Spis treści
Stacja w Marcinkowicach - nowe perony i przejście podziemne
PKP PLK realizują dużą inwestycję wartą kilka miliardów złotych. Na odcinku między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowywana jest stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią podróże oraz pozwolą na lepszy dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Prace są już bardzo zaawansowane, a początkowo podawany termin realizacji uległ zmianie.
- Wyraźnie widać już nowe perony i inne elementy infrastruktury. Postępuje budowa przejścia podziemnego. Wszystko gotowe będzie pod koniec roku - informuje PKP PLK.
Przebudowa linii 104 Chabówka - Nowy Sącz ma zapewnić komfortowe podróże pociągiem do Krakowa w godzinę. Na to czekają mieszkańcy regionu, którzy przez lata byli wykluczeni komunikacyjnie.
Szybsze zakończenie prac w Nowym Sączu
W Nowym Sączu trwa budowa dwóch wiaduktów: przy ul. Kolejowej/Zielonej oraz przy ul. Krakowskiej ( Os. Helena). Nowe wiadukty zastąpią dwa przejazdy kolejowo-drogowe i zapewnią bezpieczny ruch kolejowy i drogowy oraz usprawnią komunikację w mieście.
W Nowym Sączu duża część projektu polega także na zabezpieczeniu skarp tuż obok linii kolejowej. Wzmacniany jest grunt i budowane mury oporowe. Widać to zwłaszcza przy stacji kolejowej przy ul. Kościuszki i wzdłuż linii biegnącej przez osiedle Wólki.
Spółka PKP PLK przeprowadziła analizę zaawansowania prac modernizacyjnych w Nowym Sączu. Wynika z niej, że uda się skrócić czas zamknięcia ul. Krakowskiej dla ruchu do około 18 miesięcy. Podany w październiku 2023 roku termin realizacji prac wynosił 24 miesiące. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku prac na ulicach Kolejowej i Zielonej połączonych z budową wiaduktu - powinny zakończyć się na przełomie trzeciego i czwartego kwartału.
Największa kolejowa inwestycja w Małopolsce
Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
