Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wyburzyli, a teraz odbudowują wiadukt nad Grzegórzecką. Planują kolejne ograniczenia ruchu [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Historyczny wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką został rozebrany, tak by mógł być poszerzony o dodatkową parę torów dla pociągów aglomeracyjnych. Kolejarze informują, że teraz obiekt jest odtwarzany i do prac zostaną wykorzystane kamienie i cegły, które wcześniej zdemontowano.
Historyczny wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką został rozebrany, tak by mógł być poszerzony o dodatkową parę torów dla pociągów aglomeracyjnych. Kolejarze informują, że teraz obiekt jest odtwarzany i do prac zostaną wykorzystane kamienie i cegły, które wcześniej zdemontowano. Andrzej Banaś
Historyczny wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką został rozebrany, tak by mógł być odbudowany i poszerzony o dodatkową parę torów dla pociągów aglomeracyjnych. Kolejarze informują teraz o postępach prac związanych z odtworzeniem obiektu. Do nich mają zostać wykorzystane kamienie i cegły, które wcześniej zdemontowano.

FLESZ - Rower alternatywą dla rosnących cen paliw

od 16 lat

- W ramach prac, po rozebraniu wiaduktu od strony ulicy Dietla, wzmocniono fundamenty, a na nich powstają filary. Na nich wykonane zostanie pięć nowych betonowych łuków. Pierwszy z nich powstanie nad linią tramwajową, kolejne na wysokości Hali Targowej a na końcu te od strony ul. Blich. Łuki docelowo zostaną pokryte cegłą z dawnego wiaduktu. Finalny efekt będzie bardzo przypominał tę ścianę, która została odtworzona od strony Hali Targowej - podkreśla Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowe mosty kolejowe nad Wisłą. Jeden jest już gotowy, pozostałe dwa są w budowie.

Kraków. Na ukończeniu jest budowa nowego mostu kolejowego na...

Ruszyły też prace przy budowie bariery, która zwieńczy ścianę wiaduktu. Oryginalna bariera zniknęła z obiektu niedługo po jego wybudowaniu. Kamienna konstrukcja jest odtwarzana pod nadzorem służb konserwatorskich, w oparciu o archiwalia z XIX-wieku.

Przypomnijmy, że w przypadku wiaduktu nad ul. Grzegórzecką najpierw rozbudowano obiekt od strony Hali Targowej. Później przez wiele miesięcy PKP PLK nie miało zgody od władz konserwatorskich na przeprowadzenie prac na zasadzie rozebrania zabytkowego obiektu od strony ul. Dietla. Ostatecznie we wrześniu 2021 r. wiadukt wykreślono z rejestru zabytków i na początku tego roku rozpoczęto prace.

Krakowianie obserwujący rozbiórkę wiaduktu z 1863 r. byli przerażeni i nie kryli oburzenia tym, co dzieje się na Grzegórzkach. W PKP PLK tłumaczyli, że nie było innego wyjścia, by kontynuować inwestycję kolejową. Zapewniali również, że do rekonstrukcji elewacji zewnętrznej wiaduktu zostaną wykorzystane m.in. kamienne bloki i cegły, które wykonawca odzyskał z oryginalnego obiektu.

- Prace związane z rozbudową wiaduktu odbywają się pod stałym nadzorem władz konserwatorskich. Co ważne, materiał zewnętrzny w postaci cegieł i kamieni został odzyskany i zgromadzony pod estakadą w rejonie placu budowy. Teraz wykonawcy przygotowują kamienie i oryginalne cegły, by je wbudować w obiekt, tak by zewnętrzna część wiaduktu została zrobiona w jak największym zakresie z oryginalnego materiału - zapewnia Piotr Hamarnik.

Ze względu na prace budowlane na razie samochody mogą jeździć tylko jedną jezdnią pod wiaduktem (z ronda Grzegórzeckiego w stronę ul. Dietla). Do połowy roku mają zostać zrealizowane wszystkie elementy wiaduktu po stronie Hali Targowej. Później wykonawcy przeniosą się na drugą stronę obiektu, bliżej ul. Blich. Będzie to wymagać wprowadzenia zmian w organizacji ruchu na ul. Grzegórzeckiej, które będą polegać na wstrzymaniu ruchu samochodowego w kierunku ul. Dietla i przywróceniu ruch w przeciwną stronę, a więc w kierunku ronda Grzegórzeckiego.

Wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką jest przebudowywany w ramach gigantycznej inwestycji realizowanej przez PKP PLK za ponad 1 mld zł dotyczącej prac na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Częścią tego zadania jest też m.in. budowa estakad kolejowych w centrum Krakowa między ul. Miodową i Kopernika.

Tuż przy wiadukcie, obok Hali Targowej, powstaje nowy przystanek Kraków Grzegórzki. Na dwóch peronach będą się zatrzymywać pociągi kolei aglomeracyjnej. Podróżni będą mogli nimi dojechać m.in. do Tarnowa, Wieliczki, Skawiny, Miechowa, czy na lotnisko.

W ramach przedsięwzięcia powstają też trzy mosty kolejowe nad Wisłą. Jeden z nich jest już gotowy. Drugim mostem (środkowy) pociągi mają pojechać w połowie czerwca tego roku. Trzeci most wraz z kładką pieszo-rowerową będzie gotowy w połowie 2023 r. Wtedy też przewiduje się zakończenie inwestycji kolejowych w centrum miasta. Pociągi po mostach, estakadach i rozbudowanym wiadukcie będą mogły jeździć po dwóch parach torów. Środkowy tor będzie przeznaczony dla składów dalekobieżnych, a zewnętrzne tory będą przeznaczone dla pociągów aglomeracyjnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska