centrum, gdzie ziemia jest bardzo droga.

Tak, "w niczym by nie przeszkadzały" - ani te dzikie tłumy, których obecność byłaby konsekwencją budowy takich wysokościowców. Tudzież te strumienie samochodów (gdzie je zaparkować?) - które miałyby problem z dojazdem tamże, tudzież z wydostaniem się stamtąd, bo Lipska przecież - jak każda ulica - nie jest z gumy.

Problem Krakowa polega na tym, że o jego zabudowie decydują takie same gamonie bez grama wyobraźni, jak właśnie ty.

K
Ktoś
22 lipca, 08:33, Zbigniew Rusek:

250-metrowe wieżowce? To szaleństwo!!! Już Szkieletor jest za wysoki i właściwie to w Krakowie nie powinno być (poza oczywiście kominami EC-Łęg) żadnego obiektu wyższego niż Kościół Mariacki ((Hejnalica). Niech Kraków przestanie rosnąćm biech wyburzą biurowce i niech nie budują tylu linii tramwajowych.

Akurat tam mogłyby powstać. W niczym by nie przeszkadzały, tylko że nie powstaną. Maksimum to będzie 10-15 pięter. Nikt na taki za**piu nie będzie budował wieżowców, bo jaśnie pan urzędnik pozwolił tam budować. Koszt ceny m2 w wieżowcu jest o wiele wyższy niż w zwykłym budynku i opłaca się je budować tylko w centrum, gdzie ziemia jest bardzo droga.

T
Tępy Wsion

Tak w kwestii formalnej - S7 to nie autostrada ale to w sumie drobna pomyłka. Konstrukcyjnie chyba wyczerpuje znamiona.

Na pewno nic to w porównaniu do bolszewickiego radia, gdzie nawtykano czerwonych swojaków gdy ludzie z kręgosłupem odeszli, a swojaki jak to czerwoni - taką oto wiedzą trącą:

ważna informacja dla kierowców, na drodze ekspresowej S2 w Wadowicach miał miejsce wypadek, droga jest zablokowana....

Można 5 przeczytaj jak S, a co tam, powiedzmy, że słaby wzrok.

Niemniej jednak wypadałoby wiedzieć, że 2, S2, A2 to jednak 300 km na północ.

Tępy mierny ale swój - czerwony.

Mimo najszczerszych starań ja Tępy Wsion chyba jednak nigdy tępotą nie dorównam najbystrzejszemu z czerwonych.

a Kraków nasz najpiękniejszy i cały nasz biedny a uroczy kraj niech się nam rozwija, jak czerwoni przyhamują swoje bolszewickie zapędy, to może być mnóstwo pieniędzy do zagospodarowania, żeby zrobić z tego faktycznego lidera Europy.

Nawet S52 przez Wadowice się może ziścić...

Naród liczny i aż niemal połowa to ludzie jeśli nie wykształceni, to przynajmniej mądrzy a przy tym ambitni i pracowici. Z takim potencjałem ludzkim i przy (nie rozkradanych przez narciarzy, kolegów, żony itp) środkach z UE można zdziałać cuda.

Nadszedł właściwy czas i czas pokaże czy ów czas wykorzystamy.

Z
Zbigniew Rusek

250-metrowe wieżowce? To szaleństwo!!! Już Szkieletor jest za wysoki i właściwie to w Krakowie nie powinno być (poza oczywiście kominami EC-Łęg) żadnego obiektu wyższego niż Kościół Mariacki ((Hejnalica). Niech Kraków przestanie rosnąćm biech wyburzą biurowce i niech nie budują tylu linii tramwajowych.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska