https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Co z budową węzła Kraków Lubocza? Mieszkańcy Wzgórz Krzesławickich apelują o dodatkowy przystanek kolejowy

Jolanta Białek
Wideo
od 12 lat
To rozwiązanie, które ma być kolejnym krokiem – po trwającej od 2023 roku przebudowie trasy tramwajowej i rozbudowie ul. Kocmyrzowskiej - poprawiającym transport zbiorowy w tym rejonie Krakowa. W skład węzła komunikacyjnego projektowanego na Wzgórzach Krzesławickich mają wchodzić m.in.: przystanek kolejowy Kraków Lubocza, zmodernizowana pętla tramwajowa, parking P+R i B+R. Mieszkańcy tej części miasta, którzy od połowy grudnia 2024 mają wreszcie do dyspozycji SKA, apelują o wykonanie w ramach planowanej inwestycji także dodatkowego przystanku PKP, w okolicy ul. Darwina.

Centrum przesiadkowe w Luboczy – rekomendowany wariant

Przygotowania do budowy węzła komunikacyjnego w rejonie Luboczy w Dzielnicy XVII Wzgórza Krzesławickie, miasto rozpoczęło w 2020 roku. Na przełomie 2023 i 2024 roku gotowa była wielowariantowa koncepcja programowo-przestrzenna dla inwestycji. Przeprowadzono też konsultacje społeczne, podczas których wybrano – z trzech propozycji - wariant rekomendowany do realizacji.

- To wariant W7, w którym przystanek kolejowy zlokalizowany jest w miejscu istniejącego przystanku osobowego Kraków Lubocza, a parkingi P+R oraz B+R znajdują się zarówno przy przystanku kolejowym jak i pętli tramwajowej wraz z terminalem autobusowym, natomiast linia tramwajowa przetrasowana jest w ciągu ulicy Łowińskiego – informuje Urząd Miasta Krakowa.

- Pełny zakres inwestycji ujęty w opracowaniu wybranego wariantu obejmuje wykonanie nowego odcinka linii tramwajowej w ul. Łowińskiego, od węzła Kraków Grębałów, przebudowę układu drogowego oraz budowę: bezkolizyjnego (tunelowego ) przekroczenia układu kolejowego w rejonie ul. Blokowej, bezkolizyjnych dojść pieszych do przystanku kolejowego Kraków Lubocza oraz jego modernizację (w obecnej lokalizacji), pętli tramwajowej i dworca autobusowego KMK w rejonie istniejącej, nieczynnej pętli tramwajowej przy ul. Mrozowej, parkingu P+R w rejonie przystanku kolejowego i istniejącej ul. Blokowej – wylicza Emilia Król z Biura Prasowego Urzędu Miasta Krakowa.

Za daleko do SKA. Przymiarki do przystanku Kraków Grębałów

W opinii mieszkańców przystanek kolejowy Kraków Lubocza znajduje się w oddaleniu od dwóch dużych osiedli – Na Wzgórzach i Na Stoku.

- Zwracam się z prośbą o przeanalizowanie rozwiązania budowy kolejnego przystanku PKP, który byłby jednocześnie częścią zintegrowanego węzła komunikacyjnego w rejonie ul. Darwina, bezpośrednio przy nowo wybudowanej estakadzie tramwajowej. Proszę również o analizę możliwości budowy parkingu P+R pomiędzy linią kolejową a ulicą Darwina – pisze w interpelacji do władz Krakowa radna Renata Kucharska.

Czytaj także

- Skumulowanie w jednym miejscu przystanków tramwajowych, autobusowych oraz SKA wraz z lokalizacją parkingu, byłoby bardzo wygodnym rozwiązaniem dla mieszkańców. Pozwoliłoby też na szybką i sprawną zmianę środka transportu – na ten o wysokiej konkurencyjności czasowej jakim jest kolej, a w konsekwencji ograniczyłoby oczywiście transport samochodowy – argumentuje radna.

Miasto przekonuje, że budowę przystanku kolejowego wraz z P+R w rejonie ul. Darwina rozważa już od pewnego czasu „.ze względu na możliwość integracji Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z liniami tramwajowymi i autobusowymi, a także przesiadki osób podróżujących z tych terenów". Przystanek kolejowy w tej lokalizacji – w zasięgu ruchu pieszego z osiedli Na Wzgórzach i Na Stoku – został uwzględniony (pod nazwą przystanek Kocmyrzowska) już w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Krakowa z lipca 2014 roku.

- Realizacja tego przedsięwzięcia wymaga przeprowadzenia stosownych analiz, z uwzględnieniem wszelkich wykonywanych i planowanych inwestycji w tym rejonie. Szczególnie istotne będzie pozyskanie stanowiska zarządcy infrastruktury kolejowej. Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu UMK planuje wystąpić w pierwszym kwartale 2025 roku do PKP PLK o opinię w tej sprawie. W zależności od otrzymanego stanowiska oraz od dostępności środków w budżecie Krakowa, możliwe będzie podjęcie dalszych działań: przystąpienie do opracowania wstępnego studium wykonalności z elementami koncepcji programowo-przestrzennej dla budowy przystanku kolejowego Kraków Grębałów (robocza nazwa) wraz z P+R, zlokalizowanych na tym obszarze. Dokument ten, wraz z oceną zasadności realizacji inwestycji, byłby podstawą do podjęcia dalszych działań w zakresie pozyskania stosownych decyzji lokalizacyjnych oraz wykonania przystanku – informuje w odpowiedzi na interpelację wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik.

Budowa węzła Kraków Lubocza. Potrzebne ogromne pieniądze

By budowa nowego węzła przesiadkowego w rejonie Luboczy wystartowała, trzeba uzyskać jeszcze decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, a potem opracować projekt budowlany i wykonawczy dla inwestycji.

Czytaj także

Pierwszy tematyczny przetarg - na przygotowanie niezbędnych materiałów na potrzeby złożenia wniosku oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zadania „Budowa węzła komunikacyjnego w rejonie Luboczy w Krakowie", UMK ogłosił w czerwcu ubiegłego roku. Skończyło się unieważnieniem konkursu, z powodu braku ofert.

- Szacunkowy koszt wykonania całości węzła komunikacyjnego to ok. 350 mln zł. Możliwe jest etapowanie realizacji tej inwestycji. W budżecie miasta nie zostały jeszcze zabezpieczone środki na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy węzła, w związku z tym nie można jeszcze określić terminu realizacji przedsięwzięcia – przekazała nam Emilia Król.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska