https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Mocarz z Chin wydrąży najdłuższy tunel w Polsce. Modernizacja linii kolejowej Chabówka-Nowy Sącz rozkręca się na dobre

Joanna Mrozek
Wideo
od 16 lat
Trwają prace związane z modernizacją linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz na odcinku Limanowa - Klęczany. Tu powstanie najdłuższy tunel w Polsce, zarówno kolejowy, jak i drogowy. Zostanie wydrążony pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. Do tego zadania użyta zostanie potężna maszyna prosto z Chin.

Maszyna z Chin przypłynie do Polski

PKP Polskie Linie Kolejowej już jakiś czas temu podpisały umowę z konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak na modernizację najdroższego odcinka linii 104 Chabówka - Nowy Sącz czyli trasy Limanowa - bocznica Klęczany. To będzie historyczna inwestycja, bo pod Pisarzową powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Do jego wydrążenia użyją specjalnej maszyny TBM, która przypłynie z Chin a następnie zostanie przetransportowana na miejsce budowy. Prace powinny rozpocząć się w połowie 2025 roku - przekazała PAP Dorota Szalach z PKP PLK S.A.

Obecnie na odcinku Klęczany – Limanowa trwają prace przygotowawcze do budowy nowych torów i obiektów inżynieryjnych. Wykonawcy demontują tory i szykują plac budowy do kolejnych etapów inwestycji.

Konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak ma 31 miesięcy na modernizację części linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz, na odcinku Limanowa-bocznica Klęczany. To 13 km nowej trasy, która ma umożliwić ruch pociągów z Nowego Sącza do Krakowa. Pociągi w założeniu mają rozpędzać się do ponad 160 km na godzinę, co ma przyczynić się do skrócenia czasu podróży między jednymi z najważniejszych miasta w Małopolsce.

Na wspomnianym odcinku powstaną 22 obiekty mostowe, dziesięć to mosty kolejowe, sześć wiaduktów drogowych i sześć wiaduktów kolejowych. Długość tunelu to dokładnie 3 km 750 m. Cała wartość umowy w kwocie netto, to jeden miliard 930 milionów złotych. Wlot do tunelu będzie w Męcinie, a wylot – w Mordarce.

Co zbudują za 2 miliardy złotych?

Zakres prac na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany obejmuje m.in. budowę nowej stacji i przystanków, zwiększających dostępność i komfort pasażerów. Na stacji Męcina oraz na przystankach Mordarka i Chomranice, będą nowe, wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów.

Komfort zapewnią wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowanie. Perony zostaną wyposażone również w system ścieżek naprowadzających dla osób niewidomych i niedowidzących. Na stacji Męcina, przewidziano dodatkowo budowę windy, która zwiększy dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Przebudowa stacji Limanowa zaplanowana jest w ramach osobnego zdania.

Planowane prace między Limanową a Klęczanami, podobnie jak na innych odcinkach trasy, to również budowa nowych torów i wyposażenie linii w sieć trakcyjną oraz przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Tory na odcinku Limanowa – Klęczany, na długości ok.8 km - zostaną poprowadzone w nowym miejscu.

Dla sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów, zaprojektowano budowę nowych obiektów inżynieryjnych. Istotnym elementem inwestycji jest budowa tunelu kolejowego w miejscowości Pisarzowa, o długości blisko 4 km.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska