Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krakowskie lotnisko zyska superbezpieczny system ILS III. Jest umowa między Kraków Airport a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Lotnisko w Krakowie-Balicach będzie miało, z dawna oczekiwany, superbezpieczny system naprowadzania samolotów ILS trzeciej generacji. Jak wyjaśnia Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport, w Planie Generalnym lotniska Kraków-Balice kluczowa jest budowa nowej drogi startowej, a projektowana infrastruktura przygotowana ma być do prowadzenia operacji z wykorzystaniem urządzenia ILS kategorii III.

FLESZ - Produkcja energii. Robimy to źle

- Inwestycja związana z ILS ma na celu podniesienie poziomu precyzji wyznaczania ścieżek podejścia dzięki określaniu torów lotu z pomocą systemów naprowadzania. Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice Sp. z o.o. podpisał z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej list intencyjny dotyczący współpracy w zakresie efektywnego zarządzania przestrzenią powietrzną w obrębie lotniska Kraków-Balice – informuje Natalia Vince, rzecznika Kraków Airport.

- Priorytetem Kraków Airport jest utrzymywanie pozycji lidera wśród europejskich portów regionalnych poprzez zapewnianie najwyższej jakości obsługi i bezpieczeństwa pasażera – komentuje prezes Radosław Włoszek.

Wyposażenie nowej drogi startowej w urządzenie ILS CAT III pozwoli na wykonywanie operacji lotniczych w trudnych warunkach atmosferycznych, co jest obecnie skomplikowane. Pamiętają to wszyscy, którzy w minionych latach – choćby w lutym 2020 r. – mieli problemy z terminowym przybyciem do Krakowa. Z powodu mgieł loty do i z Kraków Airport były odwoływane lub przekierowane do Katowic. Zniecierpliwione tym linie lotnicze domagały się zamontowania lepszego systemu, niż obecny ILS pierwszej generacji.

ILS CAT III pozwala lądować przy widoczności 125 metrów, ILS II – od 300 metrów. Działający w Balicach ILS umożliwia „precyzyjne lądowanie przy widzialności nie mniejszej niż 800 metrów lub w zakresie widzialności na drodze lądowania nie mniejszym niż 550 metrów”. A to olbrzymia różnica. Władze krakowskiego lotniska informowały przed rokiem, że zamierzają zainwestować w supernowoczesny system, ale dopiero po rozbudowie pasa startowego. Ich zdaniem, zrobienie tego wcześniej oznaczałoby wyrzucenie pieniędzy w błoto.

- Bezpieczeństwo i efektywność w lotnictwie osiągamy dzięki dobrej i ścisłej współpracy między różnymi służbami lotniczymi. Po naszej stronie jest doświadczony personel operacyjny wspierany przez nowoczesne technologie lotnicze. Jestem przekonany, że zacieśniana współpraca PAŻP z lotniskiem w Krakowie będzie impulsem dla rozwoju całego regionu

– zapewnia Janusz Janiszewski, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Kluczowym elementem listu intencyjnego między Kraków Airport a PAŻP jest opracowanie koncepcji wdrożenia systemu IPL III kategorii na planowanej do realizacji nowej drodze startowej wraz z wyposażeniem w urządzenia ILS CAT III oraz MLAT-LAM (Local Area Multilateriation).

W ramach listu intencyjnego PAŻP w porozumieniu z MPL opracuje procedury instrumentalnego podejścia do lądowania RNAV-GNSS dla NDS z zachowaniem i przy uwzględnieniu uwarunkowań środowiskowych dla tras przelotów m.in. nad terenami objętymi szczególną ochroną.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska