Tak powstają tunele kolejowe na Limanowszczyźnie
W ramach modernizacji linii kolejowej 104 Chabówka-Nowy Sącz, w Pisarzowej na Limanowszczyźnie powstaje liczący 3,750 metrów tunel właściwy oraz tunel ewakuacyjny. To jedne z najdłuższych w Polsce. Prace ruszyły 31 marca 2025 roku.
W pierwszej kolejności drążony jest tunel ewakuacyjny. Do tego wykorzystywana jest mniejsza maszyna TBM, o średnicy 4,8 metra, która otrzymała imię Kinga. W prace zaangażowanych jest 30 osób na trzech zmianach przez 24 godziny na dobę. Na placu budowy, który znajduje się na styku Męciny i Pisarzowej w halach prefabrykacji tworzone są żelbetowe tubinki. Siedem takich elementów w tunelu głównym tworzy jeden pierścień. Każdy segment waży do 10 ton. Gotowe segmenty trafiają bezpośrednio do maszyny, tam z pomocą specjalnego ramienia montażowego zainstalowanego wewnątrz tunelownicy są układane automatycznie z milimetrową precyzją. Natomiast wydobyty urobek z wiercenia za pomocą specjalnej kolejki wydobywany jest na zewnątrz i poddawany dalszej obróbce, bo można go było wykorzystać ponownie
Maszyna TBM posiada specjalną kabinę, która jest jak centrum dowodzenia. Inżynierowie czuwają tam nad każdym etapem pracy maszyny. Muszą monitorować takie parametry, jak: ciśnienie, pozycję tarczy i tempo drążenia.
Równocześnie na placu budowy składana jest większa maszyna – Jadwiga. Głowica tnąca jej tarczy ma średnicę aż 11 metrów. Ona pracę ma rozpocząć w połowie roku. Będzie drążyć tunel kolejowy z prędkością do 15 m na dobę i około 1 cm na minutę.
Polecane
- Muzea Domowe Małopolski. To miejsca tworzone z pasją przez mieszkańców regionu
- Dekadę temu wyburzyli Zajazd Ryterski, postawili Willę Poprad. Obiekt wciąż zachwyca
- Katarzyna Zielińska i jej piękne motyle. Dla aktorki mają one szczególne znaczenie
- Filip Pławiak. Skromna gwiazda z Witowic Górnych
- To jedna z najbardziej nietypowych atrakcji w Małopolsce. Piękne miejsce!
- Kamienna plaża w Żegiestowie zostanie odbudowana
