https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowa uchwała krajobrazowa w Krakowie. Bez reklam na rusztowaniach i podziału na strefy. Miasto zapowiada szerokie konsultacje społeczne

Jolanta Białek
Opracowanie:
Zaktualizowana krakowska uchwała krajobrazowa ma m.in. uściślić zapisy dotyczące murali reklamowych (zdjęcie ilustracyjne)
Zaktualizowana krakowska uchwała krajobrazowa ma m.in. uściślić zapisy dotyczące murali reklamowych (zdjęcie ilustracyjne) Anna Kaczmarz
Nowe standardy dla szyldów reklamowych, jasne regulacje dotyczące miejsca i formatu legalnych nośników reklamowych oraz likwidacja reklam na rusztowaniach. Takie m.in. zapisy proponują urzędnicy w opracowywanym od kilku miesięcy projekcie aktualizacji uchwały krajobrazowej dla Krakowa. Propozycje nowych rozwiązań mają być poddane szerokim konsultacjom społecznym. Ich terminu jeszcze nie określono.

Nowy dokument ma sprawić, ze znikną dotychczasowe niejasne i nieprecyzyjne zapisy uchwały krajobrazowej, obowiązującej w Krakowie od 2022 roku. Jak mówi wiceprezydent Krakowa Stanisław Mazur, to pierwsze istotne propozycje zmian w przepisach, których „dotychczasowe stosowanie radykalnie poprawiło przestrzeń miasta”.

- Po ponad dwóch latach pełnego obowiązywania uchwały, najwyższa pora, by powiedzieć „sprawdzam” i zweryfikować, co do tej pory nam się udało w porządkowaniu krajobrazu, a co nadal potrzebuje odpowiednich regulacji. Choć krakowska uchwała spotkała się z entuzjastycznym odbiorem mieszkańców i stała się wzorem dla innych gmin, w okresie jej obowiązywania zaobserwowano, że niektóre zapisy wymagają szczególnego doprecyzowania oraz ujednolicenia. W pewnych przypadkach brakowało też skutecznych narzędzi do egzekwowania przepisów – twierdzi Stanisław Mazur.

Krakowska uchwała krajobrazowa po nowemu. Co ma się zmienić?

W koncepcji nowej wersji uchwały krajobrazowej skupiono się m.in na regulacjach dotyczących formatu i miejsca lokowania szyldów, a także precyzyjnym określeniu gdzie i w jakiej liczbie mogłyby pojawiać się innego rodzaju legalne nośniki reklam.

Kolejna korekta, mająca znacząco poprawić estetykę miasta, to wyeliminowanie reklam umieszczanych na siatkach zabezpieczających rusztowania remontowanych budynków. – Taka propozycja powinna ułatwić egzekucję postanowień uchwały i zlikwidować lukę, przy pomocy której niektórzy przedsiębiorcy próbowali ominąć dotychczasowe restrykcyjne warunki sytuowania reklam – informują krakowscy urzędnicy.

Czytaj także

Dodają: - W projekcie uchwały podjęto także temat „okrąglaków”, między którymi zwiększona zostałaby dopuszczalna odległość. Równocześnie możliwe byłoby wieszanie na „okrąglakach” ledowych ekranów. Projekt uściśla także zapisy dotyczące murali reklamowych. Na pojedynczym budynku mógłby znaleźć się tylko jeden taki nośnik, zlokalizowany wyłącznie na ścianie ślepej budynku. Sama powierzchnia reklamy na muralu nie mogłaby przekroczyć 12 m sześc.

Kraków bez stref? Chcieli tego przedsiębiorcy oraz instytucje

Wśród propozycji jest także nowy podział miasta. Zamiast obecnych trzech stref, mogą pojawić się inne „regulacje krajobrazowe” na obszarze parków kulturowych Stare Miasto, Nowa Huta i Kazimierz ze Stradomiem, a inne w pozostałej części miasta (które stanowiłaby jednolitą strefę).

Rezygnacja ze „strefowania” Krakowa to postulat instytucji kultury, uczelni i firm. Plan zakłada także złagodzenie przepisów dotyczących umieszczania szyldów wyłącznie na elewacji frontowej parteru oraz danie możliwości lokowania reklam – o jasno sprecyzowanej powierzchni - również na piętrze. Ponadto ustandaryzowana zostałaby powierzchnia maksymalna szyldów na elewacji parteru.

Wstępny projekt uchwały proponuje, by na ogrodzeniach terenów prywatnych możliwe było zawieszanie szyldów w formacie A3 oraz małych reklam (do 5 mkw.), a także nośników tymczasowych. Nowa uchwała pozwoliłaby także - wyłącznie poza parkami kulturowymi - na montaż na ogrodzeniu paneli fotowoltaicznych.

Reklamy wyborcze w miejskiej uchwale krajobrazowej

Nowa wersja uchwały krajobrazowej kompleksowo rozstrzyga także kwestie związane z reklamami wyborczymi. Od przyjęcia tej uchwały także materiały wyborcze – o ile zawierają reklamy – będą musiały być zgodne z lokalnymi przepisami dotyczącymi estetyki przestrzeni publicznej.

Czytaj także

Oznacza to, że materiały wyborcze mogłyby być umieszczane wyłącznie na nośnikach reklamowych dopuszczonych przez uchwałę. Projekt wyłącza z tego grona jedynie materiały wyborcze regulowane przez Kodeks Wyborczy, czyli np. ulotki i plakaty zatwierdzone przez PKW.

– Powstający projekt nowej uchwały krajobrazowej jest wynikiem konsultacji prowadzonych m.in. z przedstawicielami wyższych uczelni, instytucji kultury i przedsiębiorcami. To jednak dopiero pierwszy etap prac. Kiedy wstępny projekt uchwały zostanie zaakceptowany przez Komisję Planowania Przestrzennego Rady Miasta Krakowa, rozpoczną się szerokie konsultacje społeczne, w których o zdanie zapytamy wszystkich mieszkańców – zapowiada wiceprezydent Mazur.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska