https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Krakowskie mrzonki. TOP 25 najśmielszych i najdziwniejszych projektów dla Krakowa, których nigdy nie zrealizowano [13.02.2023]

Piotr Tymczak
Naziemne, podziemne, nad wodą - powstało wiele śmiałych, nieraz dziwnych projektów dla Krakowa, które nie zostały wykonane. Część spoczęła na dnie szuflady, w przypadku innych co jakiś czas powraca się do pomysłu, by je zrealizować, ale na tym się kończy. Przejdź do GALERII, by poznać najdziwniejsze pomysły na wzbogacenie krajobrazu Krakowa.

Dla Krakowa powstało wiele projektów, o których było bardzo głośno na etapie planowania i na projektach się kończyło.
Niektóre z nich w końcu mogą doczekać się jednak realizacji. Przykładem jest niezwykła kładka, która ma połączyć Kazimierz z Ludwinowem.

Ten niecodzienny obiekt ma wyróżniać się kształtem przypominającym serpentyny. Krakowscy architekci Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak kładkę zaprojektowali tak, że w tradycyjny sposób będzie można po niej przejść albo przejechać na rowerze po dwóch platformach. Między nimi architekci zaprojektowali trzecie przejście w formie sinusoidy prowadzącej częściowo nad i częściowo pod pozostałymi platformami. W koncepcji obiektu najwyższy punkt konstrukcji wyznaczono na wysokości 8 m od głównego biegu kładki i 15 m powyżej górnego bulwaru. W taki sposób powstałby nowy punkt widokowy.

Po 15 latach oczekiwania w tym roku ma się rozpocząć budowa kładki. Plan jest taki, że powstanie do końca 2025 roku.

Od wielu lat w Krakowie planowane jest też metro. Mieszkańcy opowiedzieli się za jego budową w referendum w 2014 roku. Władze miasta po analizach zdecydowały się na budowę premetra. Założenie jest takie, ze w ramach pierwszego etapu budowy premetra o długości ok. 10,5 km do 2033 roku powstanie połączenie Dom Handlowy Wanda – rejon Stadionu Miejskiego im. H. Reymana (stadion Wisły). Na trasę ma się składać: odcinek naziemny o długości ok. 3,6 km, odcinek estakadowy - ok. 1,4 km i odcinek podziemny - ok. 5,5 km. Na trasie pierwszego etapu ma się znaleźć 5 przystanków naziemnych, 2 na estakadzie (Wiślicka, os. Oświecenia) i 7 podziemnych. Łącznie ma powstać 14 przystanków.

Miasto przygotowuje się też do budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. W ramach tej drugiej zaplanowano tunel pod wzgórzem bł. Bronisławy, na który znajduje się Kopiec Kościuszki. Plan jest taki, by obie nowe drogi powstały do ok. 2030 roku.

To tylko przykłady śmiałych rozwiązań, które po latach mają przejść do etapu realizacji. Zobaczymy, czy tym razem zapowiedzi znajdą potwierdzenie. Przejdź do GALERII, by zobaczyć jakie jeszcze 25 innych przedsięwzięć planowano dla Krakowa. Czas pokaże, które z nich w przyszłości mogą się urzeczywistnić.

TOP 20 najdziwniejszych krakowskich inwestycji. Znasz je wszystkie?

Oto największe krakowskie absurdy budowlane. TOP 15 najdziwn...

Sytuacja pracownika na rynku pracy

od 16 lat
Wideo

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

U
Urzędnicy
11 lutego, 16:09, Gość:

A kiedy projekt oddłużenia miasta? Przynajmniej MPK?

Spoczko: obejmiemy „strefą” całe miasto, podniesiemy stawki za parkowanie — i za wywóz śmieci — pięciokrotnie, naustawiamy nowych fororadarów i wygnamy policję na „zasadzki” — i damy radę!

G
Gość
A kiedy projekt oddłużenia miasta? Przynajmniej MPK?
P
Podział ról
11 lutego, 12:21, Agnieszka Agnieszka:

Chryste Panie!a długi miastakiedy spłacicie?W dodatku te pomysły wogóle nie pasuja do Krakowa-radni są ślepi?

Długi miasta to MY, mieszkańcy, będziemy musieli spłacać; oni — ci wszyscy urzędnicy i radni — są jedynie od zaciągania długów.

Z
Zakompleksiony
11 lutego, 12:21, Agnieszka Agnieszka:

Chryste Panie!a długi miastakiedy spłacicie?W dodatku te pomysły wogóle nie pasuja do Krakowa-radni są ślepi?

Zwłaszcza tych 300-metrowych biurowców nam strasznie w Krakowie brakuje. Żyć się bez tego nie da, bo przyjezdni gotowi są posądzić nas o grajdołowatość i zaściankowość, nie widząc tutaj 300-metrowych biurowców! Mogą pomyśleć, że to Zabierzów, a nie Kraków!

No i metro — koniecznie metro, bez metra ja nie wytrzymam już dłużej!

A
Agnieszka Agnieszka
Chryste Panie!a długi miastakiedy spłacicie?W dodatku te pomysły wogóle nie pasuja do Krakowa-radni są ślepi?
G
Gość
„Podczas ubiegłorocznego posiedzenia Komisji Innowacji, Funduszy Europejskich i Metropolii Rady Miasta Krakowa zastanawiano się nad budową w Krakowie monoraila albo lekkiego monoraila, czyli kolejki naziemnej.”

Wy się lepiej zastanówcie, matoły głupie z przerostem ambicji, jak tu pospłacać miejskie długi? A nie nad jakimiś kolejkami „zastanawiają się”…

http://dlugkrakowa.pl/
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska