https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przełomowy moment w projekcie Podłęże - Piekiełko. Czas na drążenie najdłuższego tunelu w Polsce. Wielka inwestycja za miliardy bez tajemnic

Joanna Mrozek
Tutaj drążenie zacznie maszyna TBM, która przypłynęła z Chin
Tutaj drążenie zacznie maszyna TBM, która przypłynęła z Chin PKP PLK S.A
Prace przy modernizacji linii kolejowej nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza wchodzą w decydującą fazę. Już w poniedziałek (31 marca) gigantyczne maszyny z Chin, które trafiły pod Limanową rozpoczną drążenie najdłuższego tunelu w Polsce (na ten moment, rekord zostanie potem pobity na innym małopolskim odcinku). To przełomowe wydarzenie. Cały projekt pod nazwą Podłęże - Piekiełko pochłonie miliardy złotych i za kilka lat połączy Nowy Sącz, Limanową z Krakowem i Zakopanem. Podróż ma być szybka i ekologiczna.

Spis treści

Czym jest to Podłęże - Piekiełko i linia 104 z Chabówki do Nowego Sącza?

Powrót pociągów po wieloletniej przerwie i zwiększenie dostępu do kolei zapewni inwestycja na linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą prace na kilku odcinkach jak Klęczany – Nowy Sącz, Rabka-Zdrój, Limanowa bocznica Klęczany, w trakcie realizacji są także prace między Chabówką a Rabką Zaryte. Kolejne odcinki czekają na rozstrzygnięcie przetargów tak aby stworzyć całe połączenie od Zakopanego przez Limanową po Nowy Sącz i Kraków. Przedsięwzięcie przyczyni się do rozwoju kolei w regionie i wzrostu znaczenia ekologicznego środka transportu.

fot. PPG, Wiktor Łężniak

Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PLK S.A., oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Szybka kolej z Nowego Sącza do Krakowa dopiero w 2030 roku

Podróżni i mieszkańcy, m.in. Sądecczyzny, Limanowszczyzny, Podhala oraz innych miejscowości zyskają nowe możliwości komunikacji, co korzystnie przełoży się na warunki życia. Tak jak zapowiadano podróż z Nowego Sącza do Krakowa skróci się do godziny. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

PKP PLK

Jak zapowiedziano prace na linii 104 Chabówka-Nowy Sącz mają zakończyć się do 2026 roku. Wtedy też pociągi pojadą nowym torem pomiędzy Limanową a bocznicą Klęczany, ale na połączenie z Krakowem trzeba będzie poczekać do 2030 roku. Wtedy też gotowa ma być cała trasa w kierunku podkrakowskiego Podłęża.

Wielkie maszyny z Chin pod Limanową wydrążą najdłuższy tunel w Polsce

Drążenie pod Pisarzową potrwa kilkanaście miesięcy i rozpocznie się już w poniedziałek 31 marca. Realizuje je konsorcjum firm: Budimex SA, Gülermak Air ‎Sanayi Inşaat ve ‎Taahhüt oraz Gülermak. Po zakończeniu prac powstanie jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce. Obiekt o długości 3,750 metrów skróci podróże pomiędzy Limanową a Nowym Sączem. Docelowo pojadą nim pociągi, które połączą Sądecczyznę z resztą Małopolski – Gdowem, Zakopanem i Krakowem.

Dwie maszyny i dwa tunele, jeden ewakuacyjny

Specjalistyczna maszyna TBM wydrąży ziemię na długości niemal 4 kilometrów. Sam napęd główny waży 100 ton, głowica tnąca tarczy ma średnicę 11 metrów i jest podzielona na 5 części. Cała maszyna waży 2,5 tysiąca ton. W miejsce docelowe czyli do Męciny maszyna została przewieziona za pomocą 88 zestawów transportowych.

Inwestycja zakłada wydrążenia tam także tunelu ewakuacyjnego, do którego użyją podobnej maszyny, która pod Limanową dotarła końcem ubiegłego roku. Ta jest o połowę mniejsza, o średnicy 4,8 metra i długości 170m. Jej transport obejmował 36 części, z których najcięższy element waży 87 ton, a sama głowica tnąca o średnicy 4,8 metra – 41 ton.

Jak działa maszyna z Chin do drążenia tunelu?

Maszyny drążące TBM, po złożeniu będą mogły przystąpić do pracy. Szacuje się, że wydrążenie tuneli o długości blisko 3,8 km powinno nastąpić w ciągu 10 miesięcy.

- Działanie maszyny polega na tym, że ona jakby montuje ten tunel na żywo. Wydrąży odcinek, buduje ściany i idzie dalej, a w tym czasie trzeba wyciągnąć ten cały wydrążony urobek, zabezpieczyć go i zutylizować - wyjaśniał Piotr Hamarnik, rzecznik PKP PLK.

Kiedy pojedziemy tunelem pod Limanową?

W Męcinie i Mordarce dźwigi, spychacze i koparki przygotowały miejsca, w których będą zaczynać się i kończyć nowe tunele kolejowe. Właściwym w 2027 roku pojadą pociągi.

Dłuższy tunel powstanie na odcinku Szczyrzyc - Tymbark

W sumie w ramach projektu „Podłęże - Piekiełko” powstanie 13 tuneli kolejowych różnej wielkości. Ten pomiędzy Męciną a Mordarką będzie drugim pod względem długości, bo o kilkadziesiąt metrów wyprzedzi go tunel, który powstanie w sąsiedztwie Stróży k. Dobrej i będzie częścią nowej linii kolejowej na odcinku Szczyrzyc - Tymbark. Według planu ma mieć dokładnie 3,820 m.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska