https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Krakowskie lotnisko zyska superbezpieczny system ILS III. Jest umowa między Kraków Airport a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej

Zbigniew Bartuś
Lotnisko w Krakowie-Balicach będzie miało, z dawna oczekiwany, superbezpieczny system naprowadzania samolotów ILS trzeciej generacji. Jak wyjaśnia Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport, w Planie Generalnym lotniska Kraków-Balice kluczowa jest budowa nowej drogi startowej, a projektowana infrastruktura przygotowana ma być do prowadzenia operacji z wykorzystaniem urządzenia ILS kategorii III.

FLESZ - Produkcja energii. Robimy to źle

- Inwestycja związana z ILS ma na celu podniesienie poziomu precyzji wyznaczania ścieżek podejścia dzięki określaniu torów lotu z pomocą systemów naprowadzania. Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice Sp. z o.o. podpisał z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej list intencyjny dotyczący współpracy w zakresie efektywnego zarządzania przestrzenią powietrzną w obrębie lotniska Kraków-Balice – informuje Natalia Vince, rzecznika Kraków Airport.

- Priorytetem Kraków Airport jest utrzymywanie pozycji lidera wśród europejskich portów regionalnych poprzez zapewnianie najwyższej jakości obsługi i bezpieczeństwa pasażera – komentuje prezes Radosław Włoszek.

Wyposażenie nowej drogi startowej w urządzenie ILS CAT III pozwoli na wykonywanie operacji lotniczych w trudnych warunkach atmosferycznych, co jest obecnie skomplikowane. Pamiętają to wszyscy, którzy w minionych latach – choćby w lutym 2020 r. – mieli problemy z terminowym przybyciem do Krakowa. Z powodu mgieł loty do i z Kraków Airport były odwoływane lub przekierowane do Katowic. Zniecierpliwione tym linie lotnicze domagały się zamontowania lepszego systemu, niż obecny ILS pierwszej generacji.

ILS CAT III pozwala lądować przy widoczności 125 metrów, ILS II – od 300 metrów. Działający w Balicach ILS umożliwia „precyzyjne lądowanie przy widzialności nie mniejszej niż 800 metrów lub w zakresie widzialności na drodze lądowania nie mniejszym niż 550 metrów”. A to olbrzymia różnica. Władze krakowskiego lotniska informowały przed rokiem, że zamierzają zainwestować w supernowoczesny system, ale dopiero po rozbudowie pasa startowego. Ich zdaniem, zrobienie tego wcześniej oznaczałoby wyrzucenie pieniędzy w błoto.

- Bezpieczeństwo i efektywność w lotnictwie osiągamy dzięki dobrej i ścisłej współpracy między różnymi służbami lotniczymi. Po naszej stronie jest doświadczony personel operacyjny wspierany przez nowoczesne technologie lotnicze. Jestem przekonany, że zacieśniana współpraca PAŻP z lotniskiem w Krakowie będzie impulsem dla rozwoju całego regionu

– zapewnia Janusz Janiszewski, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Kluczowym elementem listu intencyjnego między Kraków Airport a PAŻP jest opracowanie koncepcji wdrożenia systemu IPL III kategorii na planowanej do realizacji nowej drodze startowej wraz z wyposażeniem w urządzenia ILS CAT III oraz MLAT-LAM (Local Area Multilateriation).

W ramach listu intencyjnego PAŻP w porozumieniu z MPL opracuje procedury instrumentalnego podejścia do lądowania RNAV-GNSS dla NDS z zachowaniem i przy uwzględnieniu uwarunkowań środowiskowych dla tras przelotów m.in. nad terenami objętymi szczególną ochroną.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Turystyka

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

ó
ósmy pasażer Nostromo
ps. ;) No i w artykule się jeszcze redaktorowi trochę i stopy z metrami pokręciły. :)
ó
ósmy pasażer Nostromo
Jak narazie to Balice kożystają z podejścia po leciwym ILS cat I. i szybko się to nie zmieni. Skutkuje to szarpaniem nerwów pasażerów, przy relatywnie częstej jesiennej mgle w tej okolicy. Odejścia na 2gi krąg nie należą tu do przyjemnych. Przy złej pogodzie na podejściu do Balic zawsze ściskam mocniej podłokietniki i mam obawy o bezpieczeństwo podczas lądowania. Tu pilot przy złej pogodzie zawsze musi się wykazać. Dziwię mnie jedynie ingnorancja ludzi bo to lotnisko ma bardzo dużą przepustowość, masę ludzi tu lata. I jakoś nikogo to nie obchodzi. Tu jest potrzebne pilne Podniesienie ILS-a do standardu choć CAT II jak w Katowicach. A nie opowiadanie bajek o nowym pasie i jak to będzie fajne kiedyś tam w przyszłości. No ale zawsze można lot odwołać opóźnić z tak zwanych względów bezpieczeństwa. Taki kraj. A kasę wydać na rozbudowę parkingów i złote klamki.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska