Duża firma, duża odpowiedzialność
- Wszyscy dostrzegamy ogrom wyzwań społecznych, klimatycznych i ekonomicznych – tak w skali globalnej, jak i patrząc na nasze najbliższe sąsiedztwo. Na dużych firmach spoczywa zatem nie tylko odpowiedzialność za przyszłość kolejnych pokoleń i całej planety, ale również ważna rola dobrego pracodawcy, wartościowego partnera biznesowego czy aktywnego uczestnika życia lokalnej społeczności. Wawel ma tego pełną świadomość – zaznacza Monika Kowalewska, dyrektor marketingu firmy Wawel.
Jak zatem prezentuje się Wawel SA? W raporcie, tradycyjnie już przygotowanym przez ekspertów Forum Odpowiedzialnego Biznesu, krakowskiego producenta słodyczy - co warto podkreślić - wyróżniono aż 10 razy.
Wawel - uczciwe praktyki operacyjne
„Do placówek handlowych w Polsce trafiło 35 tysięcy jednorazowych maseczek oraz 1,5 tysiąca litrów płynów do dezynfekcji” – przypomina FOB w raporcie dotyczącym „Uczciwych praktyk operacyjnych”. Dużo to czy mało?
Patrząc w tej chwili wydaje się, że niewiele. Jednak na początku pandemii, gdy brakowało wszystkiego, każda maseczka, każdy litr środka dezynfekującego, były na wagę złota. W dodatku trafiały tam, gdzie wtedy były najpotrzebniejsze, a więc do sklepów spożywczych. – Naszym celem było wsparcie osób, które na co dzień pracują nad zapewnieniem dostępu do podstawowych produktów w trakcie pandemii koronawirusa – podkreślają w Wawelu SA.
„Wawel z Rodziną” i służbą zdrowia
W tych nietypowych czasach Wawel nie zapomniał również o szpitalach i pracownikach służby zdrowia. Aby choć na chwilę oderwać ich myśli od trudnej codzienności, osłodzić nieco życie na pierwszej linii frontu walki z pandemią, a jednocześnie podziękować za olbrzymie zaangażowanie w ratowanie ludzkiego życia – wraz z Fundacją „Wawel z Rodziną” – firma przekazała do szpitali ponad tonę słodyczy.
Słodkie niespodzianki trafiły m.in. do Szpitala Uniwersyteckiego, Szpitala im. Stefana Żeromskiego oraz Wojskowego Szpitala w Krakowie, a także szpitala w Myślenicach oraz krakowskiego ośrodka kwarantanny.
Wawel tradycyjnie wspierał również najmłodszych, szczególnie tych, którzy znajdowali się w ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych. Warto wspomnieć, że w ramach dotychczasowej pomocy, także m.in. ubiegłorocznej akcji „Dobre uczynki” oraz „Zostań pomocnikiem św. Mikołaja”, do 430 placówek w całej Polsce trafiło ponad 127 ton słodyczy.

Dla nieco starszych przygotowano program i konkurs edukacyjny „#DobraRobotaChallenge, czyli kim chcę być, gdy dorosnę?” – Skierowany był do uczniów z klas VII i VIII szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Miał na celu przybliżenie uczniom specyfiki pracy w różnych zawodach. W ramach akcji przygotowano pomoce edukacyjne dla nauczycieli. Odbył się też konkurs, którego celem było m.in. skłonienie dzieci i młodzieży do refleksji nad zawodową przyszłością – przypomina Fundacja „Wawel z Rodziną”, inicjator tego konkursu. Do końca grudnia 2020 r. w programie zarejestrowały się aż 253 szkoły.
Nie można też zapomnieć o akcji „Dobro od Dziecka”, czyli wsparciu małopolskich świetlic środowiskowych w pracy z dziećmi i młodzieżą. Dzięki firmie oraz fundacji w cyklicznie odbywających się warsztatach – od 2018 r. - wzięło już udział 63 wychowawców z 34 świetlic. - Wychowawcy wykorzystywali zdobytą wiedzę podczas zajęć w swoich placówkach z ponad 700 podopiecznymi – przypomina Fundacja „Wawel z Rodziną”.
Wawel oraz Fundacja „Wawel z Rodziną” nawet w tych niełatwych czasach nie zapominają więc o czynieniu dobra. Nic zatem dziwnego, że eksperci Forum Odpowiedzialnego Biznesu w kategorii „Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej”, uhonorowali aż pięć inicjatyw krakowskiej firmy.
Dobre składniki i wspólne przejazdy
W raporcie FOB – wśród „Zagadnień konsumenckich” - znalazł się również program „Dobre składniki”. Co on oznacza? – Jego celem jest wyznaczanie nowych standardów jakości poprzez udoskonalenie receptur oferowanych słodyczy, tak aby uzyskać maksymalnie transparentny skład. Obecnie wszystkie produkty marki mają krótszą etykietę – bez zbędnych konserwantów, barwników, sztucznych aromatów – przypominają przedstawiciele Wawelu.
Wawel honorowano też w kategorii „Środowisko”. Eksperci docenili m.in. promowanie Carpoolingu pracowniczego, czyli organizowanie wspólnych przejazdów. Co on daje? W minionym roku na specjalnej platformie zarejestrowano 3362 przejazdy, a to oznacza, że w ramach programu „Dobra droga w dobrym towarzystwie to udany początek dnia” pokonano wspólnie blisko 500 tysięcy kilometrów. Carpooling to nie tylko ochrona środowiska, ale także spore obniżenia kosztów przejazdów do pracy. W dodatku raz w miesiącu można zdobyć nagrodę…

W tej samej kategorii uznanie zyskały także rozwiązania proekologiczne w zakładach produkcyjnych. Nie tylko wymiana oświetlenia tradycyjnego na lampy LED (mniejsze zużycie energii), ale także modyfikacje opakowań (tylko w przypadku Czekolad Premium w 2020 r. zredukowano zużycie plastiku o 18 ton).
To nie ostatnie słowo Wawelu
- Bardzo nas cieszy, że dostrzeżono nasze praktyki z tak szerokiego obszaru – także te wskazujące na ważną rolę firmy w życiu społecznym i ekonomicznym Krakowa, Dobczyc i Małopolski. To dla nas wielka motywacja, by szukać kolejnych sposobów i działań, które będą odczuwalne przez naszych pracowników, najbliższych sąsiadów i lokalne społeczności – zapewnia Monika Kowalewska, dyrektor marketingu firmy Wawel.
Dlaczego tak robią? „Wierzmy, że przyjemność, której źródłem są nasze wyroby, opracowane na bazie Dobrych Składników, może być impulsem do drobnych, dobrych uczynków, a wszystko w myśl zasady – czujesz się dobrze, czynisz dobrze! Bo kiedy mamy lepszy nastrój, wszystko wokół jest piękniejsze i jesteśmy bardziej skłonni czynić dobro. To takie proste!” – twierdzą w Wawelu. Oby tak dalej!
