https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wkrótce nowe zasady darmowej komunikacji z powodu smogu?

Piotr Tymczak
Anna Kaczmarz
Prezydent Krakowa przygotował projekt uchwały, który zakłada, że dni z darmową komunikacją mają być wprowadzane na podstawie prognoz pogody.

Obecnie bezpłatne przejazdy tramwajami i autobusami są wprowadzane danego dnia, jeżeli poprzedniego poziom stężenia pyłu PM10 na wszystkich sześciu stacjach pomiarowych przekroczy 150 mikrogramów/m3. Efekt tego bywał jednak taki, że jednego dnia mieliśmy smog i ogłaszana była darmowa komunikacja dnia następnego, ale okazywało się, iż pogoda się poprawiała, zanieczyszczenie powietrza nie przekraczało alarmowych norm, ale można było jeździć za darmo.

Jeżeli radni miejscy przegłosują nowe przepisy proponowane przez prezydenta, to bezpłatne przejazdy będą wprowadzane na podstawie prognoz pogody. Stanie się tak wtedy, jeżeli będzie prawdopodobieństwo przekroczenia średnich poziomów stężeń pyłów PM10 przez minimum 16 godzin na dobę.

Wielki smog w Krakowie, internauci próbują złapać oddech MEM...

Nowe zasady ogłaszania darmowej komunikacji miejskiej mają opierać się na codziennej prognozie jakości powietrza, dotyczącej kolejnej doby. Prognoza Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, wysyłana do Urzędu Miasta Krakowa, jest podzielona na trzy ośmiogodzinne przedziały (od północy do godz. 8, od godz. 8 do godz. 16, od godz. 16 do godz. 24).
Wystarczy, aby równocześnie spełnione zostały dwa warunki – w dwóch dowolnych 8-godzinnych przedziałach stężenie pyłów PM10 musi przekroczyć: 100 mikrogramów/m3 na powierzchni miasta powyżej 50 proc. i 150 mikrogramów/m3 na powierzchni miasta powyżej 50 proc.

Obecnie darmowa komunikacja miejska w dni smogowe jest wprowadzana, gdy średni poziom stężenia pyłu zawieszonego PM10, na wszystkich stacjach pomiarowych zlokalizowanych na obszarze Krakowa, przekracza 150 mikrogramów/m3 według średniej z godz. 1-16 lub 12-22/23. Obie średnie są liczone niezależnie od siebie. Oznacza to, że nawet jeśli po godz. 16 średnia nie przekroczy poziomu 150 mikrogramów/m3, a średnia z godziny 22/23 przekroczy, bezpłatna komunikacja zostanie wprowadzona w ciągu następnej doby.

Z bezpłatnego przejazdu będzie mogła skorzystać osoba okazująca ważny dowód rejestracyjny samochodu osobowego wraz z osobami jej towarzyszącymi – łącznie w liczbie zgodnej z wpisem określającym liczbę miejsc siedzących w samochodzie.

Propozycją prezydenta dotyczącą nowych zasad miejscy radni mają się zająć podczas sesji Rady Miasta Krakowa zaplanowanej na 12 grudnia.

WIDEO: 48 tys. Polaków rocznie umiera przedwcześnie przez smog. Jeśli nie musisz, nie wychodź z domu

Autor: Agencja Informacyjna Polska Press, x-news

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
Doradca Instytutu OŚ
Witajcie,
Chętnie odpowiem na pytania związane z wymianą pieca, ochroną jakości powietrza i pozostałymi aspektami związanymi z ochroną środowiska i smogiem. Zapraszam do rozmowy.

Marcin,
Doradca online Instytutu Ochrony Środowiska
g
gfd
Nic bardziej mylnego. Myślisz, że ludzie wybierają auta dlatego, bo są tańsze? Jazda autem jest droższa! Tylko sam wybieram samochód dlatego, bo w ciągu dnia nie tracę dodatkowych kilku godzin na jazdę komunikacją miejską, mimo, że przemieszczam się w obrębie granic miasta, a nie aglomeracji. Krakowska komunikacja miejska jest powolna i kiepsko zorganizowana. Dopóki to się nie zmieni, to nie będzie konkurencją dla indywidualnych środków transportu.
M
Mieszkaniec
Oczywiście, że tak, ale jeśli nawet oznaczałoby to, że chcących zaoszczędzić parę złotych na benzynie i kosztach parkowania będzie chociaż mała liczba, to jest to duże odciążenie dla miasta. Mniej samochodów, mniejsze korki, oszczędność czasu dla tych co jednak samochodem, oszczędność czasu dla dostawców. A dla tych co wybierają MPK - kasa w kieszeni. Każdy wygrywa.
M
Mieszkaniec
„Darmowa komunikacja miejska”, bo jest darmowa po spełnieniu specjalnie ustalonych warunków na terenie miasta. Dla odróżnienia „komunikacja miejska” również na terenie miasta, jest za opłatą, chyba, że regulamin kogoś z tej opłaty zwalnia.
a
aaa
Te przepisy nie maja na celu udostępniać darmowej komunikacji tylko zmniejszyć ilość aut na ulicach, oczywiście to jest bez sensu bo ludzie dla jednego dnia jazdy za darmo nie zmienia sposobu poruszania się, jednorazowa oszczędność kilku złotych nie jest przekonująca.
Miasto które ma problemy z zanieczyszczonym powietrzem, miejscami parkingowymi i korkami powinno zainwestować w pełni darmową komunikację miejską.
A
Ativoy
Dokładnie jak piszą już niektórzy.Czekam na czas kiedy w mediach poprawnie zacznie się używać określenia "darmowa komunikacja miejska".to bzdura. władze Krakowa mają swój prywatny słownik j.polskiego,w którym mieszkaniec Krakowa to posiadacz samochodu.a ogólnokrajowe media temu wtórują rozdgłgłaszając to tak jakby było to nie wiadomo jakim wyczynem ze strony władz miasta.zanieczyszczenie to nie tylko palenie śmieciami,nieodpowiednie piece.to też auto lub dwa na głowę zazwyczaj tylko z kierowcą.nie rozumiem czemu wynagradza się tylko kierowców,a mieszkańców pomija.słowo ma znaczenie i w tym przypadku nawet w tym artykule aż się prosi o właściwe jego użycie
H
Hutas
Nie mam samochodu, ergo dowodu rejestracyjnego, podróżuję sam, także w żaden sposób na owej "promocji" nie skorzystam. Ta akcja miałaby sens, gdyby w dane dni komunikacja zbiorowa była darmowa dla każdego, ale dobrze wiemy, że krakowskie władze nigdy by na to nie przystały.
o
olo
Jak by bilety na co dzień były tańsze, to komunikacja zbiorowa była by konkurencją dla samochodów. Ludzie nabrali by nawyku, żeby jeździć komunikacją. Na chwilę obecną ceny biletów zniechęcają do korzystania, a jednodniowe darmowe jazdy niczego nie nauczą.
k
krakus od wiekow
To jest SUPER!!!!! "W tym wypadku Rajcy postepuja wspaniale!!!! Tu chodzi o zdrowie -nie zasr...y Komfort
A
AF
Wszystko cacy, tylko ja się pytam do czego kierowcy będą się przesiadać ???
Tramwaje 52, 50
Do tych zabytków wiedeńskich, bez ogrzewania ??
Które najczęściej są w porach szczytu komunikacyjnego wypchane jak bydłowozy ??
I jeszcze teraz będą jeździć co 7,5 minuty czyli 8-10 minut (teraz kursują co 5 minut) ??
Serio jeździłem KKM ale teraz od momentu kiedy tramwaje będą jeździć według zasad j.w. Wsiadam w samochód i mam wywalone czy jest smog czy też nie.
Z czym do ludzi !!!
O
OooOoOo
Zlikwidować bilety jednorazowe. Dzieci i emeryci - jazda bezpłatnie. Dla reszty tanie sieciówki i tanie bilety dobowe za 5 - 10 zł. Na okaziciela.Jeździsz ile chcesz. Niepotrzebne kasowniki, biletomaty i patrzenie na zegarek, czy czas biletu się nie skończył.
B
BJ
Jakbym widział, że ludzie jadą zbiorkomem i na ulicach jest luźniej to tym bardziej bym się pakował do auta swojego - szybko, wygodnie z filtrowanym powietrzem.
J
J.O.
Mam samochód, mam KKM i korzystam z komunikacji miejskiej. Dlaczego ważność mojej karty nie jest przedłużana o dni, gdy komunikacja jest darmowa. Nie jeżdżę do centrum samochodem, nie przyczyniam się do emisji zanieczyszczeń. Dlaczego Pan Prezydent daje pieniądze jednym mieszkańcom Krakowa a innym nie. Komu się bardziej opłaca?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska