
Kanał Krakowski (kanał ulgi) jest planowany od ponad wieku. Jako pierwsi chcieli go budować pod Wawelem jeszcze austriaccy zaborcy.
Pierwotne założenie było takie, że kanał miał chronić miasto przed powodzią. Zaplanowano go jako odnogę Wisły omijającą zabytkowe centrum; po jego budowie Dębniki stałyby się wyspą.
Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło niedawno, że zamierza przygotowywać budowę Kanału Krakowskiego, jako części nowego szlaku żeglownego, który ma odciążyć zakole Wisły pod Wawelem.

Rządowe plany obejmują też powrót do pomysłu sprzed lat budowy Kanału Śląskiego łączącego Wisłę z Odrą.
Kanał Śląski, o długości ok. 93 km, miałby połączyć Odrę z Wisłą oraz Górnośląski Okręg Przemysłowy, Rybnicki Okręg Węglowy z Krakowem. Z Wisłą ma łączyć się w okolicach Oświęcimia, a z Odrą w rejonie Kędzierzyna-Koźla.

Nad Wisłą w rejonie Zabłocia zaplanowano Marinę Krakowską z hotelem. Projekt czeka na finansowanie.
Bezpośrednie elementy infrastruktury portu mają stanowić m.in.: stanowiska postojowe na wodzie i nabrzeżu (pomosty, pirsy, dalby i pale cumownicze), urządzenie do podnoszenia jachtów, urządzenie do wodowania jachtów, zaopatrzenie w paliwa, miejsca postojowe dla środków transportu lądowego, powierzchnie załadunku/rozładunku, oświetlenie terenu.
Zaplanowane pośrednie elementy infrastruktury portu to: punkty z zaopatrzeniem w żywność, art. gospodarstwa domowego, środkami czystości, zaopatrzenie w części zamienne i wyposażenie żeglarskie, mini warsztat naprawczy, zaplecze hotelowe, zaplecze gastronomiczne, klub żeglarski, teren rekreacyjny.
Ponadto, koncepcja zakłada wykonanie rewitalizacji brzegu Wisły o długości 1060 m, łącznie z adaptacją istniejącego wału przeciwpowodziowego pod kątem korzystania z jego terenu także przez użytkowników mariny.

Nad Wisłą, w miejscu po dawnym hotelu Forum, miało powstać osiedle apartamentowców wraz z nowym hotelem i biurowcem.
Inwestycja wywołała wiele dyskusji, kontrowersji i ostatecznie nie została zrealizowana.