Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zakaz reklam, ale nie przy rondzie Mogilskim? Urząd wszczął postępowanie w sprawie naliczenia kar [AKTUALIZACJA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Od 1 lipca obowiązuje w Krakowie nowa uchwała krajobrazowa. W związku z tym z przestrzeni miejskiej musiały zniknąć billboardy i wielkoformatowe siatki. Nowe regulacje dotknęły np. Teatr Bagatela, z którego fasady zdjęto słynny ekran ledowy. Podobnie było w przypadku wielu innych reklam. Okazuje się jednak, że nowe przepisy nie wszędzie zapewniły przestrzenny ład. Mieszkańcy zwracają uwagę, że dwie ogromne reklamy wiszą na budynkach w rejonie ronda Mogilskiego. Urząd Miasta wszczął postępowanie w sprawie naliczenia kar za umieszczenie reklam niezgodnie z obowiązującymi zasadami.

- Wygląda na to, że w Krakowie szybko zaczęto obchodzić uchwałę krajobrazową. Przy rondzie Mogilskim na dawnym biurowcu PKP znów zawisł wielki baner, tak samo po drugiej stronie ronda przy ul. Kieleckiej. Na każdym napisane jest: „reklama stanowi 50 procent powierzchni zabezpieczającej w związku z robotami budowlanymi w okresie 12 miesięcy”. Oba budynki „od zawsze” służyły jako nośniki wielkoformatowych reklam, po wejściu w życie uchwały po raz pierwszy od dawna banery z nich zniknęły. Teraz wróciły, choć żadnego remontu w jednym i drugim miejscu ani widu ani słychu, zresztą elewacja budynku przy Kieleckiej była remontowana relatywnie niedawno - komentuje jeden z mieszkańców.

Zwraca uwagę, że reklamy są rozpięte na ścianie budynków, a nie na rusztowaniu, o którym mówi uchwała krajobrazowa. - A może w uchwale jest jakaś luka? - zastanawia się mieszkaniec.

Reklamy umieszczono na elewacjach budynków przy Rondzie Mogilskim 1 i ul. Kieleckiej 2. Billboardy widoczne są z daleka. Przechodzący mieszkańcy zastanawiają się, jak to jest możliwe, skoro w Krakowie obowiązuje uchwała krajobrazowa. Zadają pytanie, czy nowe przepisy dotyczą wszystkich, czy też są jakieś wyjątki.

Od najbliższej soboty (10 września) od godzin porannych ma się poprawić przejezdność na przebudowywanym odcinku ul. Opolskiej w ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy w każdą stronę.

Kraków. Poszerzają przejazd na ulicy Opolskiej. Od soboty ud...

O wyjaśnienia w tej sprawie zwróciliśmy się do krakowskiego magistratu. Okazuje się, że w Wydziale Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa w dniu 6 września 2022 r. zostały wszczęte postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej za umieszczenie banerów reklamowych niezgodnie z zapisami uchwały krajobrazowej.

- W odniesieniu do nieruchomości przy Rondzie Mogilskim 1 oraz przy ul. Kieleckiej 2, kwerenda w cyfrowych bazach danych nie wykazała żadnych pozwoleń na budowę oraz prace remontowe, a także nie wykazała pozwolenia na budowę w zakresie instalacji urządzenia reklamowego - zaznaczają w urzędzie.

Informują tam, że kwerenda dla nieruchomości przy Rondzie Mogilskim 1 wykazała trzy zgłoszenia remontu elewacji budynku oraz zainstalowania siatki ochronnej z nadrukiem w formie podświetlanego banera reklamowego na elewacji. Wobec wszystkich trzech zgłoszeń wniesiono sprzeciw w drodze decyzji, ze względu na zamiar zainstalowania baneru reklamowego na elewacji budynku, co jest sprzeczne z ustaleniami uchwały krajobrazowej.

Natomiast dla nieruchomości przy ul. Kieleckiej 2, kwerenda wykazała przyjęte milczącą zgodą zgłoszenie remontu elewacji, tj. miejscowe naprawianie elewacji po zdemontowanych elementach konstrukcji reklamy z istniejącego rusztowania zabezpieczonego siatką typu mesh. Ponadto, inwestor poinformował o ustawieniu rusztowania zabezpieczonego siatką typu mesh. Ustawienie rusztowania wraz z siatką typu mesh znajduje się poza zakresem działania przepisów ustawy Prawo budowlane i nie wymaga zgłoszenia do organu administracji architektoniczno-budowlanej.

- Jednakże, ustalono, że w obu powyższych przypadkach nie są spełnione warunki tzw. uchwały krajobrazowej. Przepis, mimo iż jest nawet zacytowany na banerach, nie ma w tych przypadkach zastosowania, bowiem przedmiotowe banery nie są usytuowane na rusztowaniach budowlanych - wyjaśniają w krakowskim magistracie.

Przypominają tam, że zgodnie z zapisami uchwały krajobrazowej dopuszcza się sytuowanie tablicy reklamowej w formie baneru na terenie miasta Krakowa na rusztowaniu budowlanym, przy obiekcie budowlanym, w związku z prowadzeniem robót budowlanych przy obiekcie budowlanym, przy czym powierzchnia ekspozycji reklamy na banerze nie może przekraczać 50 proc. powierzchni baneru. Reklamę można też umieścić na czas przedsięwzięć plenerowych wyłącznie w określonym miejscu ich organizacji, na czas ich trwania, ale nie dłuższy niż 30 dni, oraz na czas ich montażu i demontażu w okresie trzech dni roboczych przed rozpoczęciem przedsięwzięcia plenerowego i do jednego dnia roboczego po jego zakończeniu. W tym wypadku wymiary reklamy nie mogą być większe niż wymiary tymczasowych obiektów lub urządzeń budowlanych, na których są one usytuowane.

Kara za 1 mkw. szyldu czy reklamy niezgodnej z zapisami uchwały krajobrazowej to 122 zł dziennie (z odsetkami).

Maleje liczba kredytów mieszkaniowych

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska