MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Laureat „GOZ Biznes - Lider Małopolski 2024”: Technikum nr 2 w Zespole Szkół nr 2 im. Stanisława Konarskiego w Bochni

Redakcja
Uczniowie przygotowali m.in. makiety.
Uczniowie przygotowali m.in. makiety. Fot. archiwum szkoły
Uczniowie szkoły kształcący się w zawodach technik architektury krajobrazu oraz technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej realizowali wiele działań (często we współpracy ze Starostwem Powiatowym w Bochni) w ramach projektu pod hasłem „Gospodarka obiegu zamkniętego - jak realizować w codziennym życiu”. W plebiscycie Laureat „GOZ Biznes - Lider Małopolski 2024” Technikum nr 2 w Zespole Szkół nr 2 im. Stanisława Konarskiego w Bochni zajęło drugie miejsce w kategorii „szkoły”.

Nasz konkurs, przeprowadzony wspólnie z Województwem Małopolskim oraz Małopolskim Centrum Przedsiębiorczości, ma na celu wyróżnienie małopolskich przedsiębiorców, którzy w swojej działalności kierują się ideą gospodarki obiegu zamkniętego, a także szkół (stawiamy na edukację!). Warto bowiem podkreślić, że nasza akcja cieszy się rosnącą popularnością wśród placówek edukacyjnych województwa małopolskiego, jest to bowiem świetna okazja do zaprezentowania dotychczasowych działań szkół, opartych na założeniach GOZ.

Zobacz specjalną publikację:

Wersja pełnoekranowa – TUTAJ

II miejsce w kategorii „szkoły” zajęło Technikum nr 2 w Zespole Szkół nr 2 im. Stanisława Konarskiego w Bochni. W ramach projektu zrealizowano m.in :

  • Lekcje prośrodowiskowe;
  • Prezentację przekroju ogrodu deszczowego, projekty różnych typów ogrodów deszczowych możliwych do wykonania w ogródkach przydomowych - pokaz na rynku bocheńskim podczas Pikniku Ekologicznego;
  • Aktywny udział uczniów w Pikniku Ekologicznym oraz akcji #drzewodlaklimatu organizowanym przez Starostwo Powiatowe w Bochni;
  • Realizację w szkole projektu „Kształtowanie Przestrzeni” we współpracy z Izbą Architektów Rzeczpospolitej Polskiej, gdzie poruszane są tematy związane ze zrównoważonym rozwojem, budownictwem ekologicznym;
  • Lekcje terenowe odnoszące się do zagadnień związanych z rewitalizacją terenów poprzemysłowych, miejskich np.: wycieczki do terenów rezerwatu przyrody Bonarka, Kazimierz w Krakowie.

To tylko nieliczne przykłady. W szkole realizowano również zajęcia terenowe, przeprowadzano warsztaty.
W kolejnym roku szkolnym planowane są kolejne działania z obszaru Gospodarki Obiegu Zamkniętego, których celem będzie:

  • uświadamianie kolejnych odbiorów na czym polega Gospodarka Obiegu Zamkniętego;
  • pokazanie, jak można realizować GOZ w codziennym życiu;
  • wskazanie korzyści środowiskowych, ekologicznych, finansowych, osobistych, gdy żyjemy, kierując się zasadami GOZ.

Adresatami będą kolejne roczniki uczniów naszej szkoły, ich rodzice, uczniowie szkół podstawowych, mieszkańcy Bochni i powiatu.

Zwycięzcy konkursu „GOZ Biznes - Lider Małopolski 2024”:

GOZ - co to znaczy?

Celem GOZ (gospodarka obiegu zamkniętego, w skrócie: GOZ) jest zminimalizowanie wytwarzania odpadów trafiających do środowiska. Gospodarka obiegu zamkniętego zakłada, że produkty, materiały oraz surowce, zarówno te wykorzystane do wytworzenia danego wyrobu, jak i jego eksploatacji, a także pozostające po nim odpady, powinny pozostawać w obiegu gospodarczym tak długo, jak jest to możliwe. Złotą zasadą GOZ jest reguła „3R” – Reduce, Reuse, Recycle (ogranicz, użyj ponownie, odzyskaj). Dotychczas powstawanie odpadów było ostatnim etapem "życia" produktów. Teraz są one traktowane jako surowce wtórne i ponownie wykorzystywane. W ten sposób chronimy środowisko naturalne, oszczędzamy zasoby i uczymy wrażliwości na otaczający nas świat.
Stosowanie zasad GOZ może wydawać się niełatwym zadaniem, ale wartym trudu, nie tylko ze względów ekologicznych czy etycznych, ale także finansowych. Dlaczego?
W działaniach firm i przedsiębiorstw, a także w sferze edukacji widać coraz większą potrzebę na budowanie ekologicznej świadomości. Firmy, które zmieniają sposób projektowania i stawiają na jakość swoich wyrobów, przedłużając ich żywotność, zyskują w oczach konsumentów. Solidne produkty budzą zaufanie i są częściej wybierane podczas zakupów. W ten sposób nie tylko dbamy o czyste środowisko, ale i skutecznie budujemy wizerunek firmy i marki.
Nie do przecenienia są także działania, podejmowane w sferze edukacji. Dzięki zaangażowaniu młodych, możemy mieć nadzieję na społeczeństwo bardziej świadome i odpowiedzialne, które będzie lepiej przygotowane na stawianie czoła ekologicznym i gospodarczym wyzwaniom najbliższych lat.

Główni Partnerzy konkursu:

od 7 lat
Wideo

Materiał partnera zewnętrznego NBP

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska