https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pod Limanową budują najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Jeszcze dłuższy ma powstać na odcinku Tymbark-Szczyrzyc

Joanna Mrozek
Trwają przygotowania do budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Tak prace wyglądają w Mordarce pod Limanową
Trwają przygotowania do budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Tak prace wyglądają w Mordarce pod Limanową PKP PLK
W Mordarce koło Limanowej ma powstać najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Trwa przygotowanie terenu, tak by w przyszłym roku maszyna z Chin mogła zacząć prace. Okazuje się jednak, że nie na długo będzie on rekordowy, bo o kilkadziesiąt metrów ma być dłuższy kolejny tunel na tej samej trasie, który połączy Tymbark i Szczyrzyc.

Budują najdłuższy tunel w Polsce, ale ten rekord zostanie pobity

Trwają prace związane z modernizacją linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz na odcinku Limanowa - Klęczany. W Pisarzowej powstanie najdłuższy tunel w Polsce, zarówno kolejowy, jak i drogowy. Zostanie wydrążony pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. Do tego zadania użyta zostanie potężna maszyna, która przypłynie prosto z Chin.

Obecnie w Mordarce trwa budowa tzw. portalu zachodniego nowego tunelu kolejowego. To tu wyjeżdżać będą pociągi jadące od Nowego Sącza w kierunku Limanowej, Krakowa i Zakopanego. Dzięki tunelowi podróż będzie szybsza.

Okazuje się, że najdłuższy tunel w skali Polski nie na długo zostanie rekordzistą, bowiem na tym samym odcinku modernizowanej linii kolejowej ma powstać jeszcze dłuższy.

- W Mordarce tunel ma mieć dokładnie 3,750 m, a ten, który ma postać na odcinku Tymbark - Szczyrzyc trochę go prześcignie, według planu ma mieć dokładnie 3,820 m. Przetarg na to zadanie został ogłoszony, obecnie prowadzimy dialog z potencjalnymi wykonawcami. Na całej linii wybudujemy 13 tuneli, z czego te dwa będą najdłuższe - mówi "Gazecie Krakowskiej" Piotr Hamarnik, rzecznik PKP PLK.

Szybka kolej na odcinku Tymbark-Szczyrzyc

Fragment nowej linii kolejowej połączy projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza. Przeszło 8-kilometrowy odcinek torów będzie dostosowany, podobnie jak cała linia „Podłęże – Piekiełko”, do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych.

Linia kolejowa w tym miejscu przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów m.in. przez dwa tunele (3,8 i 1 km długości), mosty i wiadukty kolejowe. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.

Pośrodku budowanego odcinka powstanie nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej. Będzie można z niego szybko dojechać m.in. do Limanowej, Mszany Dolnej czy Gdowa. Realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”.

od 16 lat

Ta część nowego połączenia kolejowego w Małopolsce gotowa będzie w 2029 r. Szacowany koszt budowy to ponad 2 mld zł, który sfinansowany będzie ze środków budżetowych.

Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska