Modernizacja linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz rusza niebawem
W czwartek 11 maja w Warszawie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy z wykonawcami za ponad 1,1 mld zł netto z Krajowego Programu Odbudowy na modernizację odcinków Chabówka - Rabka Zaryte i Klęczany - Nowy Sącz. Do 60 dni wykonawcy powinni wejść na plac budowy.
- Projekt Podłęże-Piekiełko po wielu latach starań i oczekiwań wkracza w fazę realizacji. Jego całkowita realizacja polega na odbudowie linii łączącej Chabówkę, Rabkę, Mszanę Dolną, Limanową i Nowy Sącz oraz na budowie linii z podkrakowskiego Podłęża południe: przez Gdów do Szczyrzyca i Tymbarku. To pokazuje naszą determinację w walce z wykluczeniem komunikacyjnym i potwierdza wiarygodność rządowych zapowiedzi - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Odcinek Chabówka - Rabka Zaryte wykona spółka Budimex za 370 mln zł, natomiast połączenie Nowy Sącz - Klęczany konsorcjum Torpol oraz Intop Warszawa. Wartość tej inwestycji to 780 mln zł.
Pociągiem w godzinę do Krakowa
Na tę inwestycję mieszkańcy Sądecczyzny czekają od lat. Budowa linii Chabówka – Nowy Sącz na usprawnić ruch pasażerów, którzy chcą się dostać, np. z Nowego Sącza do Krakowa w krótkim czasie. Według analiz studyjnych, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 godziny, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz około godziny w zależności od liczby postojów.
- To jest otwarcie okna na świat dla wszystkich podmiotów gospodarczych. To także uprzystępnienie wszystkich szlaków turystycznych dla ludzi, którzy chcą do nas przyjechać, ale też to otwarcie rynku pracy dla społeczności Podhala, Limanowszczyzny oraz Sądecczyzny. Po przebudowie każdy mieszkaniec naszego regionu będzie miał bliżej do dobrego rynku pracy - mówiła Anna Paluch, posłanka Prawa i Sprawiedliwości z okręgu sądecko - podhalańskiego.


Co powstanie w ramach modernizacji linii Chabówka-Nowy Sącz?
Modernizacja trasy nr 104 Chabówka - Nowy Sącz to część większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej. Przygotowywane jest połączenie kolejowe Podłęże - Piekiełko, które oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka - Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Oprócz torów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowane będą stacje i przystanki. Nowe perony będą m.in. na stacji Rabka Zaryte i na przystanku Rabka Zdrój. Nowe obiekty przystosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji Rabka Zaryte przewidziano także przejście podziemne z windą, które zwiększy dostępność do kolei.

Na odcinku między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Zwiększy się komfort i bezpieczeństwo w połączeniach regionalnych, a także dalekobieżnych.
Kiedyś sądecka „ulica wstydu”, dziś galeria sztuki. Na ulicy Wąskiej w Nowym Sączu pojawiły się nowe obrazy

- Białowodzka Góra nad Dunajcem super pomysł na jesienną wędrówkę bez tłumów na szlaku
- Oto znane kobiety miliardera. Patrycja Tuchlińska, Beata Pruska czy Laura Michnowicz
- Katarzyna Zielińska uwielbia rośliny. W mieszkaniu stworzyła namiastkę dżungli
- Kuchnie świata na Sądecczyźnie. Co i gdzie można zjeść?
- Jest światowej sławy modelką. Pochodzi z małej sądeckiej wsi
- Wielkie otwarcie sezonu motocyklowego. W wydarzeniu wzięły udział setki osób